Kalkrelaterade problem täcks ej av garanti?

roccster

Well-known member
Vad tycker ni om det?
Jag köper en sprillans ny maskin, och efter drygt tre veckor uppstår ett fel.
Felet är inte helt lätt att konstatera utan det kan bero på flera saker, där en av orsakerna skulle kunna vara kalk.
Hur är det möjligt att man som leverantör kan avskriva sig garantiärenden baserat på kalk. En nästan helt ny maskin ska väl ändå inte kalka igen efter 3 veckor?
Och hur ska jag som kund någonsin kunna hävda att det inte är kalkproblem om nu kalk är en godtagbar orsak att inte behöva ta det som garantiärende? Sen undrar jag också hur man som leverantör kan hävda att även om mitt vatten inte är speciellt kalkhaltigt, så kan det vara så att vattnet, som fabriken HAR DÄR maskinen görs, har det?
Så kaffemaskinsfabriker har så hög kalkhalt, inga filter, så att maskinerna kan kalka igen innan de ens skickas iväg?

Inte helt ok, tycker jag.
 
Senast ändrad:

bauta

Well-known member
Det är bara en undanflykt att hävda kalk efter 3 veckor... Självklart är den inte förkalkad så snabbt om den verkligen var ny
 

roccster

Well-known member
Det som hände/händer är att när jag drar en shot så kan trycket antingen dippa snabbt, eller helt försvinna. Pumpen ger också ifrån sig ett helt annat ljud, som är mycket högre än normalt. När det har hänt så verkar värmaren av bryggaren få spel och temperaturen börjar stiga (ligger annars stabilt på 96).
Maskinen fungerade bra ett par dagar, men nu kom felet tillbaka.

Jag länkar ett par filmer. Första filmen ger ett exempel på hur pumpen låter, andra kan man höra hur värmaren kör på:

Video1: https://vimeo.com/328586819
Video2: https://vimeo.com/328586830
 

T!

Member
Använder du den inbyggda tanken eller är den fast ansluten?

Min gissning av ljudet, pumpen får inte tillräckligt med inkommande vatten.
 

roccster

Well-known member
Jepp, det är min gissning också, har nu bra kontakt med leverantören så det ska förhoppningsvis lösa sig. Tycker bara det är tråkigt när nya saker, som ändå inte är gratis, börjar strula på en gång.
Den använder den inbyggda tanken. Har inte en tryckregulator till den fasta anslutningen än.
 

roccster

Well-known member
Återkoppling,
Tänkte bara dela med mig, om någon är intresserad.

I vattentanken på min maskin går det ner ett gummirör som suger in vatten i kokaren. I änden på detta gummirör sitter det ett filter som man kan byta (man får med två när man köper maskinen).
När jag skulle köra en avkalkning (för att utesluta kalkproblem), och startar maskinen så börjar pumpen väsnas (som video 1), och jag upptäcker då att det inte går något vatten i slangen (borde jag ju kollat så fort problemet uppstod). Jag stänger av maskinen på en gång och drar upp filtret, plockar av det och sätter på maskinen. Direkt går det vatten genom slangen, och pumpen låter som den ska.
Efter att jag testat att tömma och fylla utan ett enda problem drar jag igång avkalkningsprocessen, och allt fungerar fortfarande som det ska. Inga missljud från pumpen, vatten rinner fint, och värmaren håller sig precis där den ska.
Jag har nu kört hela helgen utan filter (bara för att vara säker), och maskinen är stabil.
Tipset jag fått nu är att byta till det andra filtret, men att först blötlägga det under natten för att utesluta att det finns luft i det.

Allt gott så långt, och jag håller tummarna att det "bara" var filtret som var kass :)
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,467
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp