Sidan 3 av 5 FörstaFörsta 12345 SistaSista
Resultat 17 till 24 av 33
    Junior Member
    Reg.datum
    okt 2018
    Tack @Jonken för vad som verkar vara en väldigt ingående artikel Jag hade tänkt mig phidgets, de verkar enklast att komma igång med, och det verkar som att det kanske går att mäta även luftryck/flöde med phidgets? Och jag som såg fram emot att skruva mer på luften än värmen! Gör du några förändringar vid green to yellow och first crack med din quest eller håller du fläkten helt på 50% genom hela rostningen?

Jag ska se om jag kan ta lite bilder, gällande förändringar är de jag vet om;
    -Större brännare med 40% mer power
    -2st Thermocouples följer med, de nya är 3 mm istället för 5 mm
    -Placeringen av BT och ET förbättrad
    -Ett handtag på hoppern som tidigare var i vägen är borttaget
    -Tryern är omdesignad
    -Dörren är omdesignad för att sluta tätt bättre
    -Diffusern förbättrad
    -Tjockare stål i framkant och bakkant av rosten
    -Några kosmetiska ändringar

Kommande ändringar verkar bli mer exakta justeringar av luftflöde (nu styr man volt på fläktarna, Johan vill att skalan ska bli linjär/visa RPM istället för volt, gör profiler mer jämförbara...), detsamma gällande trumman, just nu har man två fasta lägen 1 och 2 (1 rekommenderas endast till uppvärmning) framöver vill han jobba med RPM även på trumman.

Senior Member Jonkens avatar
    Reg.datum
    apr 2017
    Ja, Phidgets får ju högst betyg i artikeln, närmare sagt TMP1200 med ~3mm i diameter PT100/PT1000 med tre-fyra ledare. https://artisan-scope.org/phidgets/2x-rtd-set/

Var lite motvillig till att köra med Phidgets eftersom de är proprietära, men lutar åt att jag lägger en beställning snart ändå.

Min gamla profil började utan fläkt men med ventilen öppen uppåt till "dry end", sen låg fläkt till ~10s innan slutet då jag höjde till max för att försöka blåsa bort de sista envisa skalen. Mer eller mindre konstant fläkt alltså, enkel att upprepa.

Den passade en del bönor bra, andra inte. Kunde få en ganska svag ton av aska som jag tänker beror på för lågt luftflöde, men kanske lika gärna att jag inte sänkt värmen mot slutet. Så på sistone har jag experimenterat med att både sänka värmen och öka fläkten, med ganska svårförutsägbara resultat. Har inte hittar fram till någon ny baslinje än men planen är att istället låta fläkten vara någonstans runt medium och sen förlita mig enbart på att sänka värmen allt eftersom. @edtbjon kan kanske ge bättre råd med tanke på att hans Huky är mer lik Cormorant, själv kan jag inte göra lika snabba temperaturändringar.

Verkar vettigt att kunna ställa in RPM, det är ett av problemen med Questen att fläktinställningarna skiljer sig från maskin till maskin.

Tack för infon, har Johan sagt vad som kommer att hända efter Brexit?

Reg.datum
    apr 2017
    Citat Ursprungligen postat av madonemannen Visa inlägg
    Tack för infon, har Johan sagt vad som kommer att hända efter Brexit?
    Det vet ju ingen än, eftersom förhandlingarna fortfarande pågår. De gamla reglerna gäller tills 31:a januari 2021.

LimeKicker: intressant att höra hur mycket bönor du tycker att Cormorant verkar klara av - har sett 700g nämnt med den nya brännaren men någonstans bör det bli svårt att rosta jämnt eller snabbt nog.

Senior Member Coraxoss avatar
    Reg.datum
    jan 2019
    Grattis till dina fina maskin LimeKicker, står på min önskelista :-)

Junior Member
    Reg.datum
    okt 2018
    Brexit:
    Gällande brexit tror jag man lika gärna kan fråga betsafe just nu och oddsen är förmodligen inte så fördelaktiga åt något håll. Men jag skulle tänka som så att worst case blir det en hard brexit då kommer vi i alla fall får dra av momsen i Storbritannien som är 20%, sen betalar man Svensk moms på 25% plus tullavgift på ~6% har jag för mig så rosten kostar med andra ord (worst case) minst ~11% mer om det blir en hard brexit. Men för er som är intresserade, kontakta Johan och se vad han har för väntetid och om han fortfarande låter er vänta med att bestämma er tills er rost ska börja tillverkas.

Phidgets/Luftflöde:
    Jag har lagt en beställning på Phidgets nu, en VINT hub + phidgeten som kan läsa av 4x thermocouples. Förstod av den eminenta artikeln Jonken länkade till att RTD ev. ger mindre noise men nu har jag två TC’s som följde med så jag får börja med dem. Jag kunde inte låta bli att även beställa en air pressure sensor, jag funderar på att böja till ett mässingrör (i princip tillverka min egen pitot tube) och på något vis placera det i rosten där det är logiskt att mäta luftflöde. Har någon av er expirementerat med liknande tidigare?

Rosten och bilder:
    Jag har endast kört 600g batches än så länge, det känns som att det finns gott om värme kvar för att pröva mer. Jag når first crack vanligtvis vid ca 8-9 min, håller gasen på 25 mbar och max är 35mbar. Känslan efter mina 3 första batches är att jag kommer in i first crack med för mycket värme, så tror ev att jag kommer pröva mindre gas efter green to yellow. Men värmeresurserna finns definitivt där.

Här kommer bilder, sorry ifall att de är lite mörka, har lite dålig belysning där rosten står.

IMG_4674.jpg IMG_4673.jpg

IMG_4672.jpg
    Diffusern stängd.

IMG_4682.jpg
    Diffusern öppen.

IMG_4678.jpg
    Försöker hitta någon sorts "Low/Medium/High" på luftflödet med tändare, funkar faktiskt ok.

IMG_4681.jpg
    Tryern är minimal (Bönan är placerad där för "dramatic effect", under rostning får man lätt ut fler, 4-5 st verkar fastna åt gången ungefär).

IMG_4684.jpg
    Chafflådan fotad genom öppningen på ventilen för att kyla bönor.

IMG_4686.jpg
    Chafflådan uttagen och står ovanpå vart den är placerad när man rostar.

IMG_4685.jpg
    Första planen på vart jag ev. placerar en luftflödesmätare. När man rostar är den här ventilen stängd och luften tar huvudsakligen vägen som den gröna pilen indikerar, runt den "Z formade" metalbiten. Ev. läcker det alldeles för mycket luft ut på andra ställen här för att ett mätvärde ska vara värdefullt.
    Senast redigerat av LimeKicker den 2020-01-23 klockan 09:42.

Reg.datum
    apr 2017
    Apropå minimal tryer:

IMG_20200123_104804.jpg

När jag var i köptankar tyckte jag att det var ett stort plus om det fanns en tryer.. såhär i efterhand kan jag konstatera att jag aldrig använder den - man ser/känner lukt bra ändå och varje gång man tar ut den påverkas rostningen. Skulle kunna vara intressant om man kunde ta ut minst 12g åt gången för att kunna jämföra olika rostningsgrader på ett enkelt, om än inte helt träffsäkert sätt.

Tack för info och bilder, får nog ta kontakt med Johan igen, Vilken hemsk hemsida de gjort nu..

Liknande ämnen

1. Cormorant
    Av madonemannen i forum Rostning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2018-02-05, 11:48

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •