Nybörjare, skall köpa en maskin.

Ken

Member
Hej, ny här, älskar kaffe, skall snart inhandla en espressomaskin samt en kvarn. Är inne på min tredje helautomatiska maskin (Siemens S50), dom håller till ca 10-12000 koppar, sen går dom sönder. Och tar man isär den så ser man ju att insidan är en grogrund för mögel bl.a, varmt fuktigt med kaffedamm överallt. Sen fick jag ju en espresso av min polare som har en Rocket R58, och då insåg jag att man kan få mycket bättre kaffe hemma med rätt grejor. Men ju mer jag läser ju svårare blir det att välja maskin.. Så jag har lite frågor.

Vad betyder HX maskin som ni pratar om här?
Vad menas med "flusha"?
Låter ni maskinen stå på jämt? (Var in på på Monteriva och kollade, dom sa där att låta den stå på 24/7)
Hur mycket ström drar den isåfall? (Hittar ingen uppgift om detta, 1200W är ju ganska mycket, men den drar ju inte det hela tiden...)
Gör man avkalkning på en sån maskin? Eller gör man bara ren gruppen.
Hur lång uppstarttid normalt? Läser ca 30 min här, min polare säger 15min på sin R58.
Var köper man? Monteriva, annan dealer, eller Tretti.se (som är billigare samt har 10% ibland)

Jag skall köpa en Rocket, frågan är bara vilken modell. Och vilken kvarn. Inser efter att ha läst i detta forum några dagar nu att kvarnen är också viktig, det trodde jag inte. Rotationspump eller den billigare vibrationspumpen, hmm, kollar man YT videos så blir man inte klokare, den billigare låter mer, stör mej inte, den dyrare håller längre...men blir väl då också dyrare att byta ut.

Jag har också väldigt kalkrikt, hårt vatten, (men bra, vår kommun hade Sveriges bästa vatten för några år sedan)
funkar dessa filter för runt tusenlappen som man sätter på ledningen?
Jag skall göra mer research, spenderar man runt 20k så vill jag inte köpa fel grejor, planerar inköp om ca 3-4 veckor.
Min Siemens läcker under nu....
 

Jonken

Well-known member
- Vad betyder HX maskin som ni pratar om här?

Bryggvattnet värms upp i ett rör genom ångkokare, värmeväxling.

- Vad menas med "flusha"?

En HX i synnerhet behöver man justera temperaturen upp eller ner genom att spola igenom vatten innan man brygger. I en av Rockets HX kommer temperaturen vara för hög normalt, så man spolar igenom tills det slutat ånga/fräsa och väntar kanske några sekunder innan man brygger sin espresso

- Låter ni maskinen stå på jämt? (Var in på på Monteriva och kollade, dom sa där att låta den stå på 24/7)

Nej, men det är inte fel. Vissa delar håller längre av att den är på, andra av att den är av.

- Hur mycket ström drar den isåfall? (Hittar ingen uppgift om detta, 1200W är ju ganska mycket, men den drar ju inte det hela tiden...)

Beror på maskinen, men räkna med kanske 10% av effekten. Blir inte mer än några gamla glödlampor.

- Gör man avkalkning på en sån maskin? Eller gör man bara ren gruppen.

Bäst är att försöka förhindra att kalk kommer in till att börja med, avkalkning är inte okomplicerat och rekommenderas inte av en del tillverkare. Gruppen bör man helst borsta efter varje kopp.

- Hur lång uppstarttid normalt? Läser ca 30 min här, min polare säger 15min på sin R58.

Visst går det nog att köra efter 15 minuter men den kommer inte vara stabil, bäst att vänta 45-60 min.


- Och vilken kvarn.

Rekommenderar Eureka eller Niche Zero

- Rotationspump eller den billigare vibrationspumpen

Rotationspump om du köper en tyst Eureka och vill kunna smygdricka mitt i natten :lol: en smakfråga

Vet inte vilket filter du behöver men det är nog klokt att ha ett, kanske trevligt med en modell man kan koppla in vatten direkt till då.
 

Ken

Member
Tack så mycket Jonken! Nu är jag närmre ett beslut, blir nog en med rotationspump samt ett vattenfilter på matningen, skall undersöka filter för kalkrikt vatten lite mer. Och den där Eureka kvarnen ser bra ut.
 

Jonken

Well-known member
Se till att du köper en av de ljuddämpade Mignon om det blir en sån, Atom är tysta hela bunten. Trevligt att de kommer i 50/55/60/65/75mm så att man kan välja den man tycker att man har råd med, värt att lägga extra pengar om man kan. Niche Zero slår sannolikt lite högre när det gäller smak än den dyraste modellen dock, bara man är beredd att enkeldosera.
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,468
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp