Nån som köpt från Small batch roasting i UK?

Jonken

Well-known member
Hej,

Har för mig att jag läst i nån tråd om att någon beställt från https://www.smallbatchroasting.co.uk tänker om det är värt? Tänker att för att få valuta för frakten så lär man ju beställa en 20-30 kilo bönor kanske :)

Tror att det var edtbjon.

Ser att de har en rost också
https://www.smallbatchroasting.co.uk/2kg-roasters
Kul video på den med slow motion och ljudeffekter: https://www.youtube.com/watch?v=lMWZ-Nq9jVs :lol:
Eller direkt från Kina: https://www.alibaba.com/product-det...7.html?spm=a2700.icbuShop.82.5.50b23b4dW8fqAf

Vill du samfrakta kan jag tänka mig 10kg, har också varit intresserad av att beställa därifrån.
 

Tsingos

Well-known member
Måste jag kolla närmare på (rosten) vart i Svedala bor du med tanke på samfrakt🙂

Skickat från min SM-G960F via Tapatalk
 

Tsingos

Well-known member
Såg ju nu att du bor i Stockholm, då skulle ju samfrakt gå att ordna beronde på vilken sida du bor på?
 

Tsingos

Well-known member
Kommer att jobba en del på Scania fram till jag går på semester v30 så då är jag ju närmare iaf :) Är sugen på att beställa 10 kilo Colombian och nån central amerikan därifrån
 

onkelA

Well-known member
Beställde tretti kg därifrån i början av fjolåret.
Det funkade bra och finns kvar ännu :eek:)
Minns inte vad frakt gick på
 

onkelA

Well-known member
Det fanns två sorters säckar att välja på och ena var smått trasig, men tyvärr minns jag inte vilkendera..
annars hade jag avrått från den sorten
 

Tsingos

Well-known member
Det fanns en plastfri sort och en annan sorts emballage. Den ena var reused, kankse är gute säck. Frakten var på 33 pund :)
 

Jonken

Well-known member
Tror att "GrainPro" är att föredra, den i plast. Kaffet håller sig fräschare. Det är lite trist med rostakaffe.se att man får kaffet i papperspåsar. Jute kanske man har större användning för när säcken är tom visserligen :)
 

Tsingos

Well-known member
Det fanns en plastfri sort och en annan sorts emballage. Den ena var reused, kankse är gute säck. Frakten var på 33 pund :)
Tror att "GrainPro" är att föredra, den i plast. Kaffet håller sig fräschare. Det är lite trist med rostakaffe.se att man får kaffet i papperspåsar. Jute kanske man har större användning för när säcken är tom visserligen :)
GrainPro får det bli

Skickat från min SM-G960F via Tapatalk
 

edtbjon

Well-known member
Hej.
Ja, jag har köpt därifrån några gånger och det är helt ok kvalité på kaffet. Frakten tar några dagar och ska vara fram till dörren. (Jag bor på tredje våningen utan hiss. Killarna och tjejerna från posten har kunnat hållit sig för skratt när paketet vägt drygt 30kg.
Vad det handlar om är givetvis om kaffet är bra och prisvärt. Tja, det är ”bra” och det är ”prisvärt”, men jag har köpt bättre kaffe från rostakaffe, dock till högre pris. (Jag har också köpt lite mediokert kaffe från rostakaffe så ... ) Men med tanke på det synnerligen dåliga urval vi hemmarostare har här i Europa och Sverige är SmallBatch... helt klart ett alternativ. Nu när de dessutom packar i mindre än 10kg förpackningar blir det roligare.
Grejen är ju att 10kg är ganska mycket kaffe för en hemmarostare om man inte har testat kaffet först. (Typ som en helpall med kaffe för ett litet microrosteri.) Det bästa tipset är att köpa ett så färskt kaffe som möjligt, då kaffe trots allt är en färskvara även som råbönor. Färskheten bör åtminstone vara del av hur man väljer kaffe. Ett annat ”fel” som är lätt att göra är att stirra för mycket på prislappen. Vi kommer nog aldrig ifrån att kafferostning är en kostsam hobby. (Säg att det rostade kaffet har kostat 200:- kilot att köpa och rosta, vilket blir 20 öre per gram. Jag använder 24g när jag brygger, vilket gör att en kanna med 2 koppar kaffe kostar 4.80. Ett skott i espressomaskinen kostar typ 3.50. Spelar det då någon roll om kannan eller skottet kostar 50öre till 1kr mer per kanna/skott om det smakar bättre?)
 

Tsingos

Well-known member
Mycket kloka ord edtbjorn. Jag hade mailkontakt med dem och de kunde skicka enkilos påsar också. Men frakten blev densamma.... Så då blir det rejält saftigt kilopris. Beställning kommer att ske, men frågan är om jag och Honken ska ta 5 kilos påsar istället....😁

Skickat från min SM-G960F via Tapatalk
 

Jonken

Well-known member
Nu har de ändrat så att man beställer per kg. Priserna är justerade uppåt jämfört med 5/10kg-säckarna men i alla fall billigare än vad deras gamla kilopåsar kostade. Rätt trevligt utbud när man kan välja och vraka även om det inte är fullt lika billigt längre. Skriver man Free-Coffee som rabattkod får man var 10:e kilo gratis.
 

Jonken

Well-known member
Beställde 15 sorter till slut :).. mest i den lägre prisnivån. De fyra jag har testat hittills håller imponerande klass, minst lika bra som det jag har köpt från rostakaffe.se men till halva priset. Trist om brexit blir av, för nästa beställning skulle nog bli med de lite dyrare bönorna.
 

Forumstatistik

Trådar
14,615
Inlägg
155,377
Medlemmar
19,320
Senaste medlemmen
Stormbringer
Topp