Expobar problem

coffegeek

Well-known member
Hej,


Min maskin har på senaste tiden (när den varit igång länge och man då försöker göra kaffe) krånglat. Den börjar bygga tryck men verkar sedan bli som strypt och då är det bara att ge upp. När den sedan svalnat verkar allt fungera som vanligt igen. Är det dags för service? Eller är det bara en avkalkning.

Om service, var någonstans i Stockholm och vad kan det gå på?

Skickat från min SM-G965F via Tapatalk
 

Jonken

Well-known member
Låter inte som avkalkning kommer göra någon skillnad. Kan du beskriva problemet mer i detalj?
 

coffegeek

Well-known member
Ja, pumpen låter mycket lägre än vanligt (dämpat) och inget vatten kommer oavsett om det är ett portafilter eller inte i.

Noterade just att även tryckmätaren (när den nu idag verkar fungera) visar en bra bit över 10 bar (nästan 11) när jag kör med blindfiltret har för mig att den stannade tidigare förr och att man även brukade höra att det pös till.

Kanske inbillar mig men kaffet är inte jättevarmt trots att piden visar 97 grader

Skickat från min SM-G965F via Tapatalk
 

coffegeek

Well-known member
Är det pumpen som ger upp? Inbillningssjuka eller något annat?

Har påbörjat en avkalkning för att det ändå var tid

Skickat från min SM-G965F via Tapatalk
 

Eismannen

Well-known member
Ärligt talat har jag lite svårt att förstå din felbeskrivning. Ibland kommer inte vatten, men kaffet blir ändå för kallt- kommer det vatten ibland menar du? Ta det gärna från början och lite mer i detalj. :)

Svara gärna på detta punkt för punkt:

1) Kör utan filterhandtag - kommer vatten? Vad blir trycket enl mätaren?
2) Kör med blindfiltret - blir det samma?
3) När pumpen är igång och om inget vatten kommer ut, kommer det vatten från returledningen?
4) Om det kommer ut vatten från gruppen ibland- när kommer det INTE ut vatten, dvs under vilka förutsättningar visar sig felet?

Är du med på vad jag är ute efter? Svårt att hjälpa om man inte förstår problemet och vad maskinen egentligen uppvisar för symtom :)
 
Senast ändrad:

coffegeek

Well-known member
Jag som tyckte jag var övertydlig 😅

Ja, det kommer vatten allra oftast så slår jag på den på morgonen och gör en kaffe så är det inga problem, bortsett från att temperaturen kanske är lite kallare än vad jag tror den var tidigare (Kan vara inbillningssjuka).

Om jag lämnar den på till eftermiddagen och försöker göra en kaffe då uppstår ibland, men långt ifrån alltid problemet med att inget vatten kommer ut efter en stunds bryggning av espresson. Därefter är det kört tills nästa dag.

1. När det fungerar korrekt ca 2.5 bar. När inget vatten kommer så 0.5 bar (Den verkar inte riktigt nolla ut)
2. 11 bar när det fungerar, vilket jag tycker verkar högt? I annat fall återigen 0.5

3. Tror inte det, det brukar ju höras och här hörs inget vatten. Däremot så kan det slå lite från kokkärlen.

4. När den stått på länge och verkar i övrigt väldigt random. Försökte provocera fram det idag men då det inte gick övergick jag till att avkalka maskinen. Noterade då att jag i vissa fall med blindfiltret fick det att skvätta ut när jag tog loss det som att den inte släppte trycket riktigt. Efter en längre stunds avkalkning och rengöring verkade det lugna ner sig och övertrycksventilen började att släppa ut tryck vid 10.5 bar men slutade efter en stund och trycket landade på 11 bar.

Hoppas att jag förklarat bättre nu, är tacksam för alla inspel

Skickat från min SM-G965F via Tapatalk
 

Eismannen

Well-known member
Så när det inte fungerar, då låter pumpen nästan som vanligt fast lite mer "dämpat", och bryggtrycket blir i princip ingenting, samt att inget returvatten kommer ut? Är det vibrationspump? Baserat på det du skriver låter det så i alla fall.

Eftersom pumpen låter lite mer dämpat så betyder det att sugledningen antagligen fortfarande innehåller vatten (kaviterar den pga tom sugledning så börjar den låta illa). Det är nog så att pumpen kan vara på väg att ge upp. Jag hade testat att helt enkelt byta pump. Det är enkelt och billigt. En rejäl avkalkning eller två är nog inte fel heller.
 

coffegeek

Well-known member
Precis så, och ja vibrationspump.

Nu har jag avkalkat, hjälper inte det så lämnar jag in den på pump byte och kanske en allmän genomgång. Stort tack för allt intresse och alla svar!

Skickat från min SM-G965F via Tapatalk
 

Jonken

Well-known member
En vibrationspump brukar bli dämpad när den är färdig med att bygga tryck (men visst är det som Eis säger, suger den inte vatten brölar det istället). Inte övertygad om att det är pumpen som är problemet, du kommer ju upp i 11 bar annars. Skvätt när du tar loss portafiltret låter som ett annat problem med smuts/slitage inuti e61-gruppen, berätta gärna vad de säger om du lämnar in på service :)
 

coffegeek

Well-known member
Tror jag får lämna in den, tycker att grupphuvudet inte kommer upp i temp och när man bakflushar så verkar det mesta gå i retur. Fyllde en kanna med vatten och noterade cirka 80 grader på vattnet. Kaffet smakar nu hyffsat surt och tunn ljus crema trots en ok genomrinningstid

Skickat från min SM-G965F via Tapatalk
 

coffegeek

Well-known member
Hann inte lämna in den innan problemen försvann.

Här däremot nu märkt att när maskinen är igång så låter det lite som att man kastar vatten på ett bastuaggregat, dvs dropp +pys. Någon aning om det är allvarligt?

Skickat från min SM-G965F via Tapatalk
 

Jonken

Well-known member
Hann inte lämna in den innan problemen försvann.

Här däremot nu märkt att när maskinen är igång så låter det lite som att man kastar vatten på ett bastuaggregat, dvs dropp +pys. Någon aning om det är allvarligt?

Skickat från min SM-G965F via Tapatalk

Låter som något du vill åtgärda, behöver inte vara ett stort problem men kan nog bli det i längden. Öppna upp och kika så ser du kanske vart det läcker.
 

Eismannen

Well-known member
Inre läckage, om det nu är något sådant, är definitivt något man bör kolla upp. Som Jonken säger, öppna upp och titta in är en bra början :)
 

coffegeek

Well-known member
Är det en dyr reparation utifall att det läcker och inte bara är en packning?

Skickat från min SM-G965F via Tapatalk
 

coffegeek

Well-known member
Ok, öppnade upp den i panik men såg inget direkt, allt är snustorrt

Skickat från min SM-G965F via Tapatalk
 
Topp