Hur gör man ...?

Gurkan

Member
Hej. Det var ett tag sedan jag var inne här men nu är det dags.
Jag har precis gjort en grupprenovering på min gamla ECM Giotto och det gick till min förvåning bra, tycks det. Den läcker inte längre ur evakueringsröret när jag försöker brygga en kopp. Men, jag får ju ingen ordning på min bryggning. Jag har svårt att jämka in malningsgrad o tampning m.m.
Jag köpte en manometer i budgetklass, som man sätter på ett handtag och det ser ju ut som om trycket är OK, det svängde upp i dryga 12 bar i alla fall. Nu har jag också ett budgetkaffe, får man väl säga, som inte är helt min smak och kanske beror det på detta att jag inte får någon crema att tala om heller. Sedan stannar det mycket vatten ovanpå pucken när det är klart, vad nu det beror på.
Som ni ser så har jag många funderingar. Jag vill ju bara kunna göra en bra kopp kaffe och gärna fler i rad om jag skulle ha gäster och få ett flow i processen men det tycks inte vilja sig riktigt. Nästa steg blir ju annars att sälja hela rasket o det vore ju trist det också.
Tar tacksamt emot tips.
 

ENS

Member
Jag kan inte den maskinen men 12 bar låter lite mycket, borde väl ligga på 9 bar.

Att det ligger vatten på pucken behöver inte betyda något alls prova att dosera lite mer och se om det gör skillnad.
 

Jonken

Well-known member
Har gett upp tanken på att göra espresso/latte till ett större sällskap, brukar försöka begränsa det till några stycken för med bara en grupp tar det sin tid.

Blöt puck är i sig inget att oroa sig över, men mycket vatten låter inte bra heller - kanske maler du för fint (blir inte så bra crema i ristretto)? Kommer det vätska ur evakueringsröret när du avbryter bryggningen?

Annars har du ju identifierat det största problemet själv, färskt kaffe av bra kvalité är en förutsättning.. samt en bra kvarn att mala med :)
 

Gurkan

Member
Ja jag misstänker att det kan bli en utmaning att servera ett gäng i snabb takt så det är väl bara att glömma antar jag.
Ja det där med malningen blir jag inte riktigt klok på. När jag känner på kaffet så tycker jag det känns ganska grovt ändå mellan fingrarna men det tycks ändå vara för fint i bryggningen. Jo, det kommer en liten pust ur röret efter bryggningen faktiskt, men det tror jag det alltid gjort i någon omfattning. Kanske får öka mängden kaffe lite också. Tror det ligger på 16 gr just nu, ungefär.
Jag har en Mahlkönig Vario där jag inte tycks kunna hitta den bästa inställningen, så om det finns någon som har ett tips för någon slags grundinställning som man kan utgå ifrån så vore jag tacksam. Dessutom så tycks jag tampa snett på något vis för ofta så rinner det mer, eller bara, från den ena pipen i dubbel-handtaget.
 

Eismannen

Well-known member
Tampningen är sannolikt ett mindre problem. I min erfarenhet är dosering och malningsgrad absolut viktigast för konsekvent bryggning. Tampningen bör naturligtvis göras någorlunda rakt och hårt men det är inte lika viktigt som de andra två. Är kvarnens malningsinställning steglös? Om inte så måste man hålla på och laborera med doseringen och då knölar man lätt till det för sig.

12 bar är lite för mycket, du bör dra ner till ca 9 bar. Det kommer göra processen mer konsekvent och lite enklare.

Mängden kaffe kan du mäta i gram eller volym (själv stryker jag portafiltret), men gör exakt samma varje gång bara.

Ett bra och förlåtande budgetkaffe är musetti rossa. Finns på willys, ofta relativt färskt, och ganska billigt.

Har du hx eller dubbelkokare är det inga problem att göra åtminstone 4-6 st cappucino på ett bräde med lite övning. Jag fixar lätt 4 st på en gång med min singelkokare, 6 st om jag anstränger mig lite extra. Men då får man göra först kaffet och sen mjölken. :)
 

Jonken

Well-known member
Antar att du menar Mahlkönig Vario Home. Den är inte steglös men stegen är tillräckligt små för att kunna göra justeringar utan problem. En lite lurig sak är att t.ex. 3A är finare än 2Q, finns ett överlapp mellan macro och micro - kanske det som ställer till det?

Går inte att säga exakt inställning, beror på kalibrering, maskin och bönor. Men rör dig metodiskt bland de tre lägsta stegen, väg dosen och ta tid till att börja med så borde du hitta ett bra läge.
 

Gurkan

Member
Jaha ja. Tack alla trevliga för ert stöd o uppmuntran. Jag har provat hit o dit men hittar inte rätt så nu ger jag upp och det känns så klart riktigt surt så nu ska jag lägga ut hela rasket på Blocket. Maskin och kvarn med diverse tillbehör och ett gäng koppar med fat. Nygjord grupprenovering kan jag tillägga.
Jag får väl nöta på med en moccabryggare tills vidare. Det kan ju bli rätt gott det också.
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,468
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp