Fråga om rostning med värmepistol

kaffesmurf

New member
Hej allihopa!

Jag är helt grön när det gäller att rosta kaffe själv, men tänkte testa lite i alla fall. Har ju en Biltema värmepistol och en gammal rostfri bunke och en stor sil att kyla bönorna i, så jag beställde Ethiopian Biftu Gudina-bönor från Humlegårdens ekolager, och i helgen testade jag att rosta ett par grabbnävar kaffe i bunken ute på balkongen. Resultatet blev lite förvånande för min del, eftersom jag läst och sett att det ska ta c:a 10-15 minuter att rosta kaffet på det sättet. Mitt kaffe nådde första "crack" efter bara 3 minuter, och jag avbröt efter 4:30 båda gångerna för att jag inte vågade köra längre.

Första gången hade jag pistolen på högsta hastigheten och använde luftströmmen för att röra runt i bönorna, och andra gången hade jag den på lägsta hastigheten och använde munstycket för att röra runt bönorna. Första gången blev det väl mer typ mellanrost, andra gången blev bönorna mer mörkrostade.

Vad beror det på att det gick så fort att rosta bönorna för mig? Kraftig värmepistol? Snabbrostad bönsort? Något annat?

Jag har inte smakat på kaffet än, eftersom det står och "gasar av sig" för tillfället.
 

Jonken

Well-known member
Det går lätt snabbt med värmepistol liksom popcornmaskin. Behöver inte ta 15 minuter men kan vara värt att försöka dra ut på det lite, i min erfarenhet är 4 för lite.

Bönorna du har köpt är inte snabbrostade, testa i ugn enligt http://www.rawcoffee.se/rosta-hemma (med omrörning några gånger) - kommer gå betydligt långsammare. Tycker att ugn generellt är enklare att få dugligt resultat i, men att det går att få till det betydligt bättre med varmluftspistol när man lyckas.
 

kaffesmurf

New member
Tack för svaret!

Jag har nu precis smakat på första rostningens resultat och jag tycker att det är helt OK. Jag kommer nog att fortsätta rosta med värmepistol, eftersom det verkar smidigare än att fippla med ugn och plåt och omrörning och köksfläkt etc. :) Gör ju inget om man skräpar ner på balkongen heller. :)
 

Forumstatistik

Trådar
14,615
Inlägg
155,377
Medlemmar
19,320
Senaste medlemmen
Stormbringer
Topp