Uppgradera till?

Basola

New member
Har en Rancilio Silvia. Funderar på en uppgradering. Tänker: om man har några på middag(4-8 pers); vad är bästa kapacitetsökningen om man ska bjuda alla dubbel espresso efter maten: dubbla grupper(typ Expobar megacreme compact) eller “double boilers”(typ ECM Syncronika)?
Nån som tycker nåt?

Ola
 

Basola

New member
Varit inställd på double boilers nu ett tag men fått ögonen på en tvågruppers Expobar lätt beggad. Gick dåligt att hålla sig lugn när funderingarna började...overkill för en hemmamaskin kanske men roligt att inte behöva bli helt överväldigad om fler än en vill ha en god kaffe...! Åsikter om Expobar megacrem compact eller generellt om att köpa HX-maskiner beggat? Thx for the input, guys!


Skickat från min iPad med Tapatalk
 

Jonken

Well-known member
Hehe jag röstar nog också för en mindre maskin, men varje gång jag försökt göra många koppar på raken har jag önskat att jag hade två grupper. En dubbelkokare har inte direkt bättre kapacitet än en piddad Silvia om det inte är mjölkdrinkar som ska göras.

Har man gott om plats hemma är de där megacrem bra valuta begagnat (se till att säkringen klarar av maskinen och så behöver man ju koppla in vatten)
 
Senast ändrad:

Eismannen

Well-known member
Finns även alternativet att köra med trippel spout och så stor filterkorg som går i. Så kan alla åtminstone få var sin enkel på en rimlig tid.
 

Basola

New member
Expobar Megacreme compact 2gr och Expobar Zenith manuell kvarn med “doslåda på magen”. Superskick! Använd 3 månader sommaren 2016. Sedan dess stått i ett hörn. 14k för allt med vattenfilter, små o stora koppar och fet tamper. Tror det var mitt livs andra klipp...nu ska jag bara få tag på en rörmokare för installationen...inte så lätt denna delen av året...☺️
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,467
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp