Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 9 till 12 av 12

Ämne: Niche zero?

Junior Member
    Reg.datum
    jul 2008
    Har inte haft några direkta superkvarnar att jämföra med: isomac inox, Rocky, macap m4d, lido 2 och kinu m47.
    Niche är väldigt smidig att växla mellan espresso och Pour over. Lätt att ställa in önskad malningsgrad.
    Tyst och mycket lite kaffe kvar i maskinen efter malning.

Senior Member Jonkens avatar
    Reg.datum
    apr 2017
    Citat Ursprungligen postat av coffegeek Visa inlägg
    Har du någon annan referenspunkt? Alltid spännande att höra
    Idag kom phono71 på besök för att jämföra sin Niche Zero (63mm koniskt malverk) med min Mazzer Major (83mm platt).

Niche är verkligen en imponerande liten maskin, har sett många bilder men inte riktigt insett att t.om. Eureka Mignon & Mazzer Mini är stora i jämförelse. Den är inte så tyst egentligen men det är ett väldigt behagligt dovt ljud i jämförelse med flertalet kvarnar (med undantag för Eurekas ljudisolerade och vissa handkvarnar). Niche verkar också hålla vad den lovar med minimalt spill och kvarblivet kaffe.. kanske aningen mer popcorn-effekt än en Mazzer Major.

Vi klarade inte av att dricka tillräckligt mycket kaffe för att göra en rättvis jämförelse av smaken, skillnaden var inte enorm men jag tycker definitivt att Niche Zero verkade aningen vassare. Bönorna som jämfördes var https://johanochnystrom.se/shop/kaff...so/fundamental - relativt friskt & syrligt men samtidigt med en del traditionella toner som betonades av Mazzer Major, medan Niche Zero fick ut lite fruktigare espresso som dessutom luktade godare Det var ändå så jämn nivå att en mindre justering kunde svänga fördelen åt andra hållet, värt att nämna också att både jag och Phono föredrar ljusrost.

Vi gjorde ingen jämförelse av bryggmalet men visuellt ser det jämnt och fint ut från Niche. Går man grovt tappar den dock, jämförde hemrostat dominikanskt kaffe efter att Phono hade gått hem i inverterad aeropress, där min Timemore G1 med betydligt mindre malverk hade ett visuellt övertag som visserligen inte märktes i koppen förrän kaffet hade svalnat. Kanske går det för snabbt med en elektrisk kvarn för att kunna tävla med en handvevad vid pressomalning. Apropå handkvarnar var det jag tog till mig mest efter besöket hur lättjobbad Phono's Kinu M47 var även för espresso, blev väldigt sugen på en egen

Tack för en lärorik eftermiddag!

Hämtade ut den idag men får vänta en månad tills jag fyller år att.packa upp den

Skickat från min SM-G965F via Tapatalk

Senior Member Jonkens avatar
    Reg.datum
    apr 2017
    timemore_burrs.jpg

Kanske delvis en förklaring till varför Timemore G1 presterade bättre för grovmalet. Niches malverk liknar G1S, dock betydligt större.

Liknande ämnen

1. om kaffe odling/produktion och speciality coffee niche
    Av minicmars i forum Allmänt om kaffe
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-11-21, 20:49

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •