4:6 metoden med v60 bryggning

Brunabönor

Well-known member
Man kan bara älska detta! Multipla bryggningar, jämföra sumpen, peta och känna på dito!
Knappt man törs berätta för vanligt folk att det är sånt man själv håller på med :D

I någon annan tråd diskuterades det för en tid sedan om förvärmda bönor i en kall kvarn då nedkylningen ska ha negativ påverkan.

Nåja! 2 bryggningar för en timma sedan där ena koppens bönor micrades till den grad att de var just och pass man kunde ta på dem.

Den 2:a koppens bönor hamnade i frysen i en kvart. Sedan "värmde" jag upp kvarnen och malde först de varma bönorna och därefter iskalla för bryggning.

Resultatet blev att de förvärmda gav en kopp jag förväntade mig medan den kalla var syrligare och fruktigare på ett sätt som inte behagade mig.

Den frusna malningen tenderade att kleta igen då vattnet inte sjönk undan lika mycket ungefär som man har fel malningsgrad och temp på en ljusare rostning och riskerar få ett tunnare kaffe som inte alls blir bra.
 

Jonken

Well-known member
Jodå, här petas det :coffee:

Kul, men var bönorna fortfarande olika temperatur när du bryggde? Då kan de kylda bönorna ha dragit ner bryggtempen tillräckligt för att det skulle göra skillnad i sig. Hett vatten rinner också snabbare genom bädden än svalt.

Har fortfarande inte testat bönor i mikron - undrar om det inte är lite väl varmt om man knappt kan ta i dem?
 

Brunabönor

Well-known member
Jag kände ju på kaffet med fingret precis innan jag började brygga så det var kallt vs varmt. Ville göra det extremt för att kunna avgöra att det verkligen blir smakskillnad. Och då det bekräftades att så är fallet så kan man ju konstatera att varje grads skillnad förmodligen har betydelse.

Jag valde att använda 92 gradigt vatten i detta fall.

Sedan om det skulle vara någon idé, säg att man är på café och kan välja en handbryggd Yirgacheffe, och välja mellan en "preheated bean brew" eller "frozen bean brew" har jag ingen aning om med så lite kunskaper om detta :D
 

Jonken

Well-known member
Tanken med att värma/kyla bönorna är ju att påverka malningen. Om det är den man vill jämföra är det bäst att låta bädden bli rumstempererad innan man brygger. Kan tänka mig att det går att känna skillnad ändå, en anledning till att det har roat mig att jämföra kvarnar är att skillnaden nästan alltid finns där.

Caféer använder redan förvärmda bönor ibland, t.ex. de som har en Mythos
 

waqrr

Well-known member
Då har man laborerat ännu mer med V60 bryggningen, sjukt kul detta :p

Håller mig fortfarande till en ” 8 stycken hällnings metod” (där jag låter allt vatten rinna igenom mellan varje hällning) för 400gram vatten men eftersom jag fick relativt lång bryggtid så har jag laborerat massor med olika typer av malningsgrader. Tidigare har jag kört relativt finmalet (ungefär som det bryggkaffe man köper färdigmalet) då jag trott att styrkan delvis ligger i hur finmalet kaffe man har men nu har jag tänkt om lite.

Receptet som jag kör med nu och som ger mig en kopp med tillräcklig kropp och smak är malning enligt bifogad bild. Det är relativt grovt malet kaffe vilket gör att jag kapat tiden från ca 10 min för en bryggning till ca 6 min. Tycker att det mer grovmalda kaffet ger mig en kopp med mer förfinade smaker samt betydligt mindre beska och syrlighet. Dock har jag ökat dosering till 32g kaffe till 400g vatten för att få aningen mer styrka i koppen.

54D9F175-057C-48B6-888B-3A42995CC7FD.jpg

Som vanligt hamnade bilden upp och ner. Konstigt att den alltid gör det på detta forum......
 
Senast ändrad:

Jonken

Well-known member
Någon som har erfarenhet av Kasuyas nya, helt omvända metod? https://youtu.be/u_8Flvk8PWg

Måste säga att han bör ha en eloge för att våga gå sin egen väg, den här går ju mot alla normer och liknar snarare hur någon skulle bryggt V60 utan att läsa på innan.. men uppskattar enkelheten så här blir det utvärdering av kraterbryggning framöver :lol:

Tillägg: för tankarna lite till Christopher Hendons metod för espresso med avsiktliga gushers.
 
Senast ändrad:

Jonken

Well-known member
Hoppsan, nu ska länken peka rätt. Finns även den här där de pratar lite mer om det hela: https://youtu.be/miuPSjazpyw

Han säger att han använder finmalet, synd att han inte uppger hur många klick det är med hans Timemore.

Första försöket igår med en halvmörk Huila smakade okej men tog lite längre tid än de till synes 1-1½ min han brygger på. Idag fick det bli lite grövre och jag vågade mig på att använda ljusrostade Cajamarca som kanske blev min sötaste rost hittills.. Råkade hälla på 25g för mycket vatten, svårt när det ska gå så fort, klart på 1min40s och blaskigt och trist :mellow:
 
Senast ändrad:

Jonken

Well-known member
Inte övertygad av den här metoden heller.. Konsekvent bättre att skölja ner kraterväggarna efteråt. Däremot är det ett fiffigt sätt att kringgå extremt lång bryggtid för vissa bönor (som etiopiska).
 

thecybertrash

Active member
Kanske lite trådkapning nu men är det någon som har testat Scott Rao's "nya" metod (video här)? Jag har hittills kört med James Hoffmann's metod men är inte helt nöjd, upplever att jag ofta får lite ojämna koppar så börjat snegla på nya varianter...
 

Jonken

Well-known member
Kanske lite trådkapning nu men är det någon som har testat Scott Rao's "nya" metod (video här)? Jag har hittills kört med James Hoffmann's metod men är inte helt nöjd, upplever att jag ofta får lite ojämna koppar så börjat snegla på nya varianter...

Ja, har gått åt det hållet ett tag och tycker bättre om den än både Raos gamla och Hoffmans. Jag är tvungen att mala lite grövre för att inte få överdrivet lång bryggtid (tycker inte att 5 minuter smakar bra särskilt ofta men i alla fall mer än 3 helst). Både den lite lägre temperaturen som pausen leder till och grövre malning borde sänka extraktionen, men tack vare att det virvlar runt mer och att man fyller på med renare vatten verkar väga upp för det (önskar att jag kunde mäta!) och samtidigt leda till mindre adstringens. Sen är det en bonus att slippa snurra bryggaren massor eller pyssla med skedar.
 

thecybertrash

Active member
Ja, har gått åt det hållet ett tag och tycker bättre om den än både Raos gamla och Hoffmans. Jag är tvungen att mala lite grövre för att inte få överdrivet lång bryggtid (tycker inte att 5 minuter smakar bra särskilt ofta men i alla fall mer än 3 helst). Både den lite lägre temperaturen som pausen leder till och grövre malning borde sänka extraktionen, men tack vare att det virvlar runt mer och att man fyller på med renare vatten verkar väga upp för det (önskar att jag kunde mäta!) och samtidigt leda till mindre adstringens. Sen är det en bonus att slippa snurra bryggaren massor eller pyssla med skedar.

Lustigt, jag upplevde nästan tvärtom, jämfört med Hoffmann's metod så kan jaga mala betydligt finare utan att det börjar smaka för bittert. Jag snurrar vid bloom och efter jag har hällt klart dock. Har inte nått riktigt den "klarhet" i koppen jag hoppades på men än så länge är resultatet bra.
 

Jonken

Well-known member
Lustigt, jag upplevde nästan tvärtom, jämfört med Hoffmann's metod så kan jaga mala betydligt finare utan att det börjar smaka för bittert. Jag snurrar vid bloom och efter jag har hällt klart dock. Har inte nått riktigt den "klarhet" i koppen jag hoppades på men än så länge är resultatet bra.

Mindre vätska åt gången gör att det är mindre vikt som pressar vattnet igenom bädden, så det bör ta längre tid i alla fall. Men vi använder olika kvarnar tror jag så en del av skillnaden kommer nog därifrån. Använder en Vario Home med stålskivor som låter en mala riktigt fint och ändå ha ganska snabb bryggtid, såpass fint att jag tror att jag har haft lite väl fin inställning ett tag. Genom att släppa upp på den lite (ungefär samma justering som jag gjort mellan att brygga 15 och 20g) upplever jag att det har blivit mer klarhet. Det jag bryggt med gamla metoder har inte varit beskt, men först i jämförelse med nuvarande känns det tydligt att de har haft mer adstringens, dvs. lite av den känsla man får när man dricker svart te som dragit för länge.

Jag snurrar försiktigt både vid bloom och efter varje hällning, så lite att ytan baras krusas en aning.
 

thecybertrash

Active member
Mindre vätska åt gången gör att det är mindre vikt som pressar vattnet igenom bädden, så det bör ta längre tid i alla fall. Men vi använder olika kvarnar tror jag så en del av skillnaden kommer nog därifrån. Använder en Vario Home med stålskivor som låter en mala riktigt fint och ändå ha ganska snabb bryggtid, såpass fint att jag tror att jag har haft lite väl fin inställning ett tag. Genom att släppa upp på den lite (ungefär samma justering som jag gjort mellan att brygga 15 och 20g) upplever jag att det har blivit mer klarhet. Det jag bryggt med gamla metoder har inte varit beskt, men först i jämförelse med nuvarande känns det tydligt att de har haft mer adstringens, dvs. lite av den känsla man får när man dricker svart te som dragit för länge.

Jag snurrar försiktigt både vid bloom och efter varje hällning, så lite att ytan baras krusas en aning.

Jo det ligger nog något i det. Jag har en sån billig Wilfa Svart för brygg, tänker mig att den maler förhållandevis ojämnt jämfört med lite dyrare kvarnar, vilket nog kan göra att det blir lite oklarhet i koppen. Har slut på pappersfilter nu men ska testa att gå lite grövre och se hur det påverkar smaken sen.
 

Brunabönor

Well-known member
Ett tips ang filter.
Jag gillar resultatet av Melittas bryggfilter som är mycket billigare om man gör 1-3 kopp
Man viker enligt bild, dock täcker den inte ända upp därav begränsningen.
Kör detta på kontoret sedan några år. Då det finns flera olika v60 filter som jag inte tycker att alla är lika bra så funkar denna över lag mycket bra.

20201024_111150.jpg20201024_111150.jpg
 

Eightfiftysix

Well-known member
Någon som har erfarenhet av Kasuyas nya, helt omvända metod? https://youtu.be/u_8Flvk8PWg

Måste säga att han bör ha en eloge för att våga gå sin egen väg, den här går ju mot alla normer och liknar snarare hur någon skulle bryggt V60 utan att läsa på innan.. men uppskattar enkelheten så här blir det utvärdering av kraterbryggning framöver :lol:

Tillägg: för tankarna lite till Christopher Hendons metod för espresso med avsiktliga gushers.

Åh spännande! Har börjat laborera med min v60 nu, det är otroligt kul men jag har inte lyckats riktigt få till det så att jag blir riktigt glad än. Tycker jag får en lite för besk/nästan svaagt sumpig smak, eller för svagt/underextraherad? ....
 

Eightfiftysix

Well-known member
Mal lite finare låter det som. https://youtu.be/BjsGf3R9mc0 eller likande är det jag brukar köra med nu, men det är kul att variera och upptäcka vilken stor skillnad det gör beroende på strategin.


Svårt tycker jag att bedöma malningen. Körde med typ 12-13 på min timemore nu, känns finare än bryggkaffe.. Min upplevelse från aeropressen är att det blir "beskare/strävare" ju finare jag maler? Eller fantiserar jag..

Det jag menade i förra inlägget var att jag tyckte det blev för beskt/sumpigt/aktigt när jag malde finare och bättre smak men blaskigare/svagare med grövre. Vilket kändes lite logiskt.

Kanske värt att testa ytterligheter lite för att se skillnader tydligare. Dvs hur det blir med betydligt grövre, och med fiinare.

Tack för tipset, ska kolla videon och försöka prova den, tänker jag..
 

Jonken

Well-known member
Jag läste inte ordentligt ser jag :).. Men 12-13 är fint, absolut. Har oftast kört 14+ med Raos gamla/Hoffmans metod. Beror såklart på bönorna men du kan gå något steg grövre ändå om du delar upp i flera hällningar.
 

Forumstatistik

Trådar
14,615
Inlägg
155,378
Medlemmar
19,320
Senaste medlemmen
Stormbringer
Topp