Tips på kaffemaskin till hemmet

Kaffebryggarn

Active member
Hej,

Är det någon som kan tipsa om en kaffemaskin med riktiga bönor i som är så pass liten att man kan ha den hemma på köksbänken. Ska gå att bara trycka ut en kopp om så önskas.
 

Jonken

Well-known member
Nej, inget som är något att ha. Bättre då att du köper en kvarn och sen använder valfri manuell bryggmetod - några minuter kan man väl kosta på sig för att det ska bli drickbart?
 

Andreas Forsman

Well-known member
Ett hario V60 kit kostar inte många kronor och tar ytterst lite plats. Aeropress är också smidigt. Men gissar att du är ute efter något som ger hygglig kopp att ta i farten. Kaffeautomat för köksbänken med andra ord. Dessa ger aldrig(vad jag upplevt i alla fall) lika bra resultat som manuell bryggning. Med detta sagt äger jag själv utöver diverse manuella bryggprylar en automatisk maskin. Har haft 2 st saeco(Phillips) och tyckt att dessa varit OK. Jura har maskiner där man kan justera temp, tid, malgrad, vattenmängd osv vilket ger kontroll men samtidigt funkar att trycka på en knapp och få en mugg med kaffe. Rådet är att köpa kvarn och aeropress eller pouroverkit i första läget och om det visar sig bli för opraktiskt kolla på maskiner. Lycka till.
 

Jonken

Well-known member
Jag förstår att det inte går att få kvalitet i en sådan liten maskin. Kanske bättre att bara satsa på kvarn + konventionell metod.
Kan denna vara en kompromiss för den late eller är det en dum genväg?

https://www.komplett.se/product/108...MI1OKZgPua4wIViYSyCh1YxQXqEAQYASABEgL53vD_BwE

Skickat från min ATU-L21 via Tapatalk

Nja, den har en dålig kvarn med bara tre inställningar. Sen är frågan om de lyckas hålla bönorna isolerade från värme/ånga. Men det är nog större chans att det finns något liknande som brygger bra kaffe än en helautomat i alla fall.
 

Andreas Forsman

Well-known member
Kvarnen har nio steg så behöver inte vara dåligt. Är bekvämlighet prio behöver det inte vara ett dåligt alternativ. Men för samma peng kan mycke manuella saker köpas som säkert ger en bättre kopp kaffe men jag förstår det som att det som söks är en kombo av bekvämlighet och hela bönor.
Nja, den har en dålig kvarn med bara tre inställningar. Sen är frågan om de lyckas hålla bönorna isolerade från värme/ånga. Men det är nog större chans att det finns något liknande som brygger bra kaffe än en helautomat i alla fall.
 

Jonken

Well-known member
Sedär, läste tre steg i en produktbroschyr, men ibland finns det olika versioner av samma modell. Tänkte mest på att det skulle vara en keramisk kvarn (om det stämmer) och att de ger en ojämnare malning i min erfarenhet.

Delonghi-maskinen har jag testat och avråder starkt ifrån.
 

Kaffebryggarn

Active member
Sedär, läste tre steg i en produktbroschyr, men ibland finns det olika versioner av samma modell. Tänkte mest på att det skulle vara en keramisk kvarn (om det stämmer) och att de ger en ojämnare malning i min erfarenhet.

Delonghi-maskinen har jag testat och avråder starkt ifrån.

Ok, så om man ska köra liknande maskin som Delonghi, har du testat någon annan du kan tipsa om?


Skickat från min SM-A405FN via Tapatalk
 

Jonken

Well-known member
Apropå Philips Grind & Brew. Läste just en recension där det står att kvarnen kan sätta igen till slut och att det inte går att komma åt för att rensa.. en bra anledning till att vilja ha fristående kvarn.
 

Kaffebryggarn

Active member
Det får bli en klassisk kaffebryggare. Är det moccamaster man ska sikta på och har ni förslag på bryggare som klarar göra bara en kopp bra?

Skickat från min SM-A405FN via Tapatalk
 
Topp