Sidan 3 av 4 FörstaFörsta 1234 SistaSista
Resultat 17 till 24 av 28
    Senior Member Jonkens avatar
    Reg.datum
    apr 2017
    Tänk på att bryggtemp ändras beroende på om du använder hett eller kallt vatten från början, se https://youtu.be/ObkjKlJe68A

Tog en kvart att göra två latte med min Bellman, borde gå snabbare med gas-spis så länge vinden inte blåser bort all värme

Senior Member Jacobs avatar
    Reg.datum
    jan 2009
    Intressant! Men i deras test var det ingen större skillnad i smak på att förvärma vattnet eller inte. De lade t o m fram det som ett alternativ.

Jag upplevde en enorm skillnad från tidigare när jag började använda min gamla Vev Vigano igen efter många års vila i skåpet. Förr blev det bittert och tråkigt, men nu är det bara fylligt, sött och runt i smaken. Skillnaden var dels induktion istället för gammal hederlig spishäll, och dels att jag följer kaffecompagniets råd:
    https://www.kaffecompagniet.se/info/kaffeskola/

Jag tar alltså bort kannan när det börjat sippra ut kaffe i röret, och väntar inte tills det slutat rinna helt. Jag tror att induktionshällen snabbar på processen så att kaffet inte hinner bli överextraherat, och att sålla bort det sista som pressas upp i kannan gör också att man slipper överextraherat kaffe. Det enda är att kaffe inte är särskilt varmt när jag häller upp det, så jag får dricka snabbt eller förvärma kanna och kopp.

Råkade förvärma vattnet av misstag en gång när jag glömde lägga i kaffet i filtret. Jag avbröt innan det började koka och fyllde på kaffe och fortsatte bryggningen. Ingen större skillnad vad jag tänkte på. Det blir till att testa sig fram med spritköket. Sen får jag se om jag vågar ställa den på glöden nån gång... vill ju inte skada kannan!

Reg.datum
    apr 2017
    Citat Ursprungligen postat av Jacob Visa inlägg
    Intressant! Men i deras test var det ingen större skillnad i smak på att förvärma vattnet eller inte. De lade t o m fram det som ett alternativ.
    Mja, de förespråkar Brikka utan förvärmning eller vanliga kanna med förvärmning. Har bara haft en vanlig kanna som jag gjort mig av med för att jag tyckt att det blir ganska läbbigt vare sig man har hög eller låg värme, förvärmer eller inte .. men det kanske är hemligheten att avbryta bryggningen, det är vad man gör med Bellman också - bara stänga ventilen när man är nöjd.

Reg.datum
    jan 2009
    Ah ok! Men vad har förvärmningen för syfte? Är det bara för att kompensera för långsam spis så behöver jag nog inte tänka på det hemma. Går nästan för fort om jag kör Power-läget på plattan Men med ett spritkök kanske det är en bra idé. Vet inte vad det motsvarar i effekt, men det känns ju segare än en gasolspis.

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Reg.datum
    apr 2017
    Syftet är att påverka bryggtemp, se videon. Sen att det går lite fortare med förvärmt vatten är ju en bonus.

Spritköket ligger nog någonstans runt 1000W eller hälften mot en liten gasolbrännare.

Med en gasolspis kan man nog komma upp i tio gånger effekten, fast man kan ju inte brassa på för fullt på en liten mokabryggare ändå
    Senast redigerat av Jonken den 2019-06-11 klockan 13:16.

Reg.datum
    jan 2009
    Måste testa med förvärmt igen här hemma. Vore intressant att se hur stor skillnad det blir, och om det är värt det extra momentet

Reg.datum
    jan 2009
    Vid uppvärmning till kokpunkten blir det i min mokakanna bittrare och mer crema. Har alltså en vanlig sort, Vev Vigano, inte Nån Brikka som ska producera mer crema.

Kaffet var varmare, vilket såklart är rimligt, men det var nog det enda positiva. Ska testa att värma till lite lägre temp och se om jag får upp temperaturen på kaffet utan att bränna det.

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Reg.datum
    apr 2017
    Antar att det kan skilja en del beroende på storlek, tillverkare och värmekälla. Hans mätningar kanske bara stämmer för just den lilla Brikka-kannan. För mig blev det som sagt dåligt oavsett med min gamla och relativt stora kanna - jobbigare att skruva på toppen med hett vatten kommer jag ihåg

Liknande ämnen

1. Svar: 7
    Senaste inlägg: 2010-12-07, 14:19
  2. Uppsala - Bästa och sämsta
    Av k1as i forum Någon annanstans
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-07-06, 09:30
  3. Svar: 0
    Senaste inlägg: 2007-07-02, 10:59
  4. Svar: 26
    Senaste inlägg: 2007-03-21, 15:31
  5. Svar: 6