Niche zero?

drdoo

Active member
Jag skulle också lägga mina pengar på en Niche Zero. Min resa gick från en Rancilio Rocky - Eureka Mignon - Super Jolly - Mazzer Major och landade till sist i en Niche Zero. Jag hade redan enkel doserat i flera år så det var ingen nyhet för mig. Men jag slapp äntligen hålla på att borsta ut allt som inte kvarnen kastade du själv. Mala ner i doserings kärlet och sen föra över det till portafiltret var helt underbart. Jag har aldrig haft en sån ren kaffe bänk som jag hade när jag hade Nichen. Jag har aldrig heller haft så lite spill av bönor som jag hade med den. Tyckte den var lätt att ställa in och man slipper "Purge" mellan justeringarna. Samt att det var lätt att mala för Pour over med. Så Jag kunde äntligen bära ner wilfan i källaren och bara en snygg stilren kvarn på bänken. Frugan va jätte nöjd med. Hon blev faktiskt lite putt när jag sålde den till Jonken förra veckan. Men när jag slutade med espresso kände jag inte för att han 6000kr kvarn för att mala Pour over. Den är långsammare en mazzer major men den har ett behagligare ljud. Barnen klagade när wilfan gjorde comeback förra veckan. Så är man inte strikt emot att enkel dosera så är Nichen en väldigt fin kvarn.

Nå det va mina 5 ören det...
 
Senast ändrad:

drdoo

Active member
Har nu äntligen en Niche själv :)

Espresso vet jag ju att den är toppen för, roligt nog kunde jag känna igen smakerna direkt.
När det kommer till brygg har det varit många delade meningar om hur bra den fungerar, så det ser jag fram emot att undersöka närmare. En sak som ger mig hopp är att mata böna för böna - ser lite dumt ut kanske men det bygger på tekniken Hoffman går igenom här.



Som ett första test använde jag ett metallnät i botten av en Aeropress och malde 10g långsamt på inställning 30, sen 10g direkt (min Niche har visserligen en NFC disk) på inställning 40. Kaffet var Drop Coffee Uraga, som likt andra etiopiska bönor har en tendens att producera mycket fines. Fem hällningar á 32g och det rann igenom i stort sett helt för "slow feed" men var inte ens halvvägs för den andra efter 4m30s trots grövre malning både visuellt och till inställning. Pressade igenom resterande vattenmängd.

@30 slow feed: smakade rent med tydliga smaker och viss sötma, bästa koppen hittills med de bönorna.
@40 normal: pudrig, med otydlig och blandad smak, inga direkt toner av frukt utan intrycket som kvarstod var lite som att tugga på kakaonibs.

Det verkar ligga något i att man kan förändra profilen ganska drastiskt på det här viset. Föredrog de rena tydliga smakerna av den första koppen men kan ändå säga att den andra var helt okej på sitt sätt.

Tillägg:
@30 normal feed. Filtret satte igen nästan helt. Starkare, med några underliggande fina toner men främst en känsla av adstringens - som svart te när man glömt ta bort påsen.. Inte alls gott och påminner om de bekymmer jag haft med de här bönorna..



Har du kollat kalibreringen? Jag vet inte om jag gjort allt rätt när jag kalibrerade den när jag fick den. Jag tyckte jag alltid var i finaste lagret när jag malde med den. En 17g espresso med Roboten låg ofta på 10-12 på Nichen.
 

Jonken

Well-known member
Har du kollat kalibreringen? Jag vet inte om jag gjort allt rätt när jag kalibrerade den när jag fick den. Jag tyckte jag alltid var i finaste lagret när jag malde med den. En 17g espresso med Roboten låg ofta på 10-12 på Nichen.

Ja, kalibreringen var som den skulle. Har gått ännu finare för espresso, ner till 7 än så länge men då för s.k. blooming espresso med filterpapper både under och ovan pucken (annars skulle det sätta igen duktigt). Roboten använder ju gärna lite extra finmalet redan från början. Inte lika bra finjustering som med Kinu men det duger i alla fall.

Tror att en vanlig inställning för pour over är 40 uppåt stället där 60 skulle vara om det fanns någon markering så långt :) men jag vill gärna använda lite finare malning för ljusrostade bönor så länge det inte sätter igen filter.
 

Jonken

Well-known member
IMG_20201211_201518_1.jpgIMG_20201211_201712.jpgIMG_20201211_201447.jpg

Tycker förresten att det är intressant att det är svårt att visuellt se någon större skillnad på s.k. slow feed och normal, men det var en dramatisk skillnad vid bryggning som måste bero på jämnare malning. Lite grövre blir det när man matar böna för böna men klart mindre än t.ex. @40 ändå.
 
Senast ändrad:

Jonken

Well-known member
Det finns t.om. kinesiska kopior (eller möjligtvis inköpta original) som säljer för dubbla priset på AliExpress :blink:
Samma sak har hänt HG-1, Versalab och andra finare kvarnar.
 

Jonken

Well-known member
De gick snarare för 4k i början. Nu är priset 499 gbp + frakt och antagligen momspåslag med avgift efter nyår beroende på hur det går med brexit.

Problemet är att efterfrågan är större än tillverkningstakten så det kan vara väntetid på några månader innan man får tag i en kvarn.
 

Jonken

Well-known member
Vill tillägga angående "slow feed" att det verkar bero på vilka bönor man använder om det är fördelaktigt eller inte. Måste ändå säga att den klarar sig hyffsat ändå, men för vissa kaffen har det gjort skillnaden mellan att bli jättegott eller bara mediokert.
 

Pediatrik

Well-known member
Ni som enkeldoserar när ni kör espresso, vilken rutin använder ni om ni behöver göra flera efter varandra? Spontant känns det omständigt att väga varje dos om man behöver köra flera skott, men det är kanske bara en vanesak? Hälften av gångerna gör jag bara dubbel espresso åt mig själv, men resten blir det åtminstone en dubbel espresso + en cappuccino och eventuellt ytterligare skott, vilket lär bli vanligare när man får ta hem folk igen. Hur gör ni?
 

Jonken

Well-known member
Händer att jag förväger doserna, har ett gäng rör med kork i en ställning för att det ska se lite snyggt ut också. Liten öppning gör det onödigt bökigt och kork är inte helt tätt så kan rekommendera https://opella.se/product.html/glasburk60ml eller liknande istället, som ger lite skydd mot UV-ljus också. Skott rapporterade att han fick i ~25g bönor så det är en ganska vettig storlek.
 

Andreasbjorck

New member
Om man bara kan (får) ha en grinder framme, fungerar NZ tillräckligt bra för vardags filterkaffe? Förstår att det finns många kvarnar som är bättre för det men om man som sagt ska ha en kvarn och prioriterar espresso, är det bästa valet?
 

Jonken

Well-known member
I sin prisklass är Niche svår att slå, det skulle kanske vara Vario Home om du istället prioriterar brygg/platta skivor men ändå vill kunna växla fram och tillbaka. Niche klarar själva växlandet bättre och är överlag trevligare att använda.

Har försökt få en bild av hur bra den fungerar för brygg de senaste veckorna. Inte helt klok än men ibland blir det väldigt bra, till andra bönor/metoder sådär. Orkar man mata den med några bönor i taget går det att få snabb rinntid och bra klarhet, men det känns lite absurt efter ett tag.. Annars får man stå ut med att det filtreras ganska långsamt och kanske rikta in sig på bönor som det passar till. Senaste koppen bryggdes på https://www.tornlindskafferosteri.com/product-page/etiopien-ana-sora och 6 minuter men var bland det bästa jag fått ut av de bönorna.
 

Forumstatistik

Trådar
14,630
Inlägg
155,465
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp