Ansluta tryckregulator till fast vatten

roccster

Well-known member
Som jag har förstått det så är det att föredra att ansluta en tryckregulator mellan maskin och fast vattenanslutning.
Min anslutning kommer ifrån blandaren (uttag för toppmatad diskmaskin).
Så jag antar att jag behöver en sån här mellan:
https://www.campinggrossisten.se/Mässing-Tryckregulator-1-2-1-4-Bar-300-140?search=tryckregulator

Fast jag kommer inte kunna ansluta regulatorn direkt till blandaren (för trångt), så då behöver jag även någon form av slang, typ denna:
https://www.jula.se/catalog/bygg-oc...allation/pex-slangar/anslutningsslang-452359/

Samt någon typ av övergång så att gängorna passar?

Är jag på rätt spår?
 

brattham

New member
Tryckregulator utjämnar fluktuationer i vattentrycket som uppkommer av att vattnet används, sätts på och av osv, i olika delar av systemet. Det garanterar ju oxo att inte ett för högt tryck belastar t ex espressomaskinen med ett överdrivet högt tryck. Runt tre bar brukar vara tillräckligt in i maskinen. Frågan är bara vad du har i dina rör nu. Har du under tre bar redan nu kanske den inte är helt nödvändig...

Det brukar vara svårt att tänka ut på förhand exakt vad man behöver i kopplingar och liknande (... eller rättare sagt jag tycker det kan vara lurigt). Tala gärna med någon erfaren (t ex som säljer sådana prylar). Eller åk någonstans där du kan känna på grejorna till du förstår att allt går ihop. Det är mitt tips!

Det finns ganska billiga tryckmätare som kan mäta vattentrycket med och som du kan koppla in på ena sidan (eller varför inte kring båda sidorna) om tryckregulatorn. Fast det blir ju ytterligare lite mer pill med kopplingar och dylikt förstås...

Lycka till!




Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
 
Senast ändrad:

roccster

Well-known member
Tack för svaret! :)
Jag väntar på svar från de som sålde maskinen för att verifiera hur högt tryck den "trivs" med. Ska försöka se om jag kan få tag i en mätare på nåt sätt, för att se om jag kanske slipper ha en regulator.

Håller tummarna! :D
 

Forumstatistik

Trådar
14,631
Inlägg
155,466
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp