Rost för ev. litet rosteri

bulle

Well-known member
Går i väldigt tidiga (väldigt!) funderingar kring att efter ett bra tag rostat i en Gené Café investera i en betydligt mer ’professionell’ rost för att eventuellt starta en liten liten verksamhet.

Jag förstår svårigheter kring lokal, regler och så vidare och att investeringar är betydligt större än själva rosten.

Tanken är att sälja i liten skala, online & lokala butiker + eventuellt ett sommar kaffebar.

Lite bakgrund, förlåt om luddigt men tänkte jag slänger ut det för att bolla lite i detta väldigt tidiga försiktiga skedet.

Till min fråga: ni som har erfarenhet och allmänt bra koll -> vilken storlek, fabrikat, modell tänker ni spontant jag borde kika på?
 

Tsingos

Well-known member
Det finns ju Fluid airbed roasters. En sån har de på Hälla kafferosteri i Västerås. Går själv i samma tankar och har funderingar på en sån om man gör slag i saken, kolla på roast-master.com firman ligger i Täby. Har provat kaffe från en och det var riktigt bra

Skickat från min SM-G960F via Tapatalk
 

EddieX

Well-known member
Är också ute efter en rost till ett mindre rosteri (alá micro), och det vi haft på vår radar hittills är följande:
- KALDI FORTIS PRO
- KALDI FORTIS GRANDE

Såg dock på Reddit i veckan att Behmor verkar ha en ny rostare på väg, som skall kunna ta 1kg men dock osäkert om den är lämplig för 230v. Tråd på reddit

PS. Har precis som du kört på Gené Café, men är nu mer intresserad av en mer manuell rostningsprocess om än stödd av t.ex. Artisan.
 

Jonken

Well-known member
Kul att Behmor ska släppa en ny rost, hoppas att det stämmer att den ska kosta mindre än $2495 :)
 

svartvest

Well-known member
Får man fråga i vart i Sverige du bor och verkar Bulle, på en del ställen hyr rostaren in sig hos någon som har en rost. Dyrt att starta upp, billigare att hyra och bygga verksamhet och försäljning.. om du har den möjligheten.
 

Forumstatistik

Trådar
14,630
Inlägg
155,464
Medlemmar
19,330
Senaste medlemmen
Klosse
Topp