Sidan 2 av 4 FörstaFörsta 1234 SistaSista
Resultat 9 till 16 av 25
    Senior Member
    Reg.datum
    mar 2015
    Har varit lite skeptisk till att det är värt besväret med denna metod har nu läst på en del och börjar tro på den mer och mer. Väldigt intressant att kunna påverka syrligheten och sötman med dom två första omgångarna vatten.

Blir att testa med J&N Sumatra Gayo imorgon bitti

Någon här som har lyckats med denna metod?

Senior Member
    Reg.datum
    mar 2015
    Testade denna metoden imorse med ett lyckat resultat får jag säga. Körde ett traditionellt upplägg med 2 "hällningar" av de först 40% och sen 3 st på de resterande 60%. Så här gjorde jag:

30g J&N Sumatra Gayo
    400g vatten

Första 160g vatten uppdelat på 50 resp 110g vatten. Läste ju att det gick att reglera syrligheten med en väldigt liten första omgång och det tyckte jag absolut det gjorde. Resterande 240g med 80g / omgång.

Detta var mitt första försök och jag fick faktiskt en fantastisk kopp kaffe med väldigt liten syrlighet vilket jag alltid eftersträvar. Tyckte mig även känna att det kom fram en hel del mer fruktoner med denna metod. Klart överraskad.

Blir absolut att laborera mer med denna metod under helgen. Nästa test blir att dela upp dom sista 60% i fler omgångar för att få upp fylligheten/styrkan i koppen. Ska bli intressant att se om det fungerar.

Skulle vara intressant att höra vad ni andra har för erfarenheter / recept på detta.
    Senast redigerat av waqrr den 2020-01-04 klockan 08:11.

Senior Member svartvests avatar
    Reg.datum
    apr 2006
    Jag har kört mycket runt på detta koncept när det kommer till aeropress. https://youtu.be/Kh5ldPdxbQA

Nu tog jag gjorde detta 60gr i första hällningen tog den åt sidan gjorde sedan 60, rörde runt pressade och drog sakta upp och upprepade det 120, 180 gr. Har en gammal ap som fungerar perfekt för detta.
    15gr från första 60gr kaffet där de bittra smakerna ligger och sedan späde jag ut ytterligare 25gr vatten.

Även här fick jag ett helt nytt icke dåligt resultat...fruktigt och fin balans..
    Senast redigerat av svartvest den 2020-01-03 klockan 19:35. Anledning: stavfel

Senior Member Jonkens avatar
    Reg.datum
    apr 2017
    Citat Ursprungligen postat av svartvest Visa inlägg
    Jag har kört mycket runt på detta koncept när det kommer till aeropress. https://youtu.be/Kh5ldPdxbQA

Nu tog jag gjorde detta 60gr i första hällningen tog den åt sidan gjorde sedan 60, rörde runt pressade och drog sakta upp och upprepade det 120, 180 gr. Har en gammal ap som fungerar perfekt för detta.
    15gr från första 60gr kaffet där de bittra smakerna ligger och sedan späde jag ut ytterligare 25gr vatten.

Även här fick jag ett helt nytt icke dåligt resultat...fruktigt och fin balans..
    Den metoden köper jag eftersom man faktiskt tar bort en del av det första kaffet. Samma som att dela upp ett skott espresso i flera delar. 4:6 känns lite mer hokus pokus tycker jag, tyvärr ganska svårt att verkligen testa vilken skillnad det gör bara.

Senior Member
    Reg.datum
    mar 2015
    Då har jag laborerat lite mer med denna metod. Då jag verkligen gillar kaffet lite starkare med låg syra så är det just det som jag lagt vikt på att få till med mina tester. Här är dom metoder jag provat:

30g J&N Sumatra Gayo
    400g vatten

- Första 160g vatten uppdelat på 40 resp 120g vatten. Resterande 240g med 80g / omgång dvs 3 omgångar = totalt 5st ”hällningar”. Total bryggtid ca 7 min. Detta gav ett kaffe med låg syrlighet men ingen större skillnad mot den första omgången jag körde enligt tidigare inlägg. Möjligtvis att det var aningens mer frukt i doften men svårt att säga för en amatör som jag 

- Första 160g vatten uppdelat på 50 resp 110g vatten. Resterande 240g med 60g / omgång dvs 4 omgångar = total 6 st ”hällningar”. Total bryggtid ca 9 min. Detta gav också ett kaffe med låg syrlighet men med skillnaden att det blev en kopp med aningens mer kropp/fyllighet än tidigare.

- Sista testet jag gjorde så delade jag upp 400g vatten på hällningar a 50g = total 8 st ”hällningar” Detta var en relativt tidskrävande omgång och det tog uppemot 11 min att brygga klart. Dock blev jag väldigt förvånad över resultatet då detta gav den bästa koppen kaffe hittills. Låg syra, stor kropp/fyllighet och med tydliga fruktiga toner. Något som var lite kul var att det även kom fram en tydlig kokosdoft. Tyvärr dock inget jag kände rent smakmässigt.

Under samtliga tester så har jag låtit vattnet rinna helt igenom kaffet innan jag påbörjade nästa ”hällning” samt att jag även värmt vattnet mellan "hällningarna" för att inte få för låg temp på det.

Långt ifrån något vetenskapligt test och jag är absolut ingen kaffekännare men riktigt kul att prova sig fram så här.
    Senast redigerat av waqrr den 2020-01-10 klockan 14:16.

Senior Member Jonkens avatar
    Reg.datum
    apr 2017
    Härligt med test mer sånt vill vi se. Du ligger ganska långt ifrån exemplet från Kasuyas sida, han brygger på 3:30 ungefär. Har du testat att mala grövre?

Genom att hälla många gånger kan du räkna med att få hög extraktion eftersom det nya vattnet är helt omättat med kaffe. Biten jag är skeptisk till är att han påstår kunna reglera syra/sötma med de första två på det viset.. visst har det viss betydelse, som längd på pre-infusion när man brygger espresso..

If I use more water in the first pour, the acidity will be stronger. But, if I use less water in the first pour, the overall sweetness will be stronger.
    För espresso är min erfarenhet det motsatta, att en lång pre-infusion dämpar syra. Intressant är det i alla fall.

Senior Member
    Reg.datum
    mar 2015
    Kul att det uppskattas även om detta test görs av en riktig lekman på området

Jag är med medveten om att mina bryggtider är relativt långa jämfört med det man enl expertisen ska ha. Jag maler med en Rancilio Rocky och har testat allt mellan läge 20-45 (kör läge 6-9 för espresso med min Pavoni) På läge 45 så får jag en bryggtid vid ”vanlig” V60 bryggning på ca 3.15 vilket då skulle vara mer i linje med vad ”standarden” anger. Dock tycker jag inte jag får en tillräcklig extraktion då så även då föredrar jag att gå ner lite på malningen och ligga på en bryggtid på ca 4.30-5 min (inkl bloom på ca 40 sek)

Vid mina tester ovan så körde jag med läge 35 på Rockyn och tiderna blir ju såklart betydligt längre då man väntar på att allt vatten ska rinna igenom innan nästa ”hällning”

Sen har ju jag en lite högre dosering än vad standarden säger också men vill gärna ligga på runt 1:13 istället för 1:14-1:16 då jag tycker jag får ett mer smakrikt kaffe då. Detta påverkar ju såklart också tiden det tar.
    Senast redigerat av waqrr den 2020-01-10 klockan 16:59.

Senior Member
    Reg.datum
    mar 2015
    En sak som kan påverka smaken till det bättre med många hällningar är ju att man också då låter en väldigt liten del av filtret komma i kontakt med vattnet jämför med om man gör större hällningar. Detta förutsätter då att man låter allt vatten rinna igenom innan man gör nästa hällning.

En liten detalj som förmodligen gjorde att jag fick min bästa kopp genom denna metod

Kanske skulle börja kalla den "waqrr`s 8 pour method"
    Senast redigerat av waqrr den 2020-01-13 klockan 11:52.

Liknande ämnen

1. Långsammare brygg med Hario v60
    Av peather i forum Hantverket
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2013-10-22, 06:18
  2. Kort tryckfall under bryggning
    Av svartvest i forum Hårdvara
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2013-02-24, 20:06
  3. Svar: 6
    Senaste inlägg: 2012-09-17, 22:32
  4. Droppkaffe med Hario V60 filter (metoder)
    Av davepal i forum Hantverket
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2011-09-29, 13:00
  5. Svar: 0
    Senaste inlägg: 2008-07-30, 10:40

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •