La Scala Eroica

Gnudstaf

Member
Hej! Ny på forumet. En granne sålde en gammal La Scala Eroica (tvågruppers manuell) till ett alltför bra pris. Har sedan länge haft en Rancilio Silvia men tänkte att det kunde vara kul att uppgradera. Maskinen är ju ett monster i jämförelse. Nio liters kokare och värmer hela rummet...

Den har använts på ett kafé men stått oanvänd länge, minst fem år. Allt verkar funka och det läcker ingenstans. Den har varit ansluten med ett litet avhärdarfilter men förra ägaren mindes inte att den någonsin hade avkalkats, så jag antar att det är det första som borde göras. Jag har den ansluten till en dunk, eftersom vårt vatten är jättedåligt (egen brunn, bor på Gotland). Tyvärr kan jag då inte ansluta den till avhärdaren som kräver att vattnet är trycksatt.

Kaffet blir ok men det blir blöta puckar. Det jag funderar över är trycket vid bryggning. Den har en tryckmätare. När jag låter pumpen gå utan kaffe i filtret visar den 9 bar, men vid bryggning ökar den till 11 bar efter fem sekunder och håller det trycket bryggningen ut. Jag har försökt läsa på lite men inte helt förstått hur det fungerar. Det finns en justerskruv som jag antar är till det som kallas OPV (bifogar bild). Men när jag skruvar på den ändras både trycket på "tomgång" dvs utan kaffe i filtret, och med kaffe i filtret. Vad ska jag justera den till? Så att trycket max blir 9 bar och därmed lägre först? Eller ska det vara som det var när jag fick maskinen, dvs 9 och 11?

Vad kan de blöta puckarna bero på?

Ångröret! OMG vilket drag det är jämfört med rancilion. Jag är rädd för att skumma mjölken nu, hinner ju knappt öppna innan det är överhettat. (jag har aldrig testat någon "riktig" maskin förut...). Ska man alltid öppna helt eller är funkar det ok att köra på halv gas?

Blir säkert massa fler frågor från min sida, t.ex. inser jag att jag måste isolera kokaren för att undvika att driftskostnaden blir långt högre än investeringskostnaden... Och avkalka verkar inte helt enkelt det heller.
 

Bilagor

  • Capture.jpg
    Capture.jpg
    20.6 KB · Visningar: 15

Jonken

Well-known member
Grattis till en fin maskin :)

Tror att driftkostnaden inte är så farlig trots allt, men isolering är ingen dålig idé såklart. Med en så stor maskin är det en del som förespråkar att ha den igång för jämnan.

Du kan köpa en pump, t.ex. flojet, så kan du använda vattenfilter. Rekommenderat för rotationspumpar ändå.

Blöta puckar är inget att bekymra sig för i sig.

Har lite samma problem med ångröret till min maskin på 3L. Du kan köpa ett munstycke med mindre hål i så får du mer tid på dig. Inget fel att köra på halv gas.

Om du är nöjd med smaken på kaffet behöver du inte ändra trycket. Det är pumpen du ser på bilden. Men om du vill experimentera kan du testa allt mellan 7-11, beror lite på vad man föredrar.
 

Gnudstaf

Member
Ok, bra, tack. Jag ska prova med lägre tryck.

Angående Flojet, jag hittade ingen svensk återförsäljare till rimligt pris. Kanske blir ebay https://www.ebay.co.uk/itm/263890020574
Men jag fattar inte hur den funkar när den inte har någon trycktank?

Förresten, när man backspolar med blindfilter, är det samma procedur som på Rancilion?

Jag har nu inhandlat en energimätare så jag ska se hur mkt den faktiskt drar...
 

Jonken

Well-known member
Vet inte mer om flojet än att jag har funderat på att köpa en själv och att de är populära bland entusiaster med rotationspump. Står ju att de kan leverera några bars tryck, men bäst att kontrollera detaljerna med återförsäljare.

I stort sett samma procedur, med skillnaden att man bör smörja mekaniken efteråt om du har en modell med manuell spak. Alternativt mest använda vatten för att slippa.
 

Gnudstaf

Member
Jag har manuell spak, kollade på en instruktion och har koll nu på backspolningen.

STällde ner trycket så att det är 9 bar under bryggning enligt tryckmätaren. Tyckte det blev bättre smak faktiskt.

Varför är förresten trycket lägre först, är det någon slags pre infusion?

Nu funkar mjölkskumningen bättre! Getting there...
 

hne

Well-known member
Borde inte vilken husvagnspump som helst fungera lika bra, speciellt i kombination med en liten trycktank?
 

Gnudstaf

Member
Borde inte vilken husvagnspump som helst fungera lika bra, speciellt i kombination med en liten trycktank?

Jo den måste då ha trycktank. Det som flojet verkar göra är att arbeta utan trycktank. Men de verkar rekommenda en minitrycktank för att få jämnt flöde även till den.

En husvagnspump går väl ofta på 12 V vilket väl iofs är ett lösbart problem.

Ett annat lågbudgetalternativ borde vara den billigaste pumpautomaten. Men billiga pumpar brukar vara skräp.
 

Jonken

Well-known member
Finns en tryckspruta för 99:- på Jula. Hur högt tryck behöver du?

Tror att du kommer behöva pumpa ganska ofta :lol: och använd andra slangar, de där på bilden har mjukgörande medel och inte tänkta för dricksvatten. PE/PET klarar tryck och ger ingen lukt/smak.
 
Topp