Sidan 2 av 5 FörstaFörsta 1234 ... SistaSista
Resultat 9 till 16 av 33
    Vilken färg valde du?
    Du lär bli först i Sverige med den.
    Hoppas du ger oss en uppfattning av Cormoranten när du väl får den!

Junior Member
    Reg.datum
    okt 2018
    Rostfritt stål, kändes enklast så. Självklart gör jag det, det blir antingen denna eller en Bullet från Aillio...

Börjar du ändra dig?

Junior Member
    Reg.datum
    okt 2018
    Citat Ursprungligen postat av madonemannen Visa inlägg
    Börjar du ändra dig?
    Har stått lite i valet/kvalet mellan något väldigt tekniskt komplicerat som en bullet och en klassisk rost men fortfarande med all kontroll (som en cormorant, quest eller huky). Valet föll på Cormoranten, den ska komma nu i December, hoppas på en tidig julklapp i år med andra ord

Grymt, låt oss få veta när den landat.

Junior Member
    Reg.datum
    okt 2018
    Nu är rosten hemma och jag har rostat hela två gånger med den, så en lång bit kvar tills jag är kompis med den här helt nya rosten för mig. Jag har inget sätt att koppla in thermocouples på en dator ännu så mina två batches hittils har jag använt den analoga termometern för att genomföra.

Första intrycken
    -Bra bygg kvalité och det kommer vara superlätt att laga/ersätta delar ifall det skulle behövas. Johan verkar också titt som tätt förbättra designen och uppgradera delar. Många tidiga ägare verkar ha uppgraderat sina rostar till senaste "upplaga" genom att tex installera den nya större brännaren jag redan hade installerad i min.
    -Som "paket" funkar detta riktigt bra, jag gillar skarpt att gas reglage, luft reglage, hopper för bönor, chaff låda, kylning av bönor, lampa osv är paketerat på det här viset. Det enda som måste fram/monteras innan man kan börja rosta är gasflaskan. Det är inte 3000 delar att fippla med innan man kan börja rosta.
    -Den har många features jag ser mig experimentera med framöver, diffuser öppen/stängd under trumman för att få direkt/indirekt värme till bönorna. -Kontroll över luftflödet. Luften verkar kunna styra temperaturen en hel del men jag måste testa detta mer och behöver ett snabbare sätt att se förändringarna (en uppkopplad dator). Men i teorin kommer jag kunna göra färre värme förändingar eftersom jag nu kan öka luftflödet istället för att snabbare få ut värmen ut trumman när det behövs.
    -Separeringen av chaff funkar riktigt bra
    -Kyla bönorna tar endast ett par minuter 600g (inomhus)

Vad vill ni veta? Jag skriver nog inte ner en sådan 10 sidors review med 1000 bilder, det finns redan på andra forum Men är det något speciellt ni vill veta eller ha bild på/undrar över så svarar jag gärna. Hur smakade kaffet kanske ni undrar? Första batchen smakade skit (gamla grade 2 bönör från yiergacheffe som jag förmodligen förvärrade betydligt med noll koll på värme/reglage osv). Andra batchen är drickbar, till och med lite god

Senior Member Jonkens avatar
    Reg.datum
    apr 2017
    Grattis till den nya rosten!

Angående fläkt - jag rostade i över ett år enligt en grundprofil som gick att upprepa relativt bra, det blev gott med en del bönor men sällan riktigt lika bra som jag skulle önska.

Har försökt ta fram ett annorlunda sätt att rosta på i förhoppning om att förbättra resultatet överlag, med begränsad framgång än så länge. Dels för att jag fortfarande kör med den analoga termometern men jag märker att fläktförändringar har en enorm påverkan. Min Quest M3 är känsligare eftersom värmen inte går att reglera lika snabbt, men något jag har tänkt pröva är att likt Almico på home-barista låta fläkten vara konstant på t.ex. 50% för att ta bort en variabel.

Sen är bra temperaturmätning såklart ett måste för att ta rostningen till nästa nivå, värt att läsa https://artisan-roasterscope.blogspo...dle-noise.html om du inte har bestämt dig för hur den ska kopplas än.

Grattis, det skulle vara roligt om du lade ut några bilder. Vad har uppgraderats förutom brännaren, Jag vet att han gör inkrementella förändringar.

Liknande ämnen

1. Cormorant
    Av madonemannen i forum Rostning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2018-02-05, 11:48

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •