Mjölkskummare slutade fungera plötsligt

soderberggert

New member
Har en Kitchenaid espressomaskin. Skall vara identisk med Gaggia classic invändigt. Denna har dock separat värmare för mjölkskummaren.
Den har mjölkskummare med ångmunstycke (panarello).
Har använt detta för skumning och det fungerar skapligt.

Plötsligt så blir det inget skum längre. Det tjuter och mjölken blir varm så den börjar koka efter en stund. Men inget skum alls.

Har provat med ett ångrör från min Gaggia. Har avkalkat maskinen.
Dock ingen förbättring. Någon som har tips för felsökning?
 

Jonken

Well-known member
Igentäppt hål i panarellon? Prova att ta loss den och skumma direkt vid ytan. Kan tänka mig att rengöring är allt du behöver.
 

soderberggert

New member
Igentäppt hål i panarellon? Prova att ta loss den och skumma direkt vid ytan. Kan tänka mig att rengöring är allt du behöver.

Tack för svar. Panarellon är ren. Har dessutom provat med panarello från min Gaggia som fungerar.
Provat att skumma direkt vid ytan utan hylsan. Det blir marginellt bättre, kan ju bero på min kompetens också.
Har avkalkat 3 ggr. Har mätt resistans i värmarelementen. Och vattentemperaturen från ångaren är enligt servicebok.

Förstår inte vad som hänt.
 

Jonken

Well-known member
Nej det var märkligt. Det läcker inte ut ånga någon annanstans så att den har dålig fart?

Går pumpen som innan? Visst matar den kontinuerligt för att vattnet inte ska ta slut i termoblocket?
 
Senast ändrad:

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,467
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp