Undvik coffeebeanshop.co.uk

Agathorn

Well-known member
Jag är ny när det kommer till rostning men jag har ändå nu provat att rosta från flera olika leverantörer av gröna bönor och det blir rätt bra resultat. I alla fall med min nya Ikawa home-rostade.
DOCK är yirgacheffebönorna jag köpt från coffeebeanshop.co.uk helt odrickbara. De blir extremt ojämnt rostade oavsett vilken profil jag använder och de smakar rejält illa oavsett bryggmetod. De svarar inte heller alls på e-mail.

Så detta skriver jag så att andra slipper uppleva dom. Jag kommer i alla fall aldrig beställa från dom igen!
 

Jonken

Well-known member
Blev nyfiken och frågade Agathorn om han ville skicka lite bönor. Såhär blev första försöket i min Quest M3:

IMG_20190521_140510.jpg

En bättre kamera skulle kanske göra de mer rättvisa :) men jag upplever det som ganska jämn rostning. Det stämmer nog att de inte är de lättaste bönorna att rosta men det har med sorten att göra snarare än kvalitén. Hårda små bönor med ganska mycket silverskal för ett tvättat kaffe, som inte släpper i första taget.

I Etiopisk anda provsmakade jag direkt. Första koppen bryggdes i presskanna: sötsyrlig smak med en ton av kanel och kakao. Riktigt gott tycker jag.

En timme senare fick det bli en espresso. 16,5g in 32g ut. För tidigt egentligen :lol: men blev heller ingen höjdare. Får se hur det utvecklas.

Hur som helst hade jag inte varit besviken på det här kaffet om det var köpt via rostakaffe.se eller humle.se - upplever det som jämförbar kvalité. Det som talar mot coffeebeanshop.co.uk för mig är priset, med frakten blir det ganska mycket dyrare.. samt att inte svara på mail tyder ju på bristande kundservice.
 
Senast ändrad:

Agathorn

Well-known member
Blev nyfiken och frågade Agathorn om han ville skicka lite bönor. Såhär blev första försöket i min Quest M3:

Visa bilaga 15429

En bättre kamera skulle kanske göra de mer rättvisa :) men jag upplever det som ganska jämn rostning. Det stämmer nog att de inte är de lättaste bönorna att rosta men det har med sorten att göra snarare än kvalitén. Hårda små bönor med ganska mycket silverskal för ett tvättat kaffe, som inte släpper i första taget.

I Etiopisk anda provsmakade jag direkt. Första koppen bryggdes i presskanna: sötsyrlig smak med en ton av kanel och kakao. Riktigt gott tycker jag.

En timme senare fick det bli en espresso. 16,5g in 32g ut. För tidigt egentligen :lol: men blev heller ingen höjdare. Får se hur det utvecklas.

Hur som helst hade jag inte varit besviken på det här kaffet om det var köpt via rostakaffe.se eller humle.se - upplever det som jämförbar kvalité. Det som talar mot coffeebeanshop.co.uk för mig är priset, med frakten blir det ganska mycket dyrare.. samt att inte svara på mail tyder ju på bristande kundservice.

Kul att höra att du fick ihop något drickbart av det så bönorna kommer till nytta :) De gångerna jag druckit yirgacheffe har det varit tydliga jasmin-toner.
Det var väl handhavandefel från min sida men jag tycker jag gav det rejält med försök. Både i min BocaBoca med flera olika tekniker/temperaturer och även i min nya Ikawa med olika fördefinierade profiler, utan att få till något drickbart. Så cudos till dig :)

Men ja, jag hade undvikit denna engelska handlare ändå, om man inte ens svarar på mail och försöker hjälpa sina kunder det minsta i frågeställningar så har man inte i branchen att göra tycker jag. Ett vänligt svar från dom att detta är hårda/svårrostade bönor och kanske lämna lite tips så hade jag blivit en mycket nöjdare kund.

Edit: Tips på lämplig profil att testa mottages tacksamt :) I generella drag. Jag har ju Ikawa dvs varmluftsrost så rostprofilerna där är lite annorlunda än en vanlig rost som mäter "böntemperaturen". Ikawans profiler baseras på lufttempen in till bönorna. (tänkt länka till ikawa men deras blogg med exempelprofiler ligger nere verkar det som).
 
Senast ändrad:

Jonken

Well-known member
Hmm, ganska svårdefinierad smak :) möjligt att den kan beskrivas som jasmin.. Annorlunda idag när det har fått gasa av sig mer (tycker ofta att det är som godast direkt från rosten). Skulle nog ta tillbaka min beskrivning av kanel/choklad nu, lite mindre sötma och mer av en torr kryddighet. Generellt förtjust i Etiopiskt kaffe men vad jag vet är det första gången jag rostar Yirgacheffe så kan inte jämföra med hur jag tycker att det borde smaka.

Tror att det handlar mer om att jag har en ganska förlåtande rost. Känner igen problemet med ojämn rostning från tiden jag hade en Behmor 1600 och t.ex. försökte rosta Harrar med kopiösa mängder silverskal som lätt kunde börja brinna och så små bönor att de smet igenom korgen.

Än så länge kör jag bara med en lite långsam analog termometer som sticker in ovanför bönorna, träffas av bönorna medan trummar roterar men visar lägre temperatur än vad en riktig böntermometer skulle göra (uppskattningsvis 10C mindre mot slutet). Har landat i ungefär samma profil för allt jag rostar - med små justeringar i charge temp, torktid och värme efter behov. Vet inte om det är användbart för dig men den här gången blev det:

Förvärmd trumma 195C, 200g bönor
Torkar i ~600W med öppen lucka för att släppa ut ångan (fläkten kan då inte dra luft genom trumman)
3:30 uppe i 150C, stänger luckan och ökar till ~1150W med låg fläkt
9:30 första crack, 195C
När det närmar sig slutet drar jag på full fläkt, främst för att blåsa undan så mycket skal som möjligt
11:30 klart, 208C

Om jag hade bättre mätinstrument skulle jag antagligen börja rosta annorlunda :) nöjd överlag med resultaten men får ganska mycket umami oavsett bönsort. Skulle vilja få ut mer livlig syra, i brist på bättre ord.
 

Agathorn

Well-known member
Tackar för infon. Jag får försöka igen med någon liknande profil som rostar lite lägre temp den första 1/3 av tiden och sedan drar upp tempen som du beskriver.
 

Brunabönor

Well-known member
Innan jag började rosta själv handlade jag här, och de levererar jävligt bra färdigrostat som de rostar på beställning. Då Yirgacheffe är en favorit har jag varit på väg köpa den från denna butik då den knappt går få tag på och till vettigt pris.

Tycker de håller bra priser och hög kvalitet om du vill ha färdigrostat.
 

Forumstatistik

Trådar
14,615
Inlägg
155,376
Medlemmar
19,320
Senaste medlemmen
Stormbringer
Topp