Gaggia Classic, inget vatten ur portafiltret efter rengöring

gustavrom

Member
Hej!

Förstår att detta ämne, i olika former, stötts och blötts i detta forum och att svaret förmodligen finns om jag läser igenom samtliga trådar.

Jag är en total nybörjare som slog till på Blocket och till ett bra pris fick en gaggia classic samt en kvarn jag var nöjd med. Maskinerna hade stått ett tag (inomhus, enligt uppgift) och det första jag gjorde var att införskaffa rengöringsmedel och verktyg (Cafiza, avkalkning, puragrind, blindfilter och borste). Maskin och kvarn var uppenbart smutsiga så det kändes fint att fixa. Följde instruktioner för avkalkning och rengöring av brygghuvud, filter osv. Den enkla vägen framåt.

Första koppen jag gjorde efter detta var riktigt god. Nyss hemkommen från en Italienresa var jag rätt nöjd!

Dagen efter skulle jag göra morgonespresso åt mig och min (italienska) sambo. Uppenbart sämre tryck. Inte lika gott. Lite pinsam känsla.

Dag tre var vi båda hemma. Jag hade bytt Panarellon mot en rancilio-skummare och skulle sätta igång och imponera. Första espresson kom igenom, men det var knappt. Andra packades lättare men bestod sedan ändå bara av några droppar som det var uppenbart svårt för maskinen att prestera. Provade en tredje gång och då slutade vattnet komma. Stängde av och blev ledsen. Det kommer alltså INGET vatten ur brygghuvudet (ovh inte heller något i varken returslang eller evakueringsröret).

Har googlat satan och efter det kommit fram till att först testa en rengöring av solenioden. Följde instruktioner - ingen förändring.

Har sedan plockat isär större delar av maskinen enligt https://youtu.be/N9i-EH7qXOc ingenting ändras!

Pump/eller vad det nu är som låter, har inte alls ett härligt ljud när jag trycker på bryggknappen. Det låter somAtt den har det svårt att göra sitt jobb och det låter så pass dåligt att jag stänger av så fort det går! Öppnar jag ångvredet medan jag trycker på bryggknappen kommer vatten ut där (upplever dock det som att även detta blivit sämre, dvs sämre drag, men det kan vara min pessimism eller den nya rancilioskummarn. (Idag när jag skulle provskumma, dvs framkalla lite ånga, gick även det dåligt... kan vara staven).

På nätet snackar folk om öppna OPV:n - men ingen berättar hur man åtgärdar detta.
Sprucken pump/kokare har jag för mig skymtat förbi, men i problembeskrivningen är det alltid lite skillnad från min situation. Därför vänder jag mig till er. Är det någon som kan hjälpa mig?

Tacksam för svar,
Gustav
 

Jonken

Well-known member
Vanligt problem, brukar vara något som fastnat i spridarfilterhållaren. I en maskin som har några år på nacken är det inte lätt att plocka isär allt som i videon du länkar till, men du har den 15 minuter in. Om du inte redan har gjort det är det alltså första misstanken, plocka loss spridarfilter med hållare ( https://www.kaffecompagniet.se/reservdelar/gaggia/gaggia-spridarfilterhallare-proffs-massing/ ) och försök få ut vatten genom gruppen igen.

Missljud från pumpen kan vara att du har fått in luft (då brukar den bröla hemskt tills luften ersatts med vatten, ingen fara om det bara är några sekunder) eller bara att den skallrar mot chassit. Löser den första åtgärden inte ditt problem skulle jag hellre ge mig på att plocka isär pumpen än OPVn, inte lika svårt/riskabelt.
 

gustavrom

Member
Tack för svar, Jonken!

Var i spridarfiltret kommer vattnet ut ifrån?

För att förtydliga har jag alltså redan första dagen tagit isär de ”externa” delarna fast i brygghuvudet, bl a spridarfilterhållaren OCH så upprepade jag det när jag följde den länkade videon (jag har alltså gjort alla steg i den - och du har rätt, det var inte det lättaste!). Men utan bättring, men kanske har jag missat att pilla på rätt ställe och förlitat mig på Cafiza och avkalkningen (har alltså badat bl a spridarfilterhållaren i bägge vid olika tillfällen).Vilket vore nästa steg, efter att inte lyckats få ändring efter videon?

Ska prova försöka låta pumpen gå, trots missljud och se om det löser sig! Och om inte annat få en uppfattning om hur lång tid ljudet fortsätter. Tusen tack för svar.
 

Jonken

Well-known member
Jaha, om du har gjort alla steg i videon återstår ju bara OPV och pump som du var inne på. Pumpen är ganska lätt att skruva isär och sätta ihop igen om du vill kika hur det ser ut i den. Du kan ju ta loss slangen som går in i OPVn först och mäta flödet du får, ska vara mellan 5-7dl/min.
 

gustavrom

Member
Jaha, om du har gjort alla steg i videon återstår ju bara OPV och pump som du var inne på. Pumpen är ganska lätt att skruva isär och sätta ihop igen om du vill kika hur det ser ut i den. Du kan ju ta loss slangen som går in i OPVn först och mäta flödet du får, ska vara mellan 5-7dl/min.

Okej, nu har jag haft tid att prova det!

Kom ganska exakt 8 dl/min när jag testade. Så jag antar att pumpen gör sitt jobb?
Fun fact: när jag slog igång maskinen kom det ut ganska mycket vatten ut ur OPV:n från den öppning där vattnet annars ledes in (sol nu alltså inte hade någon slang på sig, så vattnet läckte rakt in i maskinen. Uppskattningsvis 0,5 dl. Gammalt restvatten som när maskinen drog igång var på väg någonstans?

Vad skulle nästa steg vara för mig? Är det något med OPV:n? Vad kan man göra där?
 

Jonken

Well-known member
Okej, nu har jag haft tid att prova det!

Kom ganska exakt 8 dl/min när jag testade. Så jag antar att pumpen gör sitt jobb?
Fun fact: när jag slog igång maskinen kom det ut ganska mycket vatten ut ur OPV:n från den öppning där vattnet annars ledes in (sol nu alltså inte hade någon slang på sig, så vattnet läckte rakt in i maskinen. Uppskattningsvis 0,5 dl. Gammalt restvatten som när maskinen drog igång var på väg någonstans?

Vad skulle nästa steg vara för mig? Är det något med OPV:n? Vad kan man göra där?

Hoppsan :eek:hmy: det gick väl bakvägen inifrån kokaren, hade man nog kunnat undvika genom att ta loss sladdarna från solenoiden.

Fanns inte med i videon tror jag att lägga hela OPVn i avkalkningslösning? Tycker ändå att ditt problem verkar lite märkligt vid det här laget. Du kan "öppna" OPVn dvs. justera till högre tryck i kokaren genom att ta loss toppen och skruva medsols. Sen behöver det komma ut vätska genom toppen, blir det 2-3dl/min när du försöker pumpa vatten genom (stängd grupp och ångrör) ska du ha ca. 9 bars tryck. Se http://www.pidsilvia.com/Ulka Water Pump Pressure.htm
 

gustavrom

Member
Hoppsan :eek:hmy: det gick väl bakvägen inifrån kokaren, hade man nog kunnat undvika genom att ta loss sladdarna från solenoiden.

Fanns inte med i videon tror jag att lägga hela OPVn i avkalkningslösning? Tycker ändå att ditt problem verkar lite märkligt vid det här laget. Du kan "öppna" OPVn dvs. justera till högre tryck i kokaren genom att ta loss toppen och skruva medsols. Sen behöver det komma ut vätska genom toppen, blir det 2-3dl/min när du försöker pumpa vatten genom (stängd grupp och ångrör) ska du ha ca. 9 bars tryck. Se http://www.pidsilvia.com/Ulka Water Pump Pressure.htm

Jag la den i kalklösning, men jag vågade inte öppna eller så, just för att jag inre ville pilla med det inställda trycket.
Okej, så tipset nu är att prova justera trycket och mäta?
 

Jonken

Well-known member
Ja i brist på annat kan du justera OPVn. Men har du fungerande pump och kan få ut vatten genom ångröret tycker jag att du borde få ut genom gruppen också så länge den inte är blockerad.. när det inte kommer något ur gruppen borde det åtminstone komma ur returslangen från OPVn. Så jag får inte ihop det riktigt.
 

gustavrom

Member
Ja i brist på annat kan du justera OPVn. Men har du fungerande pump och kan få ut vatten genom ångröret tycker jag att du borde få ut genom gruppen också så länge den inte är blockerad.. när det inte kommer något ur gruppen borde det åtminstone komma ur returslangen från OPVn. Så jag får inte ihop det riktigt.

Den här gången när jag satte igång för att kika läget kom det vatten ur returslangen. Vet inte om det spelat roll att jag pillat lite på OPV:n?
Jag har en fråga angående den här mätningen och instruktionen. Vad innebär det att jag ska ha ”stängd grupp och ångrör” (ångrör-delen förstår jag!)? Hur har man stängd grupp men igång med pumpen?

Ursäkta min okunskap och tack för ditt tålamod.

Funtar på att göra rent allt igen, tänk så Missade jag något...
 

Jonken

Well-known member
Det låter ju som ett bra tecken.

Sätt på ånga (förbikopplar gruppen) och brygg samtidigt. Gör du det med ångröret öppet får du ut varm vatten där, men med det stängt ska det komma ut ur returslangen från OPVn istället.
 

gustavrom

Member
Det låter ju som ett bra tecken.

Sätt på ånga (förbikopplar gruppen) och brygg samtidigt. Gör du det med ångröret öppet får du ut varm vatten där, men med det stängt ska det komma ut ur returslangen från OPVn istället.

Nu har jag kunnat justera trycket (och fått bra flow i returslangen). 9 bar har vi nu, tusen tack för länken och hjälpen kring det.

Fortfarande inte en droppe ur grupphuvudet..! Då måste det vara igenproppat i kokaren? Antar att jag måste rengöra igen, eller kan den vara trasig, eller vore det konstigt med stopp då?
 

Jonken

Well-known member
Ja det är proppat med kalk någonstans mellan kopparrören inuti kokaren, solenoiden och gångarna i gruppen. Försök med lite försiktig mekanisk rengöring (använd helst något mjukare än koppar och aluminium) och sen en till avkalkning av de delarna.
 

gustavrom

Member
Ja det är proppat med kalk någonstans mellan kopparrören inuti kokaren, solenoiden och gångarna i gruppen. Försök med lite försiktig mekanisk rengöring (använd helst något mjukare än koppar och aluminium) och sen en till avkalkning av de delarna.

Idag är dagen jag pillar med detta. Har rengjort på ett skonsamt men noggrant vis. Ska strax sätta ihop allt igen.

Bifogar en skärmbild från en video (orkar inte ladda upp på youtube) på när jag petar på den här gröna grejen inne i solenoiden. Mindes när jag rengjorde att jag i denna instruktion (https://wiki.wholelattelove.com/images/d/d4/BABIES-CLASSIC_3-Way_Solenoid_Cleaning.pdf) under punkt 8, läst att man ska göra som jag gör i videon och att det gröna ska röra på sig - på bägge sidor. I mitt fall fungerar det endast på ena sidan (som inte är den sida bilden visar, utan den med mindre grön grej)C05E399F-19F3-4816-A90C-F7E5F14A7BA3.jpg. Är detta ett problem? Vad beror det i så fall på och hur åtgärdar jag det?
 

gustavrom

Member
Väl ihopsatt funkade det återigen inte alls. Kan man vara slapp och köpa ny kokare och bli av med mina problem eller sitter det eventuellt på någon oväntad plats som en ny kokare inte skulle åtgärda?
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,468
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp