Bästa kaffetillredningsmetoden i skog och mark?

Jacob

Well-known member
Hittade inget i ämnet på forumet, så jag slänger ut frågan:

Vad är era bästa tips för att göra bra kaffe på vandringen? Vilken metod och utrustning? En del kör kanske på kokkaffe över öppen eld, andra frystorkat, en del maler säkert med handvevat och nördar loss ordentligt.

Själv testade jag på en korttur att ta med mokabryggaren laddad med kaffe, fyllde på med vatten och ställde den på spritköket. Funkade men tog lite väl lång tid, gasolbrännare funkar nog bättre. Men på långturen vill jag helst klara mig med eld, och inte kompromissa för mycket med kaffet... :)

Förslag?
 

Jonken

Well-known member
Perfekt med kokkaffe, grovmalet håller sig ju bättre även om man maler i förväg. Så länge man undviker att koka kaffet :lol:

Annars om du vill köra med aeropress kan du ju få plats med t.ex. en aergrind inuti så tar det inte så mycket plats.
 

hne

Well-known member
Tygfilter (te-strumpa) direkt i kåsan. Varmt vatten i termos går fort att koka upp efter maten. Lätt att rengöra. Bönorna förvarar jag i kvarnen.
52e1cb526917cf91eb83f07fe7a287ae.jpg
 

Jonken

Well-known member
Om man tar med sig vätskan kan man brygga kallkaffe hemma och värma på när det är dags eller toppa upp med lite hett vatten om man har bryggt starkt kaffe.
 

bauta

Well-known member
Instämmer ang aeropress.
Jag kör hemmalet och värmer vatten. Termosvatten om jag inte släpar köket.

Skickat från min SGP771 via Tapatalk
 

Jacob

Well-known member
Jag har så mycket prylar (och så lite pengar) så jag försöker undvika köpa för mycket nytt. Så aeropress får bli en senare investering. Men kokkaffe eller den där strumpan skulle funka i nuläget.

Hur lång extraktionstid kan det krävas med strumpan?


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

Jacob

Well-known member
Annars skulle jag vilja ha en stryktålig pressobryggare... och det kostar ju också :)


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

Coraxos

Well-known member
Hittills har jag använt min lilla rostfria Kalita, väger inget. Värmer vatten i en Kelly-kettle, funderar däremot på en franskpress av Titanium. Maler på plats, ännu roligare än att mala hemma.

Edit, tror jag ska prova kokekaffe istället för franskpress förresten, tillbaka till rötterna :)
 

hne

Well-known member
Jag trodde kombinationen "kaffe" med "ut i skog och mark" och "eld" innebar att det per automatik följde med saker till att laga mat. Gasol-Trangia i mitt fall. Handlar det om en kortare promenad och jag ändå känner ett starkt behov av att planera in en kaffepaus tar jag med i en termos.
 

bauta

Well-known member
Jag började med en franskpress i glas, men spräckte den på kajakklippan.
Blev då en Aeropress pga tåligheten, men har sen insett fördelen med sumpfritt och väldigt lätt att diska.

Vatten i termos för bryggning främst tex vid en kajak lunch med kall mat (typ sill och potatis), då man slipper köra köket.

Övervägde ett tag en handkvarn men vevandet verkar inte riktigt värt det

Skickat från min SGP771 via Tapatalk
 

Jacob

Well-known member
Kul grej den där Bellman! Kommer dock testa min vanliga mokabryggare på trangiaköket till att börja med. Har testat en gång, byggde upp en liten ställning runt brännaren men glömde ta med vindskydd till den. Kanske därför det tog lite för lång tid att brygga. Eller så kan man först koka upp vattnet i kastrull innan så går det snabbare.

Vet inte om jag vågar elda i skogen just nu. Jobbar som brandman och har varit ute alldeles för mkt redan i år på skogsbränder... Och även om jag inte klantar mig så är alla på tårna för minsta röklukt i skogen nu. Vill inte få ut räddningstjänst och helikoptrar till skogen när målet är att få vara ifred 😄

Har iaf. beställt en kvarn, blev en Tiamo, samma modell som Hario Slim. De görs på samma fabrik enligt en återförsäljare och ser identiska ut. 299:- på beanit.se! Får se om den duger.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

Jonken

Well-known member
Tänk på att bryggtemp ändras beroende på om du använder hett eller kallt vatten från början, se https://youtu.be/ObkjKlJe68A

Tog en kvart att göra två latte med min Bellman, borde gå snabbare med gas-spis så länge vinden inte blåser bort all värme :)
 

Jacob

Well-known member
Intressant! Men i deras test var det ingen större skillnad i smak på att förvärma vattnet eller inte. De lade t o m fram det som ett alternativ.

Jag upplevde en enorm skillnad från tidigare när jag började använda min gamla Vev Vigano igen efter många års vila i skåpet. Förr blev det bittert och tråkigt, men nu är det bara fylligt, sött och runt i smaken. Skillnaden var dels induktion istället för gammal hederlig spishäll, och dels att jag följer kaffecompagniets råd:
https://www.kaffecompagniet.se/info/kaffeskola/

Jag tar alltså bort kannan när det börjat sippra ut kaffe i röret, och väntar inte tills det slutat rinna helt. Jag tror att induktionshällen snabbar på processen så att kaffet inte hinner bli överextraherat, och att sålla bort det sista som pressas upp i kannan gör också att man slipper överextraherat kaffe. Det enda är att kaffe inte är särskilt varmt när jag häller upp det, så jag får dricka snabbt eller förvärma kanna och kopp.

Råkade förvärma vattnet av misstag en gång när jag glömde lägga i kaffet i filtret. Jag avbröt innan det började koka och fyllde på kaffe och fortsatte bryggningen. Ingen större skillnad vad jag tänkte på. Det blir till att testa sig fram med spritköket. Sen får jag se om jag vågar ställa den på glöden nån gång... vill ju inte skada kannan!
 

Jonken

Well-known member
Intressant! Men i deras test var det ingen större skillnad i smak på att förvärma vattnet eller inte. De lade t o m fram det som ett alternativ.

Mja, de förespråkar Brikka utan förvärmning eller vanliga kanna med förvärmning. Har bara haft en vanlig kanna som jag gjort mig av med för att jag tyckt att det blir ganska läbbigt vare sig man har hög eller låg värme, förvärmer eller inte :).. men det kanske är hemligheten att avbryta bryggningen, det är vad man gör med Bellman också - bara stänga ventilen när man är nöjd.
 

Jacob

Well-known member
Ah ok! Men vad har förvärmningen för syfte? Är det bara för att kompensera för långsam spis så behöver jag nog inte tänka på det hemma. Går nästan för fort om jag kör Power-läget på plattan :) Men med ett spritkök kanske det är en bra idé. Vet inte vad det motsvarar i effekt, men det känns ju segare än en gasolspis.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

Forumstatistik

Trådar
14,615
Inlägg
155,376
Medlemmar
19,320
Senaste medlemmen
Stormbringer
Topp