Kall Rocket-espresso

Adam.Karlsson

New member
Förra veckan satt jag på helgen och tog en espresso från min fyra månader gamla Rocket Mozzafiato Evo R. Espresson kändes plötsligt kallare än vanligt. Min fru kände ingen skillnad, kanske för att hon har skummad mjölk i sitt kaffe och ångan såg ut att fungera som vanligt. Samma bönor och samma malning som innan men kaffet kändes inte som vanligt helt enkelt.

Jag utförde några högst vetenskapliga experiment för att få reda på mer fakta.
1. Kände på brygghuvudet innan jag brände mig. Det kändes (förutom smärtsamt) som att det tog lite längre tid innan det började göra ont.

2. Satte en kökstermometer i ett glas och satte på maskinen utan handfiltret. Termometern uppmätte som högst 69 grader.


Är det så att det är något som är konstigt med maskinen eller är det hjärnspöken från mitt håll? Finns det någon annan info som kan vara relevant? Har ni några förslag på hur jag kan gå vidare?
 

Adam.Karlsson

New member
Kaffet smakar gott förutom att kaffet smakar kallt. Det som gjorde mig orolig är det plötsliga temperatur fallet utan några större ändringar i inställningarna.

Tack för tipset med temperaturmätningen. Jag gör ett försök till mer detaljerad mätning.
 

Adam.Karlsson

New member
Jag provade mätningsmetoden i länken. Kommer upp i 65 grader. Bör jag vara orolig över att temperaturen plötsligt sjönk? Är det något som jag bör gå vidare med som ett garantiärende?
 

Eismannen

Well-known member
Tycker det verkar lågt. Två funderingar till att börja med:

- Hur länge väntar du innan du brygger?
- Vad är PID:en ställd på?
 

Jonken

Well-known member
Ja om du har gjort som i länken bör du ju åtminstone komma upp i 85 grader om den fungerar som den bör. Kolla PID:en bakom spillbrickan och vänta 30-45 minuter innan du testar så att den hunnit värma upp, annars låter det som ett garantiärende.
 

Adam.Karlsson

New member
Jag väntar i över en timma innan jag använder maskinen. Maskinen är inställd på 122 grader. Jag har försökt att öka temperaturen men det ger ingen märkbar effekt.
 
Topp