Gaggia Classic 2019

Jonas

New member
Hej, Är det någon här inne som testat den nya Gaggia Classic från 2019. Den har en trevägsventil och verkar vara byggt med lite högre kvalitet än den tidigare Classic modellen. Hade varit spännande med en jämförelse mellan både de olika årgångarna av Classic men också mellan andra maskiner i liknande prisklass.
 

Jonken

Well-known member
Hej, Är det någon här inne som testat den nya Gaggia Classic från 2019. Den har en trevägsventil och verkar vara byggt med lite högre kvalitet än den tidigare Classic modellen. Hade varit spännande med en jämförelse mellan både de olika årgångarna av Classic men också mellan andra maskiner i liknande prisklass.

Enligt spec är den nästan lika bra som original-versionen, tyvärr har de snålat in på OPVn och ändå höjt priset :blink:

Så hittar man en begagnad i bra skick är det fortfarande att föredra. Alternativet är att köpa en OPV och installera men då får man mer för pengarna om man köper t.ex. en Rancilio Silvia eller går upp till en Nuova Simonelli Oscar II.

Själv föredrar jag kombinationen https://www.cafelatstore.com/products/robot-espresso-maker och https://brewtool.co.uk/products/bellman-stovetop-steamer - mer ånga än både Classic och Silvia och väldigt mycket lättare och snabbare att göra sin espresso.
 

bauta

Well-known member
Jag rekommenderar en Rancilio Silvia istf Gaggia.
Ja, en annan prisklass men leta e begagnade.

Själv har jag haft båda och när gaggia snålade in på ventilerna så underströks min uppgradering

Skickat från min SGP771 via Tapatalk
 

Jonas

New member
Jag rekommenderar en Rancilio Silvia istf Gaggia.
Ja, en annan prisklass men leta e begagnade.

Själv har jag haft båda och när gaggia snålade in på ventilerna så underströks min uppgradering

Skickat från min SGP771 via Tapatalk

Vilka ventiler är det man snålat in på? Den nya från 2019 har en riktig trevägsventil men det kanske är fler ventiler man snålat på.
 

Jonken

Well-known member
Vilka ventiler är det man snålat in på? Den nya från 2019 har en riktig trevägsventil men det kanske är fler ventiler man snålat på.

OPVn är av enklaste möjliga variant och satt till 15 bar utan att kunna justeras. Mycket bättre än 2015-modellen som lider av för dåligt/varierande tryck, men istället blir det onödigt högt.
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,467
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp