Cormorant CR600

LimeKicker

Active member
Brexit:
Gällande brexit tror jag man lika gärna kan fråga betsafe just nu och oddsen är förmodligen inte så fördelaktiga åt något håll. Men jag skulle tänka som så att worst case blir det en hard brexit då kommer vi i alla fall får dra av momsen i Storbritannien som är 20%, sen betalar man Svensk moms på 25% plus tullavgift på ~6% har jag för mig så rosten kostar med andra ord (worst case) minst ~11% mer om det blir en hard brexit. Men för er som är intresserade, kontakta Johan och se vad han har för väntetid och om han fortfarande låter er vänta med att bestämma er tills er rost ska börja tillverkas.

Phidgets/Luftflöde:
Jag har lagt en beställning på Phidgets nu, en VINT hub + phidgeten som kan läsa av 4x thermocouples. Förstod av den eminenta artikeln Jonken länkade till att RTD ev. ger mindre noise men nu har jag två TC’s som följde med så jag får börja med dem. Jag kunde inte låta bli att även beställa en air pressure sensor, jag funderar på att böja till ett mässingrör (i princip tillverka min egen pitot tube) och på något vis placera det i rosten där det är logiskt att mäta luftflöde. Har någon av er expirementerat med liknande tidigare?

Rosten och bilder:
Jag har endast kört 600g batches än så länge, det känns som att det finns gott om värme kvar för att pröva mer. Jag når first crack vanligtvis vid ca 8-9 min, håller gasen på 25 mbar och max är 35mbar. Känslan efter mina 3 första batches är att jag kommer in i first crack med för mycket värme, så tror ev att jag kommer pröva mindre gas efter green to yellow. Men värmeresurserna finns definitivt där.

Här kommer bilder, sorry ifall att de är lite mörka, har lite dålig belysning där rosten står.

IMG_4674.jpg IMG_4673.jpg

IMG_4672.jpg
Diffusern stängd.

IMG_4682.jpg
Diffusern öppen.

IMG_4678.jpg
Försöker hitta någon sorts "Low/Medium/High" på luftflödet med tändare, funkar faktiskt ok.

IMG_4681.jpg
Tryern är minimal :D (Bönan är placerad där för "dramatic effect", under rostning får man lätt ut fler, 4-5 st verkar fastna åt gången ungefär).

IMG_4684.jpg
Chafflådan fotad genom öppningen på ventilen för att kyla bönor.

IMG_4686.jpg
Chafflådan uttagen och står ovanpå vart den är placerad när man rostar.

IMG_4685.jpg
Första planen på vart jag ev. placerar en luftflödesmätare. När man rostar är den här ventilen stängd och luften tar huvudsakligen vägen som den gröna pilen indikerar, runt den "Z formade" metalbiten. Ev. läcker det alldeles för mycket luft ut på andra ställen här för att ett mätvärde ska vara värdefullt.
 
Senast ändrad:

Jonken

Well-known member
Apropå minimal tryer:

IMG_20200123_104804.jpg

När jag var i köptankar tyckte jag att det var ett stort plus om det fanns en tryer.. såhär i efterhand kan jag konstatera att jag aldrig använder den - man ser/känner lukt bra ändå och varje gång man tar ut den påverkas rostningen. Skulle kunna vara intressant om man kunde ta ut minst 12g åt gången för att kunna jämföra olika rostningsgrader på ett enkelt, om än inte helt träffsäkert sätt.
 

LimeKicker

Active member
Tack för info och bilder, får nog ta kontakt med Johan igen, Vilken hemsk hemsida de gjort nu..

Det hade varit kul att ha fler i Sverige som rostar på en Cormorant! :) Och ja deras nya hemsida har de inte lagt mycket tid på ännu. Men du kan säkert få mer info och även bilder från Johan.

Apropå minimal tryer:

Visa bilaga 15660

När jag var i köptankar tyckte jag att det var ett stort plus om det fanns en tryer.. såhär i efterhand kan jag konstatera att jag aldrig använder den - man ser/känner lukt bra ändå och varje gång man tar ut den påverkas rostningen. Skulle kunna vara intressant om man kunde ta ut minst 12g åt gången för att kunna jämföra olika rostningsgrader på ett enkelt, om än inte helt träffsäkert sätt.

Den var minimal på riktigt! Jag är superglad att ha min tryer just nu i alla fall, allt snurrar förbi så fort i det lilla fönstret så det är trevligt att kunna ta ut några bönor för närmre inspektion. Utblåset på cormoranten är ganska effektivt så de mesta ångorna/rök/osv dras faktiskt ut utomhus. Rostar inomhus utan några problem. Det luktar såklart rostat kaffe inne när man är klar men det är bara trevligt.
 

LimeKicker

Active member
Kan också ge mina första tankar på det som känns negativt just nu, absolut inget jag ser som "major";

-600g bönor är en tight fit i skålen som följer med, när man öppnar luckan behöver man vara redo att flytta bort bönorna till den bortre delen av skålen så den inte svämmar över (Johan skickar med en träsked för det). En annan lösning är att börja snurra på skålen så de sprids ut mer. Gissar att detta blir muskelminne när man rostat några gånger...

-Att justera gasen kräver lite försiktighet, i teorin har man 45 grader "justering" att jobba med. Max gas är klockan 9, helt av är klockan 12, och ner mot klockan 6 är 34% gas (12mbar), i realitet har man mer 22 grader justering från ca kl 9-10 till klockan 11 eftersom detta är enda sättet att komma under 12mbar (och man vill definitivt komma under 12mbar). Men med det sagt det är inga problem alls att göra enskilda ändringar på gas i inkrement om 1mbar, det måste bara göras med stadig hand.

-Låg luft för mig är 5 volt, Hög luft ~8volt, egentligen samma sak som med gas här, små mekaniska ändringar ger ganska stor ändring på luftflödet. Max fläkt är strax under 12 volt och används för att kyla bönorna.

Allt ovan kommer jag vänja mig vid ganska snabbt är min känsla just nu. Det finns enormt mycket kontroll, både på gas och luft, däremot är känslan av kontrollerna lite "pilliga", för att få exakt det värde/input man vill ge (med det sagt kommer jag från en Gene Cafe där man ställer in temp digitalt och that's it... Så multitasking under rostning vänjer jag mig vid nu).
 

LimeKicker

Active member
Här kommer en liten update

Positivt:
Det är relativt lätt att med små justeringar uppnå olika resultat/strategier, ett exempel nedan på en rost där jag ville förlänga mailard/karamelliseringsfasen och hålla allt annat fast. Med 5 mbar mer gas under drying fasen fick jag en dry end (som jag alltid loggar vid 155 C) som låg 20 sekunder tidigare och genom att stänga diffusorn 10-20 sec tidigare så tog det 10 sec längre tid innan first crack kom igång (samma drop temp, samma end temp, och samma tid totalt för hela rostningen men med mer karamelisering). Det är kul att ha en maskin man kan experimentera med...
Agaro.jpg

Negativt:
Med vissa bönor fastnar en eller två enskilda bönor vid trummans vägg ibland, jag tror jag borde kunna lösa detta genom att böja till den vassa biten som kilar fast bönan vid väggen men jag har inte experimenterat med det ännu.
IMG_5007.jpg

Övrigt:
Ett Ikea "Bror" rullbord funkar perfekt som settup för Cormoranten, lite tighta marginaler men med en kvistborr på 18 mm så kunde jag försänka några strategiska hål så att rosten står stabilt både på kortsidan och långsidan av bordet, lätt att flytta på/rulla runt, med plats för dator eller liknande att hålla koll på Artisan med. Super nöjd med detta eftersom jag rostar i en lägenhet och rosten rullas runt till lite olika ställen.
IMG_5128.jpgIMG_5129.jpgIMG_5132.jpg
 
Senast ändrad:

Gholam

Well-known member
Hur stor gasflaska använder du och hur ofta måste du byta den? Hanteringen/förvaringen av flaskan är vad som skrämmer mig med dessa gasdrivna rostare. Annars är den en riktig skönhet
 

LimeKicker

Active member
Hur stor gasflaska använder du och hur ofta måste du byta den? Hanteringen/förvaringen av flaskan är vad som skrämmer mig med dessa gasdrivna rostare. Annars är den en riktig skönhet

Jag kör med en 6 kg flaska som jag aldrig behövt byta ännu... Den drar i snitt 0.08 kg gas i timmen så jag borde då kunna ha igång den 75 timmar i sträck med flaskan jag har. En rost snittar kanske 10 min med 15 minuter uppvärmning så 150 stycken "en batch" rostningar utan några problem.

Hade egentligen velat använda de mindre ”campingflaskorna" men det är för lågt tryck i dem. Flaskan förvaras på balkong utomhus när jag inte rostar...
 

Forumstatistik

Trådar
14,615
Inlägg
155,377
Medlemmar
19,320
Senaste medlemmen
Stormbringer
Topp