Sidan 5 av 5 FörstaFörsta ... 345
Resultat 33 till 36 av 36
    Citat Ursprungligen postat av Jonken Visa inlägg
    Ja, har gått åt det hållet ett tag och tycker bättre om den än både Raos gamla och Hoffmans. Jag är tvungen att mala lite grövre för att inte få överdrivet lång bryggtid (tycker inte att 5 minuter smakar bra särskilt ofta men i alla fall mer än 3 helst). Både den lite lägre temperaturen som pausen leder till och grövre malning borde sänka extraktionen, men tack vare att det virvlar runt mer och att man fyller på med renare vatten verkar väga upp för det (önskar att jag kunde mäta!) och samtidigt leda till mindre adstringens. Sen är det en bonus att slippa snurra bryggaren massor eller pyssla med skedar.
    Lustigt, jag upplevde nästan tvärtom, jämfört med Hoffmann's metod så kan jaga mala betydligt finare utan att det börjar smaka för bittert. Jag snurrar vid bloom och efter jag har hällt klart dock. Har inte nått riktigt den "klarhet" i koppen jag hoppades på men än så länge är resultatet bra.

Senior Member Jonkens avatar
    Reg.datum
    apr 2017
    Citat Ursprungligen postat av thecybertrash Visa inlägg
    Lustigt, jag upplevde nästan tvärtom, jämfört med Hoffmann's metod så kan jaga mala betydligt finare utan att det börjar smaka för bittert. Jag snurrar vid bloom och efter jag har hällt klart dock. Har inte nått riktigt den "klarhet" i koppen jag hoppades på men än så länge är resultatet bra.
    Mindre vätska åt gången gör att det är mindre vikt som pressar vattnet igenom bädden, så det bör ta längre tid i alla fall. Men vi använder olika kvarnar tror jag så en del av skillnaden kommer nog därifrån. Använder en Vario Home med stålskivor som låter en mala riktigt fint och ändå ha ganska snabb bryggtid, såpass fint att jag tror att jag har haft lite väl fin inställning ett tag. Genom att släppa upp på den lite (ungefär samma justering som jag gjort mellan att brygga 15 och 20g) upplever jag att det har blivit mer klarhet. Det jag bryggt med gamla metoder har inte varit beskt, men först i jämförelse med nuvarande känns det tydligt att de har haft mer adstringens, dvs. lite av den känsla man får när man dricker svart te som dragit för länge.

Jag snurrar försiktigt både vid bloom och efter varje hällning, så lite att ytan baras krusas en aning.

Citat Ursprungligen postat av Jonken Visa inlägg
    Mindre vätska åt gången gör att det är mindre vikt som pressar vattnet igenom bädden, så det bör ta längre tid i alla fall. Men vi använder olika kvarnar tror jag så en del av skillnaden kommer nog därifrån. Använder en Vario Home med stålskivor som låter en mala riktigt fint och ändå ha ganska snabb bryggtid, såpass fint att jag tror att jag har haft lite väl fin inställning ett tag. Genom att släppa upp på den lite (ungefär samma justering som jag gjort mellan att brygga 15 och 20g) upplever jag att det har blivit mer klarhet. Det jag bryggt med gamla metoder har inte varit beskt, men först i jämförelse med nuvarande känns det tydligt att de har haft mer adstringens, dvs. lite av den känsla man får när man dricker svart te som dragit för länge.

Jag snurrar försiktigt både vid bloom och efter varje hällning, så lite att ytan baras krusas en aning.
    Jo det ligger nog något i det. Jag har en sån billig Wilfa Svart för brygg, tänker mig att den maler förhållandevis ojämnt jämfört med lite dyrare kvarnar, vilket nog kan göra att det blir lite oklarhet i koppen. Har slut på pappersfilter nu men ska testa att gå lite grövre och se hur det påverkar smaken sen.

Senior Member
    Reg.datum
    okt 2018
    Ett tips ang filter.
    Jag gillar resultatet av Melittas bryggfilter som är mycket billigare om man gör 1-3 kopp
    Man viker enligt bild, dock täcker den inte ända upp därav begränsningen.
    Kör detta på kontoret sedan några år. Då det finns flera olika v60 filter som jag inte tycker att alla är lika bra så funkar denna över lag mycket bra.

20201024_111150.jpg20201024_111150.jpg

Liknande ämnen

1. Långsammare brygg med Hario v60
    Av peather i forum Hantverket
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2013-10-22, 07:18
  2. Kort tryckfall under bryggning
    Av svartvest i forum Hårdvara
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2013-02-24, 21:06
  3. Svar: 6
    Senaste inlägg: 2012-09-17, 23:32
  4. Droppkaffe med Hario V60 filter (metoder)
    Av davepal i forum Hantverket
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2011-09-29, 14:00
  5. Svar: 0
    Senaste inlägg: 2008-07-30, 11:40

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •