Bästa kaffetillredningsmetoden i skog och mark?

Jonken

Well-known member
Syftet är att påverka bryggtemp, se videon. Sen att det går lite fortare med förvärmt vatten är ju en bonus.

Spritköket ligger nog någonstans runt 1000W eller hälften mot en liten gasolbrännare.

Med en gasolspis kan man nog komma upp i tio gånger effekten, fast man kan ju inte brassa på för fullt på en liten mokabryggare ändå :ph34r:
 
Senast ändrad:

Jacob

Well-known member
Måste testa med förvärmt igen här hemma. Vore intressant att se hur stor skillnad det blir, och om det är värt det extra momentet :)
 

Jacob

Well-known member
Vid uppvärmning till kokpunkten blir det i min mokakanna bittrare och mer crema. Har alltså en vanlig sort, Vev Vigano, inte Nån Brikka som ska producera mer crema.

Kaffet var varmare, vilket såklart är rimligt, men det var nog det enda positiva. Ska testa att värma till lite lägre temp och se om jag får upp temperaturen på kaffet utan att bränna det.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

Jonken

Well-known member
Antar att det kan skilja en del beroende på storlek, tillverkare och värmekälla. Hans mätningar kanske bara stämmer för just den lilla Brikka-kannan. För mig blev det som sagt dåligt oavsett med min gamla och relativt stora kanna - jobbigare att skruva på toppen med hett vatten kommer jag ihåg :lol:
 

Jacob

Well-known member
Ja, krånglet med att förvärma talar emot att man orkar hålla på... Jag är väldigt nöjd med smaken med den metoden jag använder, är mest att det inte blir så varmt. Låter man det gurgla färdigt helt i kannan så blir det varmare; det sista kaffet som kommer upp har högre temperatur. Men en espresso får ju också snabbt en lägre temperatur och det gnäller jag ju inte över, så... :)


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

Brunabönor

Well-known member
Aeropress, 1L vattenflaska, lätt kanna i alu, minsta gasolburken och en pytteliten sats som skruvas på, liten handkvarn samt en tunn porslinskopp som packas i skumgummi.

Inte lika roligt med färdig termos och gummikåsa, men funkar en regning dag bara kaffet inte få stå mer än 3-4 timmar.

Fiskar en del och har kånkat med mig mer kaffeprylar än fiskegrejer uti skogen, bökigt men underbar avnjutning.
 

Jacob

Well-known member
...och så får man ju även nöjet att meka lite med kaffeprylar i naturen en stund :)

Jag har testat några gånger nu med gasol och liten lättviktsbrännare och mokabryggaren. Enda kruxet vid vandring är att grejerna tar plats, och mokabryggaren är i stål, så det blir lite klumpigt. Blir vid kortare svängar. Testade kokkaffe över eld för första gången nyligen. Över förväntan! Och bra friluftskänsla :) En liten grankvist i pipen på kaffepannan hjälpte att hålla tillbaka sumpen.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

Jonken

Well-known member
Kanske kan man få lite smakbidrag från grankvisten om man har i den från början :) enris kan också fungera fast antagligen får man skopa ur lite barr ur koppen. Båda används i ölbryggning.
 

Jonken

Well-known member
Fick en Grindripper som hade kunnat vara ett alternativ:

IMG_20190830_131230.jpg

Lite mindre men framförallt så väger den en tredjedel av Aeropress + Aergrind

Tyvärr är kvarnen som en gammal Skerton, blir alldeles för ojämnt. Cafflano Klassic hade också kunnat vara intressant om den hade bättre kvarn.
 

Brunabönor

Well-known member
Gillar compact coffe grejen som verkar otroligt smidig att ha med sig överallt. Kollade den på tuben nyss och läser bland kommentarerna:

here's some advantages & disadvantages of both devices:
Aeropress
Easier to clean
Easier to calculate and do a proper dosing
Easier yo control the level of pressure
Unable to make a cold brew on the go
Quite big compared to caff kompact
Finished taste would be clean, intense, with medium to high acidity

Caff Kompact:
Due to its' telescopic design, it's a bit trickier to clean
Unable to dose beyond any 220ml ratios
Unable to control the pressure as you can't change your pressuring time, only steeping/immersing time
Easier to press, you could also simply just squeeze it, literally
You could make a cold brew, on the go
More portable due to its small dimension
Finished taste would be bold, more oily, with less acidity

Just detta bekymrar mig lite då jag inte vill ha oljig och "stor" smak, men tänker nästan att det borde vara utan pappersfilter?

Och frågan är om det är aeropress filtrena som passar? Borde väl nästan vara det..

Är sugen ha en sådan ute i fält och resa men ser att man då måste köpa koppen med kvarnen kittet också..

Det går alltid vika ihop ett pappersfilter till den..
 

Jonken

Well-known member
Finished taste would be bold, more oily, with less acidity

Just detta bekymrar mig lite då jag inte vill ha oljig och "stor" smak, men tänker nästan att det borde vara utan pappersfilter?

Och frågan är om det är aeropress filtrena som passar? Borde väl nästan vara det..

Är sugen ha en sådan ute i fält och resa men ser att man då måste köpa koppen med kvarnen kittet också..

Det går alltid vika ihop ett pappersfilter till den..

Ja det är så man brukar beskriva presskanna, det är ju mer som en ihopfällbar sådan.. Men Aeropress-filter ska passa.
 

zix

Well-known member
Min setup för skogen:
* Bacchi espresso, hydraulisk levamaskin, vi kallar den "raketen"
* Lido E-T med kaffe ifyllt i kvarnen
* Trangiakök med gasbrännare (och tillbehöret för mindre kärl, Kittelstöd 612527)
* Vatten i vilken plastflaska som helst

Kaffet man behöver får plats i kvarnen om det bara är en utflykt. Lido och Bacchi passar väldigt fint ihop.

Trangian har man ju oftast ändå med sig för att värma mat på, om man är ute såpass länge att man slår läger eller åtminstone letar upp ett vindskydd eller liknande. Är man inte ute så länge så kan man ha en mindre brännare som skruvas direkt på gasbehållaren och spara plats/vikt. Eller Trangias mini-brännarhållare (Trangia Triangel 400333). Trangia är ju svenska och finns i de flesta friluftsaffärer sen anno dazumal, så jag kör på det. Andra märken är säkert lika bra.

Alternativt upplägg för kortare utflykter, om man har varmt vatten med i termos:
* Aeropress med metallfilter
* Lido E-T
* Termos

Och bönorna i kvarnen även där. Med silikonlocket från Able Brewing i Aeropressen kan man förvara extra bönor i den. Eller pappersfilter...
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,467
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp