Köprådshjälp

Fogfighter

Active member
Hej
Dags att ta kaffet till nivå 2.0

Kollat runt och runt och upp och ner på olika maskiner och vissa har det ena, andra har det andra.

Så som läget är idag har vi en helautomatisk Jura-maskin. Frun tycker det är jättebra att starta, köra kaffe, på med mjölk och bälga i sig. Jag vill vara lite mer hands on! Kan man ha både Jura och "riktiga grejor" bredvid varandra? Ser inte konstigt ut?

Har tre varianter på begagnatmarknaden jag funderar på.

1. Sage Barista Express.
+ Inte så stor, halvautomatisk, lättanvänd (tom för frun?)
- Halvautomatisk, kvarn och maskin i ett, vilja att uppgradera i framtiden

2. Ascaso Dream och kvarn
+ Mer på riktigt, separat maskin och kvarn, lättanvänd?
- Är den tillräckligt bra?

3. Rancilio Silva/Gaggia och kvarn
+ Välbeprövat
- Utseende

4. Klassisk Italiensk pjäs typ Rocket, Expobar och kvarn
+ Så in i helsike fina, Gå All in direkt, inte behöva uppdatera
- Pris, brant inlärningsbacke

Jag tycker om kaffe, är intresserad men inte gjort något vidare själv rent hantverksmässigt.

Vad har ni gurus att inflika med?!

/Foggen
 

Jonken

Well-known member
Du har missuppfattat att Rocket mfl. skulle ha en brant inlärninsbacke, de stora dyra maskinerna är lättare att lyckas med. Ascaso har en PID-variant som nog är okej, men uppe i samma prisklass så knappast värt det.

Jag tycker att man får mest valuta för pengarna i en Nuova Simonelli Oscar II.
 

svartvest

Well-known member
Ja håller med Jonken, jag gick direkt på en Izzo Duetto och det har jag inte gångrat det... jag är inte typen som uppgraderar...

Vad har du för budget? Hur stor plats har du i köket? Räkna även med en kvarn on-demand, för det är kvarnen som står för uppgraderingen... Jag skulle gå på Rocket eller större halv-automatisk... Expobar har inte egna maskiner utan märker om t.ex Brewtus… Kolla in Baristashopen eller Kaffecompaniet…och så ställ klockan en kvart tidigare på morgonen bjud din partner på kaffe...alltid så är det lugnt.
 

Fogfighter

Active member
Tack för svar.

Budget är väl 8-10 (kanske i lägsta laget?)

Platsen i köket är lite begränsat. Dock är husletande igång så förhoppningsvis har vi större kök i framtiden men just nu lite skralt med bänkyta. Dessutom snor Jura:n en bit...

Ja, jag har förstått att kvarnen är det viktigaste efter efter att ha läst här ett bra tag. Men en dum fråga, vad är on-demand?

Baristashopen har jag spanat på. Ska glo igenom Kaffecompaniet också.

Tack för hjälpen!
 

Jonken

Well-known member
Edit: Skulle svara på mitt eget inlägg men råkade ersätta det istället :wub: det här försökte jag säga:

Om du verkligen vill ha hands on och kan använda Juran för ev. skum skulle jag rekommendera https://www.cafelatstore.com/collections/frontpage/products/robot-espresso-maker
Enklare och snabbare blir det inte att göra espresso. Tar inte mycket plats heller.

En bra kvarn är ett måste, den här https://www.kinugrinders.com/index.php?page=m_home_page.public.show_product&Id_Product=22 är toppen till en Robot :)

---

Kan tillägga att jag har en Simonelli snäppet större själv samt en Robot - blir generellt lika bra eller bättre med den senare och en fröjd att använda.
 

Forumstatistik

Trådar
14,630
Inlägg
155,464
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp