Ena gruppen igenkalkad - Iberital IB7 två grupper

Bar-ista

New member
Jag har kommit över en Iberital IB7 med två grupper i mycket fint skick förutom att ena gruppen är igenkalkad. Den blev det då endast den andra gruppen användes under en period förra sommaren. Så en grupp fungerar och den andra är igenkalkad. (Jag har inte pluggat in maskinen än och provat själv utan allt är säljarens uppgifter).

1. Måste jag lämna in den på service eller är det något jag kan fixa själv?

2. Om det går att lösa själv - vilka är era bästa tips? Vilka medel (citronsyra, ättika, kaffemaskinsrengöringsmedel, osv) ska jag använda och hur ska jag göra?

3. Om en maskin gått 1,5 år (utan service) på ett mindre café - borde jag serva den? Vad är det som slits på maskinen?

4. Tips på lämpligt serviceställe i Stockholm?
 

Jonken

Well-known member
Jag skulle lämna in den för service. Går att avkalka själv med de medel du nämner men inte helt enkelt och gör man fel kan det i värsta fall bli skador. Lär behöva diverse nya packningar, rengöring och översyn av t.ex. säkerhetsventil. Om du inte är händig och tycker att det låter som ett roligt projekt att sätta sig in i.
 

TTobbe

Well-known member
Du fixar själv att rengöra den och man lär sig en massa, själv har jag plockat ner en Dalla corte super mini och avkalakat den. bara att fota och märka upp allt och lägga i citronsyra. Det blir som nytt.
 
Topp