Pump/Motor tystnar (Reneka Techno)

doppler

Member
Hej!

Har en Reneka Techno V2, inköpt av mig i december 2006, som har tjänat mig väl under många år nu. Har bytt några delar genom åren, bland annat alla magnetventiler och flödesmätaren. Den senaste tiden har pumpen/motorn börjat bete sig underligt.

Ca var femte gång jag drar vatten är maskinen helt tyst. Det är inget problem med trycket och oftast kommer den igång igen vid nästföljande "shot".

Funderar nu på vad som kan vara fel. Även OPV:n (övertrycksventilen) verkar ha lagt av i dagarna, vet inte om det kan ha något samband? Det artar sid på det obehagliga sätt att eftersom den inte löser ut har jag ytterligare en ventil som "lättar på trycket när det blir för högt i kokarna och då sprutar ånga/vatten över halva köket tills trycket är nere på hanterlig nivå.

Eftersom jag måste beställa en ny OPV tänkte jag även passa på att försöka lösa det andra problemet också, men pump och motor är inte de billigaste delarna så det vore ju bra att isolera felet först innan jag shoppar loss på eevad.com :)

/Erik
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,467
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp