Inställning, "recept", helautomatisk kaffemaskin.

sjökvisten

New member
Hej!

Antar att det är en evighetsfråga. Jag har under några tillfällen googlat och fått lite träffar på forumet och det finns ju lite andra trådar.
De brukar mynna ut i att helautomat kanske inte är det bästa valet, förutom bekvämlighet s.a.s. :)

Det är väl där mina preferenser är bekvämlighet, men givetvis vill (även) jag kunna dricka kaffet. Och jag har väl fått den kompromissen att fungera. Jag har gjort av med 1½ paket med bönor genom att testa olika inställningar.

Melissa Barista T

Från början var receptet för "Americano":
  • Kaffemängden till 40ml
  • Vattenmängden till 150ml
  • Styrka till "strong"
  • Kaffekoppen blir 190ml
Det blir en mugg med kaffetevatten.

Det var ju tevatten ... och jag förstår inte varför grundinställningen spådde ut kaffe med 150ml, det är en jäkla stor skillnad på 150ml till 45ml.

Det som jag har gjort är att ändrat receptet för "Americano":
  • Ställt in kaffemängden till 40ml
  • Ställt in vattenmängden till 45ml
  • Ställt in styrka till "normal"
  • SKaffekoppen blir 85ml
- Vill jag ha en mugg med kaffe så får jag helt enkelt brygga två gånger.

Då får jag något som faktiskt är helt okej. Det är också som jag tänker att en malningen ger något runt en kaffeskopa beroende på inställning fär styrka. Jag kan alltså inte förvänta mig att få en mugg med kaffe på ett kaffemått, det blir tevatten även i bryggaren, en skopa är en kaffekopp (~1 dl).

I maskin så är kaffemängd den mängd vatten som i steg 1 körs igenom kaffepulvret och vattenmängd är den mängd vatten som det i steg 2 sedan späs ut med.

Jag har t.ex. testat med kaffemängden 70ml (inte helt säker på att det var exakt 70ml, men mycket mer än 40ml), det fick en bismak. Och som jag förstått så är det p.g.a. "extraktionstiden"?

Jag kanske inte är helt med på "fikonspråket", men tar gärna emot tips och ideer om vad det finns för parametrar som påverkar kaffet.

Och ska verkligen Americano spädas ut så mycket, vilket recept?
 
Senast ändrad:

Jonken

Well-known member
Ja 1:1 tycker jag är rimligt för americano, att de har den förinställningen är väl för att folk vill ha en hel kopp.

Pressar man ut mer vatten genom kaffepucken på längre tid blir det inte bra - det man gör med en mer manuell maskin är att justera malningen lite grövre för att få ut mer vatten på samma tid, se lungo eller caffè crema. Oklart om det går att göra på din maskin eller om det finns ett artificiellt motstånd som hindrar.
 

sjökvisten

New member
Nu är jag inte helt säker på hur maskinen är.

Jag spekulerar, om det är ett artificiellt motstånd så kommer jag märka det om jag ändrar malningsgraden. Jag tänker att om jag tar tid på den nuvarande inställningen och trycker igenom t.ex. 60 ml vatten så ska det bli möjligt att få samma tid som 40ml vatten. Så då har jag något att sikta på.

Och då skulle kunna det bli 60ml + 25ml utan att det bli (för) beskt.

Lungo på maskin nu blir inte att smaka bra, espersson kan jag dricka den är för mig okej. Men det blir en lungomaskin s.a.s.?

Samtidigt så är jag lite orolig att jag helt schablar bort inställningarna om jag justerar malningsgraden.
 

Jonken

Well-known member
Nu är jag inte helt säker på hur maskinen är.

Jag spekulerar, om det är ett artificiellt motstånd så kommer jag märka det om jag ändrar malningsgraden. Jag tänker att om jag tar tid på den nuvarande inställningen och trycker igenom t.ex. 60 ml vatten så ska det bli möjligt att få samma tid som 40ml vatten. Så då har jag något att sikta på.

Och då skulle kunna det bli 60ml + 25ml utan att det bli (för) beskt.

Lungo på maskin nu blir inte att smaka bra, espersson kan jag dricka den är för mig okej. Men det blir en lungomaskin s.a.s.?

Samtidigt så är jag lite orolig att jag helt schablar bort inställningarna om jag justerar malningsgraden.

Om du vill späda med vatten måste du sikta på att få något som liknar espresson bara med större volym. På en vanlig maskin betyder det framförallt mer kaffe (utöver justering av malningsgrad och eventuellt ett annat filter). Byter du bönor behöver du antagligen leka med inställningarna igen ändå så kanske lika bra att bli bra på det :)

Lyckas du är det bara att fortsätta späda 1:1
 

sjökvisten

New member
Justering av malningsgrad på maskinen upplevde jag att gjorde liten skillnad, det var fem inställningar, kanske också kan vara så att skillnaden mer ligger inom maskinens variationer. (Jag tänker att den är inte helt exakt med allting.)

Lägger jag till "intense" så får jag:
* 35ml, 16 - 17s
* 60ml, 27 - 29s

Då har jag minskat styrkan och späder ut det mindre än 1:1, 60ml kaffe + 30ml vatten.

(Det blir litegrann som en dagbok det här. :) )
 

Forumstatistik

Trådar
14,630
Inlägg
155,464
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp