Kaffepulverbehållare i metall/glas = ingen statisk elektricitet?

Jesper

New member
Hej,

Tänkte köpa min första kaffekvarn (till filterbryggare, presso och moka) och har läst diverse skräckhistorier av folk som blir vansinniga av statisk elektricitet efter malning. Min fråga är: slipper man dessa besvär om kaffepulverbehållaren på kvarnen är av metall eller glas?

Har förstås hört talas om tricket att röra med en blöt sked i bönorna innan malning och liknande. Jag kan dock tänka mig att jag av bekvämlighet kommer att ha en större mängd bönor i bönbehållaren och mala med en timerfunktion. Då känns inte vattentricket så passande.

Jag har funderat på Wilfa svart aroma eftersom den har timerfunktion. Den har dock plastbehållare. Ett alternativ som verkar ha metallbehållare är Oxo conical burr coffee grinder, men vet inte hur malningsresultaten står sig jämfört med wilfan. Har också funderat på att helt enkelt säkerställa att man kan använda andra pulverbehållare än den medföljda, så att man kan använda en egen glasburk eller liknande.

Har ni erfarenhet av pulverbehållare i annat material än plast? Hur är det med den statiska elektriciteten? Tips på kvarnar?

Tack på förhand!
 

Jonken

Well-known member
Nej, du kan inte undvika statisk elektricitet helt utan vatten. Tycker inte att det är något större problem dock.

Den där OXO är antagligen snäppet bättre än en Wilfa, men kostar den mer är det inte säkert att det är värt det beroende på bryggmetod. Timern Wilfa har är inte mycket att hurra för, går bara att ställa in på 2-3 olika tider.
 

Jesper

New member
Tack för svaret! En bekant har wilfan, och timern går faktiskt att justera rätt fint. Däremot syns bara tre olika tider utskrivet.

Har lyckats hitta lite mer info om oxokvarnen nu, och den verkar ha helt ok malning. I ett test hade den bättre konsistens än Baratza Encore, i ett annat bara något sämre. Och den kostar runt tusenlappen.

Oxokvarnen ska också tydligen inte vara så stökig att använda med tanke på statisk elektricitet. Pulverbehållaren jordas tydligen genom kontakten, finns beskrivet här:
https://thewirecutter.com/reviews/the-best-coffee-grinder/

Tar nog och testar den från Oxo så får vi se vad den går för.
 

Jonken

Well-known member
Vredet är steglöst så man får intrycket av att det går att justera timern efter behov, men ta tiden nästa gång så ska du se att den egentligen bara har något steg.
 
Topp