Niche zero?

coffegeek

Well-known member
Hej,

Fyller 40 och frugan har gett ok på en kvarn upp till ca 6000 sek för espresso (expobar double boiler). Är Niche kvarnen eller är det något annat som är bättre? Utrymmet är begränsat, har ogärna något högre än kvarnen. Har idag en Ascaso i2 kvarn, är det värt att göra det steget jag tänkt?

Skickat från min SM-G965F via Tapatalk
 

Jonken

Well-known member
Ja Niche Zero eller Eureka Atom är de jag skulle ha valt mellan, beroende på om du vill enkeldosera eller använda timer.
 

Jonken

Well-known member
Vad bra, tänkte mellan Eureka och Niche.


Skickat från min SM-G965F via Tapatalk

Hehe, ja där också :lol: men inte så lätt som att den ena är bättre än den andra. Vissa föredrar koniska malverk, andra platta. Tänker att arbetsflödet är en större faktor i sammanhanget, vill du väga bönor innan och ha minimalt spill väger det över för Niche men tycker du om att hälla i bönor i hoppern och bara kunna trycka på en knapp behöver du ju en annan kvarn.
 

phono71

Member
Har inte haft några direkta superkvarnar att jämföra med: isomac inox, Rocky, macap m4d, lido 2 och kinu m47.
Niche är väldigt smidig att växla mellan espresso och Pour over. Lätt att ställa in önskad malningsgrad.
Tyst och mycket lite kaffe kvar i maskinen efter malning.
 

Jonken

Well-known member
Har du någon annan referenspunkt? Alltid spännande att höra

Idag kom phono71 på besök för att jämföra sin Niche Zero (63mm koniskt malverk) med min Mazzer Major (83mm platt).

Niche är verkligen en imponerande liten maskin, har sett många bilder men inte riktigt insett att t.om. Eureka Mignon & Mazzer Mini är stora i jämförelse. Den är inte så tyst egentligen men det är ett väldigt behagligt dovt ljud i jämförelse med flertalet kvarnar (med undantag för Eurekas ljudisolerade och vissa handkvarnar). Niche verkar också hålla vad den lovar med minimalt spill och kvarblivet kaffe.. kanske aningen mer popcorn-effekt än en Mazzer Major.

Vi klarade inte av att dricka tillräckligt mycket kaffe för att göra en rättvis jämförelse av smaken, skillnaden var inte enorm men jag tycker definitivt att Niche Zero verkade aningen vassare. Bönorna som jämfördes var https://johanochnystrom.se/shop/kaffe/espresso/fundamental - relativt friskt & syrligt men samtidigt med en del traditionella toner som betonades av Mazzer Major, medan Niche Zero fick ut lite fruktigare espresso som dessutom luktade godare :blink: Det var ändå så jämn nivå att en mindre justering kunde svänga fördelen åt andra hållet, värt att nämna också att både jag och Phono föredrar ljusrost.

Vi gjorde ingen jämförelse av bryggmalet men visuellt ser det jämnt och fint ut från Niche. Går man grovt tappar den dock, jämförde hemrostat dominikanskt kaffe efter att Phono hade gått hem i inverterad aeropress, där min Timemore G1 med betydligt mindre malverk hade ett visuellt övertag som visserligen inte märktes i koppen förrän kaffet hade svalnat. Kanske går det för snabbt med en elektrisk kvarn för att kunna tävla med en handvevad vid pressomalning. Apropå handkvarnar var det jag tog till mig mest efter besöket hur lättjobbad Phono's Kinu M47 var även för espresso, blev väldigt sugen på en egen :blush:

Tack för en lärorik eftermiddag! :coffee:
 

coffegeek

Well-known member
Hämtade ut den idag men får vänta en månad tills jag fyller år att.packa upp den

Skickat från min SM-G965F via Tapatalk
 

Jonken

Well-known member
timemore_burrs.jpg

Kanske delvis en förklaring till varför Timemore G1 presterade bättre för grovmalet. Niches malverk liknar G1S, dock betydligt större.
 

pts

Member
Har inte haft några direkta superkvarnar att jämföra med: isomac inox, Rocky, macap m4d, lido 2 och kinu m47.
Niche är väldigt smidig att växla mellan espresso och Pour over. Lätt att ställa in önskad malningsgrad.
Tyst och mycket lite kaffe kvar i maskinen efter malning.

Funderar på en kvarn som fungerar för Bryggmalet, press och espresso och som är tyst.

Hur tycker du att Niche Zero fungerar idag med några månaders drifterfarenhet?

/Per
 

Jonken

Well-known member
pts: det blir alltid en kompromiss om man vill använda samma kvarn för espresso och brygg. Niche Zeros malverk är avsett för espresso så den väger åt det hållet, men visst är det en av få elektriska kvarnar som smidigt klarar av att växla mellan brygg och espresso. Man ska upp rejält i pris för att hitta konkurrenter på det området.

Oavsett är det ju en väldigt bra espressokvarn, skulle du inte vara nöjd med bryggkaffet går det att komplettera med något annat, Xeoleo verkar ett intressant budgetalternativ.
 

Jonken

Well-known member
Finns två versioner från Xeoleo att köpa från Spanien så att man slipper lägga på tull/moms: en på 150W, den andra 200W.

Var nära på att lägga en beställning innan jag köpte en MK Guatemala (som klarar av växla riktigt bra, däremot måste jag offra en liten näve bönor varje gång jag byter sort)
 

pts

Member
Jag håller på att ta mig bort från tryck på knappen espresso maskiner (Jura F90-2004).
Tanken är att förbättra de olika stegen att få till en bra kopp.



Jag har 3 st kvarnar och mäter bön/kaffe vikt med våg från amazon
Krups med skivor ca 500 kr ala 2004
Wilfa svartaroma konisk stål , ca 1000 kr (uppnår inte min förväntan )
handkvarn från amazon med konisk kermiska 200 kr. Förvånande bra.

Jag har även en Jura F90 från ca 2004 som gått 35 000 koppar.

De mal alla lite olika och har olika fördelar.
Finns det någon bra sätt att beskriva kvarnar ?


Krupp börjar bli gammal och går inte att enkelt byta skivor på. Den maler idag för fint och är omständig att göra ren om man inte använder tryckluft och är utomhus.

Wilfa har statist elektricitet och liten behållare,den går bra att plocka och ställa malningsgrad.
Den sprider kaffe och låter.

Handkvarnen köptes för att få till kaffe i skogen eftersom kaffe på termos som stått till kl 14 smakar inget.
Den maler hyffsat ???
ca 30 gr bönor dvs 4 koppar kaffe,3 person får var sin mugg.
Jag använder den till det dagliga bryggkaffet och jag gillar enkelheten och det lilla formatet samt att den fungerar även om elen är borta.
 

Jonken

Well-known member
Du kan inte förvänta dig mycket av de kvarnar du beskriver. En Niche Zero kommer vara ett rejält kliv upp, oavsett bryggmetod.
 

Jonken

Well-known member
Har nu äntligen en Niche själv :)

Espresso vet jag ju att den är toppen för, roligt nog kunde jag känna igen smakerna direkt.
När det kommer till brygg har det varit många delade meningar om hur bra den fungerar, så det ser jag fram emot att undersöka närmare. En sak som ger mig hopp är att mata böna för böna - ser lite dumt ut kanske men det bygger på tekniken Hoffman går igenom här.

Som ett första test använde jag ett metallnät i botten av en Aeropress och malde 10g långsamt på inställning 30, sen 10g direkt (min Niche har visserligen en NFC disk) på inställning 40. Kaffet var Drop Coffee Uraga, som likt andra etiopiska bönor har en tendens att producera mycket fines. Fem hällningar á 32g och det rann igenom i stort sett helt för "slow feed" men var inte ens halvvägs för den andra efter 4m30s trots grövre malning både visuellt och till inställning. Pressade igenom resterande vattenmängd.

@30 slow feed: smakade rent med tydliga smaker och viss sötma, bästa koppen hittills med de bönorna.
@40 normal: pudrig, med otydlig och blandad smak, inga direkt toner av frukt utan intrycket som kvarstod var lite som att tugga på kakaonibs.

Det verkar ligga något i att man kan förändra profilen ganska drastiskt på det här viset. Föredrog de rena tydliga smakerna av den första koppen men kan ändå säga att den andra var helt okej på sitt sätt.

Tillägg:
@30 normal feed. Filtret satte igen nästan helt. Starkare, med några underliggande fina toner men främst en känsla av adstringens - som svart te när man glömt ta bort påsen.. Inte alls gott och påminner om de bekymmer jag haft med de här bönorna..
 
Senast ändrad:

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,467
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp