Cormorant CR600

Jonken

Well-known member
Ganska lik Huky 500. Aningen dyrare men det kanske slår åt andra hållet eftersom man slipper tulla. Har nog lite egenheter också men verkar ha nöjda användare överlag.
 

madonemannen

Well-known member
Jag har själv funderat på denna. Hade kontakt med Johan som tillverkar dom. Han gör max 60 om året, ingen skulle finnas innan oktober månads utgång. Ingen finns i Sverige. Med tanke på turbulensen i Brexitfrågan har jag beslutat att vänta och se. Vill ju inte få tull och moms från den ena dagen till den andra.
 

LimeKicker

Active member
Jag har en beställd, leverans i Feb 2020 (Beställd i Mars 2019). Johan som bygger dem alla för hand verkar väldigt serviceminded och väldigt mån om att uppgradera/förbättra design osv. Han svarar gärna på frågor osv. Anyways, när jag la min beställning så var villkoren fortfarande att allt går att avboka utan problem ifall jag ångrar mig. Har inte frågat direkt vad som händer om det blir brexit men förutsätter att han då säljer den momsfritt i UK och att man får momsa och tulla den här. Kanske blir ett par tusen extra gissar jag.
 

Brunabönor

Well-known member
Den här känns som klockren den dagen man vill upp i nivå. När det står att den går på gas och ström så är det väl valfritt i denna skala? Kan för dåligt om industrimaskinerna men förstår att de är gasdrivna mer eller mindre.

vad är priset? (hittar inget)
 

edtbjon

Well-known member
Den här känns som klockren den dagen man vill upp i nivå. När det står att den går på gas och ström så är det väl valfritt i denna skala? Kan för dåligt om industrimaskinerna men förstår att de är gasdrivna mer eller mindre.

vad är priset? (hittar inget)
Den här maskinen (och alla andra som använder gas överhuvudtaget) värms uteslutande upp med gas. El används för att driva motorn till rosttrumman samt fläkt för luftflöde. Du kan säkert hitta illustrationer på detta hos vilken tillverkare (av professionella rostar) som helst.

Jag såg något pris för nåt år sedan, men kommer inte riktigt ihåg. Jag har för mig att den ligger någonstans mellan 15’ och 25’ att få hem den.
 

madonemannen

Well-known member
Vilken färg valde du?
Du lär bli först i Sverige med den.
Hoppas du ger oss en uppfattning av Cormoranten när du väl får den!
 

LimeKicker

Active member
Nu är rosten hemma och jag har rostat hela två gånger med den, så en lång bit kvar tills jag är kompis med den här helt nya rosten för mig. Jag har inget sätt att koppla in thermocouples på en dator ännu så mina två batches hittils har jag använt den analoga termometern för att genomföra.

Första intrycken
-Bra bygg kvalité och det kommer vara superlätt att laga/ersätta delar ifall det skulle behövas. Johan verkar också titt som tätt förbättra designen och uppgradera delar. Många tidiga ägare verkar ha uppgraderat sina rostar till senaste "upplaga" genom att tex installera den nya större brännaren jag redan hade installerad i min.
-Som "paket" funkar detta riktigt bra, jag gillar skarpt att gas reglage, luft reglage, hopper för bönor, chaff låda, kylning av bönor, lampa osv är paketerat på det här viset. Det enda som måste fram/monteras innan man kan börja rosta är gasflaskan. Det är inte 3000 delar att fippla med innan man kan börja rosta.
-Den har många features jag ser mig experimentera med framöver, diffuser öppen/stängd under trumman för att få direkt/indirekt värme till bönorna. -Kontroll över luftflödet. Luften verkar kunna styra temperaturen en hel del men jag måste testa detta mer och behöver ett snabbare sätt att se förändringarna (en uppkopplad dator). Men i teorin kommer jag kunna göra färre värme förändingar eftersom jag nu kan öka luftflödet istället för att snabbare få ut värmen ut trumman när det behövs.
-Separeringen av chaff funkar riktigt bra
-Kyla bönorna tar endast ett par minuter 600g (inomhus)

Vad vill ni veta? Jag skriver nog inte ner en sådan 10 sidors review med 1000 bilder, det finns redan på andra forum :D Men är det något speciellt ni vill veta eller ha bild på/undrar över så svarar jag gärna. Hur smakade kaffet kanske ni undrar? Första batchen smakade skit (gamla grade 2 bönör från yiergacheffe som jag förmodligen förvärrade betydligt med noll koll på värme/reglage osv). Andra batchen är drickbar, till och med lite god :D
 

Jonken

Well-known member
Grattis till den nya rosten!

Angående fläkt - jag rostade i över ett år enligt en grundprofil som gick att upprepa relativt bra, det blev gott med en del bönor men sällan riktigt lika bra som jag skulle önska.

Har försökt ta fram ett annorlunda sätt att rosta på i förhoppning om att förbättra resultatet överlag, med begränsad framgång än så länge. Dels för att jag fortfarande kör med den analoga termometern men jag märker att fläktförändringar har en enorm påverkan. Min Quest M3 är känsligare eftersom värmen inte går att reglera lika snabbt, men något jag har tänkt pröva är att likt Almico på home-barista låta fläkten vara konstant på t.ex. 50% för att ta bort en variabel.

Sen är bra temperaturmätning såklart ett måste för att ta rostningen till nästa nivå, värt att läsa https://artisan-roasterscope.blogspot.com/2019/03/on-idle-noise.html om du inte har bestämt dig för hur den ska kopplas än.
 

madonemannen

Well-known member
Grattis, det skulle vara roligt om du lade ut några bilder. Vad har uppgraderats förutom brännaren, Jag vet att han gör inkrementella förändringar.
 

LimeKicker

Active member
Tack @Jonken för vad som verkar vara en väldigt ingående artikel :) Jag hade tänkt mig phidgets, de verkar enklast att komma igång med, och det verkar som att det kanske går att mäta även luftryck/flöde med phidgets? Och jag som såg fram emot att skruva mer på luften än värmen! :D Gör du några förändringar vid green to yellow och first crack med din quest eller håller du fläkten helt på 50% genom hela rostningen?

Jag ska se om jag kan ta lite bilder, gällande förändringar är de jag vet om;
-Större brännare med 40% mer power
-2st Thermocouples följer med, de nya är 3 mm istället för 5 mm
-Placeringen av BT och ET förbättrad
-Ett handtag på hoppern som tidigare var i vägen är borttaget
-Tryern är omdesignad
-Dörren är omdesignad för att sluta tätt bättre
-Diffusern förbättrad
-Tjockare stål i framkant och bakkant av rosten
-Några kosmetiska ändringar

Kommande ändringar verkar bli mer exakta justeringar av luftflöde (nu styr man volt på fläktarna, Johan vill att skalan ska bli linjär/visa RPM istället för volt, gör profiler mer jämförbara...), detsamma gällande trumman, just nu har man två fasta lägen 1 och 2 (1 rekommenderas endast till uppvärmning) framöver vill han jobba med RPM även på trumman.
 

Jonken

Well-known member
Ja, Phidgets får ju högst betyg i artikeln, närmare sagt TMP1200 med ~3mm i diameter PT100/PT1000 med tre-fyra ledare. https://artisan-scope.org/phidgets/2x-rtd-set/

Var lite motvillig till att köra med Phidgets eftersom de är proprietära, men lutar åt att jag lägger en beställning snart ändå.


Min gamla profil började utan fläkt men med ventilen öppen uppåt till "dry end", sen låg fläkt till ~10s innan slutet då jag höjde till max för att försöka blåsa bort de sista envisa skalen. Mer eller mindre konstant fläkt alltså, enkel att upprepa.

Den passade en del bönor bra, andra inte. Kunde få en ganska svag ton av aska som jag tänker beror på för lågt luftflöde, men kanske lika gärna att jag inte sänkt värmen mot slutet. Så på sistone har jag experimenterat med att både sänka värmen och öka fläkten, med ganska svårförutsägbara resultat. Har inte hittar fram till någon ny baslinje än men planen är att istället låta fläkten vara någonstans runt medium och sen förlita mig enbart på att sänka värmen allt eftersom. @edtbjon kan kanske ge bättre råd med tanke på att hans Huky är mer lik Cormorant, själv kan jag inte göra lika snabba temperaturändringar.

Verkar vettigt att kunna ställa in RPM, det är ett av problemen med Questen att fläktinställningarna skiljer sig från maskin till maskin.
 

Jonken

Well-known member
Tack för infon, har Johan sagt vad som kommer att hända efter Brexit?

Det vet ju ingen än, eftersom förhandlingarna fortfarande pågår. De gamla reglerna gäller tills 31:a januari 2021.

LimeKicker: intressant att höra hur mycket bönor du tycker att Cormorant verkar klara av - har sett 700g nämnt med den nya brännaren men någonstans bör det bli svårt att rosta jämnt eller snabbt nog.
 

Forumstatistik

Trådar
14,615
Inlägg
155,381
Medlemmar
19,320
Senaste medlemmen
Stormbringer
Topp