4:6 metoden med v60 bryggning

Brunabönor

Well-known member
Är det någon här som testat denna bryggmetod av den japanske world brewers cup mästaren från 2016?

https://www.youtube.com/watch?v=wmCW8xSWGZY&t=1s

Jag började med den för en halvår sedan och gjort ett par egna varianter av den efter en del laborerande och kör dem till 80% då de gör underverk med vissa kaffesorter.

Jag har en basic jag kör när jag gör en enda kopp. 15 gram bönor som mals lika grovt som för presskannan. 200 gr vatten som jag brygger i omgångar när det sjunkit en liten bit under.
 

Jonken

Well-known member

Brunabönor

Well-known member
Fick hem min i veckan, så de bör ha på lager :)

Mer feeling med bryggningen nu då?

Jag tror mycket av ens smakupplevelse handlar just om känslan. Jag har ju trattar i plast men använder uteslutande glas för det ger mig bättre känsla helt enkelt. Och dricker jag ett gott/bättre kaffe så skulle den känslan försämras om jag använde plast tratten samt min klumpiga "i love my computer" mugg istället för glastratt och en finare porslinskopp med tunt gods..

Tänker närmast på en scen ur en Beck film där Martin besöker sin kollega på sjukhuset och smugglat med sig en flaska Calvados och är på väg att hälla upp i vita plastmuggar då han får kommentaren: "Dricka Calvados ur plastmugg? Nej då dricker jag direkt ur flaskan"..
 

svartvest

Well-known member
Lustigt såg detta recept och skrev ner det... provade men föll inte frun i smaken men måste kolla att jag gör rätt. Lite krångligt i början..
 

Jonken

Well-known member
Plast-tratten har ju fördelen att man tappar mindre värme. Men visst, inte så trevligt att dricka ur en plastmugg :blush:

Inget fan av 4:6 än så länge.. men det är ett hyffsat sätt att skära ner på sump om man använder metallfilter.
 

waqrr

Well-known member
Har varit lite skeptisk till att det är värt besväret med denna metod har nu läst på en del och börjar tro på den mer och mer. Väldigt intressant att kunna påverka syrligheten och sötman med dom två första omgångarna vatten.

Blir att testa med J&N Sumatra Gayo imorgon bitti :lol:

Någon här som har lyckats med denna metod?
 

waqrr

Well-known member
Testade denna metoden imorse med ett lyckat resultat får jag säga. Körde ett traditionellt upplägg med 2 "hällningar" av de först 40% och sen 3 st på de resterande 60%. Så här gjorde jag:

30g J&N Sumatra Gayo
400g vatten

Första 160g vatten uppdelat på 50 resp 110g vatten. Läste ju att det gick att reglera syrligheten med en väldigt liten första omgång och det tyckte jag absolut det gjorde. Resterande 240g med 80g / omgång.

Detta var mitt första försök och jag fick faktiskt en fantastisk kopp kaffe med väldigt liten syrlighet vilket jag alltid eftersträvar. Tyckte mig även känna att det kom fram en hel del mer fruktoner med denna metod. Klart överraskad.

Blir absolut att laborera mer med denna metod under helgen. Nästa test blir att dela upp dom sista 60% i fler omgångar för att få upp fylligheten/styrkan i koppen. Ska bli intressant att se om det fungerar.

Skulle vara intressant att höra vad ni andra har för erfarenheter / recept på detta.
 
Senast ändrad:

svartvest

Well-known member
Jag har kört mycket runt på detta koncept när det kommer till aeropress. https://youtu.be/Kh5ldPdxbQA

Nu tog jag gjorde detta 60gr i första hällningen tog den åt sidan gjorde sedan 60, rörde runt pressade och drog sakta upp och upprepade det 120, 180 gr. Har en gammal ap som fungerar perfekt för detta.
15gr från första 60gr kaffet där de bittra smakerna ligger och sedan späde jag ut ytterligare 25gr vatten.

Även här fick jag ett helt nytt icke dåligt resultat...fruktigt och fin balans..
 
Senast ändrad:

Jonken

Well-known member
Jag har kört mycket runt på detta koncept när det kommer till aeropress. https://youtu.be/Kh5ldPdxbQA

Nu tog jag gjorde detta 60gr i första hällningen tog den åt sidan gjorde sedan 60, rörde runt pressade och drog sakta upp och upprepade det 120, 180 gr. Har en gammal ap som fungerar perfekt för detta.
15gr från första 60gr kaffet där de bittra smakerna ligger och sedan späde jag ut ytterligare 25gr vatten.

Även här fick jag ett helt nytt icke dåligt resultat...fruktigt och fin balans..

Den metoden köper jag eftersom man faktiskt tar bort en del av det första kaffet. Samma som att dela upp ett skott espresso i flera delar. 4:6 känns lite mer hokus pokus tycker jag, tyvärr ganska svårt att verkligen testa vilken skillnad det gör bara.
 

waqrr

Well-known member
Då har jag laborerat lite mer med denna metod. Då jag verkligen gillar kaffet lite starkare med låg syra så är det just det som jag lagt vikt på att få till med mina tester. Här är dom metoder jag provat:

30g J&N Sumatra Gayo
400g vatten

- Första 160g vatten uppdelat på 40 resp 120g vatten. Resterande 240g med 80g / omgång dvs 3 omgångar = totalt 5st ”hällningar”. Total bryggtid ca 7 min. Detta gav ett kaffe med låg syrlighet men ingen större skillnad mot den första omgången jag körde enligt tidigare inlägg. Möjligtvis att det var aningens mer frukt i doften men svårt att säga för en amatör som jag 

- Första 160g vatten uppdelat på 50 resp 110g vatten. Resterande 240g med 60g / omgång dvs 4 omgångar = total 6 st ”hällningar”. Total bryggtid ca 9 min. Detta gav också ett kaffe med låg syrlighet men med skillnaden att det blev en kopp med aningens mer kropp/fyllighet än tidigare.

- Sista testet jag gjorde så delade jag upp 400g vatten på hällningar a 50g = total 8 st ”hällningar” Detta var en relativt tidskrävande omgång och det tog uppemot 11 min att brygga klart. Dock blev jag väldigt förvånad över resultatet då detta gav den bästa koppen kaffe hittills. Låg syra, stor kropp/fyllighet och med tydliga fruktiga toner. Något som var lite kul var att det även kom fram en tydlig kokosdoft. Tyvärr dock inget jag kände rent smakmässigt.

Under samtliga tester så har jag låtit vattnet rinna helt igenom kaffet innan jag påbörjade nästa ”hällning” samt att jag även värmt vattnet mellan "hällningarna" för att inte få för låg temp på det.

Långt ifrån något vetenskapligt test och jag är absolut ingen kaffekännare men riktigt kul att prova sig fram så här.
 
Senast ändrad:

Jonken

Well-known member
Härligt med test :) mer sånt vill vi se. Du ligger ganska långt ifrån exemplet från Kasuyas sida, han brygger på 3:30 ungefär. Har du testat att mala grövre?

Genom att hälla många gånger kan du räkna med att få hög extraktion eftersom det nya vattnet är helt omättat med kaffe. Biten jag är skeptisk till är att han påstår kunna reglera syra/sötma med de första två på det viset.. visst har det viss betydelse, som längd på pre-infusion när man brygger espresso..

If I use more water in the first pour, the acidity will be stronger. But, if I use less water in the first pour, the overall sweetness will be stronger.

För espresso är min erfarenhet det motsatta, att en lång pre-infusion dämpar syra. Intressant är det i alla fall.
 

waqrr

Well-known member
Kul att det uppskattas även om detta test görs av en riktig lekman på området :)

Jag är med medveten om att mina bryggtider är relativt långa jämfört med det man enl expertisen ska ha. Jag maler med en Rancilio Rocky och har testat allt mellan läge 20-45 (kör läge 6-9 för espresso med min Pavoni) På läge 45 så får jag en bryggtid vid ”vanlig” V60 bryggning på ca 3.15 vilket då skulle vara mer i linje med vad ”standarden” anger. Dock tycker jag inte jag får en tillräcklig extraktion då så även då föredrar jag att gå ner lite på malningen och ligga på en bryggtid på ca 4.30-5 min (inkl bloom på ca 40 sek)

Vid mina tester ovan så körde jag med läge 35 på Rockyn och tiderna blir ju såklart betydligt längre då man väntar på att allt vatten ska rinna igenom innan nästa ”hällning”

Sen har ju jag en lite högre dosering än vad standarden säger också men vill gärna ligga på runt 1:13 istället för 1:14-1:16 då jag tycker jag får ett mer smakrikt kaffe då. Detta påverkar ju såklart också tiden det tar.
 
Senast ändrad:

waqrr

Well-known member
En sak som kan påverka smaken till det bättre med många hällningar är ju att man också då låter en väldigt liten del av filtret komma i kontakt med vattnet jämför med om man gör större hällningar. Detta förutsätter då att man låter allt vatten rinna igenom innan man gör nästa hällning.

En liten detalj som förmodligen gjorde att jag fick min bästa kopp genom denna metod :dry:

Kanske skulle börja kalla den "waqrr`s 8 pour method" :lol:
 
Senast ändrad:

waqrr

Well-known member
Blev en 8 st 50 grams "hällningar" imorse också och hävdar fortfarande att detta ger mig en helt fantastiskt kopp kaffe. Hällde aningen snabbare idag och väntade inte helt tills allt vatten gått igenom på samtliga "hällningar" och fick då en bryggtid på ca 8 min.

Idag blev det en 80/20 blandning av Indonesien Sumatra från Rosteriet Koppar och Uppsala Muskedunder. Den lilla andelen Uppsala Muskedunder ger en fantastisk extra fyllighet till kaffet :)
 
Senast ändrad:

Jonken

Well-known member
Så länge man använder blekta filter och sköljer de först borde bryggvattnets kontakt med filtret inte vara avgörande/märkbart i sig.

1:13 är inom normalt spann, inget konstigt där. Har du funderat på att uppgradera från Rockyn däremot? Tycker att den förtjänar bra rykte för espresso så länge man bryter sönder klumparna med WDT, men försökte precis brygga V60 med ungefär samma inställning som du (yes, jag har för många kvarnar :unsure: ) och det fungerar mindre bra i mitt tycke, uppenbart att det är massor av små partiklar som täpper igen filtret - även om grovleken överlag ser OK ut.
 

waqrr

Well-known member
Angående filtren så har du säkert rätt men tycker att trots att jag sköljer ordentligt innan så finns det ändå en viss ”papp” doft kvar och den borde väl ändå påverka smaken på något sätt tycker jag.

Visst har jag haft tankar på att uppgradera Rockyn men har ännu inte kommit till skott. Jag är överlag nöjd med Rockyn men kan nog hålla med dig om att man ibland kan uppleva att det finns relativt många små partiklar som sätter igen filtret och ger en längre extraktionstid. En annan nackdel är att den bygger enormt mycket statisk elektricitet som är lite irriterande......

Tog faktiskt kort på hur det kan se ut i filtret och detta borde väl vara det som du talar om, eller? Blir ibland som en kletig hinna på toppen av kaffesumpen och kan tänka mig att det då ser likvärdigt ut undertill. Blir inte alltid så här men ibland.

Sista kortet visar på hur det oftast ser ut och som det enligt mig alltid borde se ut. Båda med en malningsgrad på 35 och samma kaffebönor.

91CDEFE4-9FC9-437B-8F1E-DF34E2BFFB1A.jpg

AEE6CB36-062E-44EB-8E6B-538EB18FE594.jpg
 
Senast ändrad:

Jonken

Well-known member
Ja känslan är ju att man vill ha så lite klet som möjligt. Frågan är om det inte är bättre att det hamnar överst dock, så att inte allt vatten behöver ta sig igenom.

Försökte undvika det genom att mala grovt i början, men tycker också att det blir godare med finare malning för det mesta.. Även med Guatemalan blir det ett litet lager på toppen, men bädden sätter aldrig igen eller tappar moment.

Min Rocky slipper man statisk elektricitet med eftersom den har dosator.
 
Senast ändrad:

Forumstatistik

Trådar
14,631
Inlägg
155,466
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp