Sidan 2 av 3 FörstaFörsta 123 SistaSista
Resultat 9 till 16 av 24
    Senior Member
    Reg.datum
    jan 2018
    Så när det inte fungerar, då låter pumpen nästan som vanligt fast lite mer "dämpat", och bryggtrycket blir i princip ingenting, samt att inget returvatten kommer ut? Är det vibrationspump? Baserat på det du skriver låter det så i alla fall.

Eftersom pumpen låter lite mer dämpat så betyder det att sugledningen antagligen fortfarande innehåller vatten (kaviterar den pga tom sugledning så börjar den låta illa). Det är nog så att pumpen kan vara på väg att ge upp. Jag hade testat att helt enkelt byta pump. Det är enkelt och billigt. En rejäl avkalkning eller två är nog inte fel heller.

Precis så, och ja vibrationspump.

Nu har jag avkalkat, hjälper inte det så lämnar jag in den på pump byte och kanske en allmän genomgång. Stort tack för allt intresse och alla svar!

Skickat från min SM-G965F via Tapatalk

Senior Member Jonkens avatar
    Reg.datum
    apr 2017
    En vibrationspump brukar bli dämpad när den är färdig med att bygga tryck (men visst är det som Eis säger, suger den inte vatten brölar det istället). Inte övertygad om att det är pumpen som är problemet, du kommer ju upp i 11 bar annars. Skvätt när du tar loss portafiltret låter som ett annat problem med smuts/slitage inuti e61-gruppen, berätta gärna vad de säger om du lämnar in på service

Tror jag får lämna in den, tycker att grupphuvudet inte kommer upp i temp och när man bakflushar så verkar det mesta gå i retur. Fyllde en kanna med vatten och noterade cirka 80 grader på vattnet. Kaffet smakar nu hyffsat surt och tunn ljus crema trots en ok genomrinningstid

Senior Member
    Reg.datum
    jan 2018
    Kanske är klokt, låter som att den behöver lite tlc

Hann inte lämna in den innan problemen försvann.

Här däremot nu märkt att när maskinen är igång så låter det lite som att man kastar vatten på ett bastuaggregat, dvs dropp +pys. Någon aning om det är allvarligt?

Senior Member Jonkens avatar
    Reg.datum
    apr 2017
    Citat Ursprungligen postat av coffegeek Visa inlägg
    Hann inte lämna in den innan problemen försvann.

Här däremot nu märkt att när maskinen är igång så låter det lite som att man kastar vatten på ett bastuaggregat, dvs dropp +pys. Någon aning om det är allvarligt?

Låter som något du vill åtgärda, behöver inte vara ett stort problem men kan nog bli det i längden. Öppna upp och kika så ser du kanske vart det läcker.

Senior Member
    Reg.datum
    jan 2018
    Inre läckage, om det nu är något sådant, är definitivt något man bör kolla upp. Som Jonken säger, öppna upp och titta in är en bra början :-)

Liknande ämnen

1. Svar: 3
    Senaste inlägg: 2016-10-27, 05:05
  2. Expobar Brewtus II problem "Hjälp"
    Av normende i forum Espressomaskiner
    Svar: 21
    Senaste inlägg: 2012-11-09, 05:32
  3. Expobar Office Leva - Dubbel kokare - Har jag ett problem?
    Av smilaren i forum Espressomaskiner
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2012-02-03, 09:49
  4. Expobar identifikation
    Av bauta i forum Hårdvara
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2011-09-20, 14:56
  5. Expobar Office Leva
    Av jha i forum Shopping & konsument
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-09-03, 14:32

Behörigheter för att posta