Sidan 4 av 5 FörstaFörsta ... 2345 SistaSista
Resultat 25 till 32 av 36
    Senior Member
    Reg.datum
    mar 2015
    Då har man laborerat ännu mer med V60 bryggningen, sjukt kul detta

Håller mig fortfarande till en ” 8 stycken hällnings metod” (där jag låter allt vatten rinna igenom mellan varje hällning) för 400gram vatten men eftersom jag fick relativt lång bryggtid så har jag laborerat massor med olika typer av malningsgrader. Tidigare har jag kört relativt finmalet (ungefär som det bryggkaffe man köper färdigmalet) då jag trott att styrkan delvis ligger i hur finmalet kaffe man har men nu har jag tänkt om lite.

Receptet som jag kör med nu och som ger mig en kopp med tillräcklig kropp och smak är malning enligt bifogad bild. Det är relativt grovt malet kaffe vilket gör att jag kapat tiden från ca 10 min för en bryggning till ca 6 min. Tycker att det mer grovmalda kaffet ger mig en kopp med mer förfinade smaker samt betydligt mindre beska och syrlighet. Dock har jag ökat dosering till 32g kaffe till 400g vatten för att få aningen mer styrka i koppen.

54D9F175-057C-48B6-888B-3A42995CC7FD.jpg

Som vanligt hamnade bilden upp och ner. Konstigt att den alltid gör det på detta forum......
    Senast redigerat av waqrr den 2020-02-24 klockan 15:32.

Senior Member Jonkens avatar
    Reg.datum
    apr 2017
    Någon som har erfarenhet av Kasuyas nya, helt omvända metod? https://youtu.be/u_8Flvk8PWg

Måste säga att han bör ha en eloge för att våga gå sin egen väg, den här går ju mot alla normer och liknar snarare hur någon skulle bryggt V60 utan att läsa på innan.. men uppskattar enkelheten så här blir det utvärdering av kraterbryggning framöver

Tillägg: för tankarna lite till Christopher Hendons metod för espresso med avsiktliga gushers.
    Senast redigerat av Jonken den 2020-06-03 klockan 15:06. Anledning: Rätt länk

Senior Member svartvests avatar
    Reg.datum
    apr 2006
    Jag kommer till länken om regrinding med James Hoffmann, vilken är Kasuya video??

Reg.datum
    apr 2017
    Hoppsan, nu ska länken peka rätt. Finns även den här där de pratar lite mer om det hela: https://youtu.be/miuPSjazpyw

Han säger att han använder finmalet, synd att han inte uppger hur många klick det är med hans Timemore.

Första försöket igår med en halvmörk Huila smakade okej men tog lite längre tid än de till synes 1-1½ min han brygger på. Idag fick det bli lite grövre och jag vågade mig på att använda ljusrostade Cajamarca som kanske blev min sötaste rost hittills.. Råkade hälla på 25g för mycket vatten, svårt när det ska gå så fort, klart på 1min40s och blaskigt och trist
    Senast redigerat av Jonken den 2020-06-03 klockan 17:06.

Reg.datum
    apr 2017
    Inte övertygad av den här metoden heller.. Konsekvent bättre att skölja ner kraterväggarna efteråt. Däremot är det ett fiffigt sätt att kringgå extremt lång bryggtid för vissa bönor (som etiopiska).

Reg.datum
    apr 2017
    Såg nyss på https://www.instagram.com/tv/CGIxRL1...d=fquaeabwj447

De pratar lite om 4:6 och hur temperaturen sjunker drastiskt i bädden om man låter vattnet sjunka under bädden. Flera hällningar kan vara fördelaktigt för hög extraktion men låg temperatur är å andra sidan kontraproduktivt.

Kanske lite trådkapning nu men är det någon som har testat Scott Rao's "nya" metod (video här)? Jag har hittills kört med James Hoffmann's metod men är inte helt nöjd, upplever att jag ofta får lite ojämna koppar så börjat snegla på nya varianter...

Reg.datum
    apr 2017
    Citat Ursprungligen postat av thecybertrash Visa inlägg
    Kanske lite trådkapning nu men är det någon som har testat Scott Rao's "nya" metod (video här)? Jag har hittills kört med James Hoffmann's metod men är inte helt nöjd, upplever att jag ofta får lite ojämna koppar så börjat snegla på nya varianter...
    Ja, har gått åt det hållet ett tag och tycker bättre om den än både Raos gamla och Hoffmans. Jag är tvungen att mala lite grövre för att inte få överdrivet lång bryggtid (tycker inte att 5 minuter smakar bra särskilt ofta men i alla fall mer än 3 helst). Både den lite lägre temperaturen som pausen leder till och grövre malning borde sänka extraktionen, men tack vare att det virvlar runt mer och att man fyller på med renare vatten verkar väga upp för det (önskar att jag kunde mäta!) och samtidigt leda till mindre adstringens. Sen är det en bonus att slippa snurra bryggaren massor eller pyssla med skedar.

Liknande ämnen

1. Långsammare brygg med Hario v60
    Av peather i forum Hantverket
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2013-10-22, 07:18
  2. Kort tryckfall under bryggning
    Av svartvest i forum Hårdvara
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2013-02-24, 21:06
  3. Svar: 6
    Senaste inlägg: 2012-09-17, 23:32
  4. Droppkaffe med Hario V60 filter (metoder)
    Av davepal i forum Hantverket
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2011-09-29, 14:00
  5. Svar: 0
    Senaste inlägg: 2008-07-30, 11:40

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •