Sidan 2 av 3 FörstaFörsta 123 SistaSista
Resultat 9 till 16 av 20
    Finns en hel del kvalitets kvarnar i den prisklassen. Helor 101 och feld 47 kan också vara alternativ. Eller om storleken inte är ett problem så är oe apex en intressant kvarn speciellt framtagen för grövre (inte espresso) malning.
    Using Tapatalk

Junior Member
    Reg.datum
    feb 2019
    Tack för alla bra tips - verkligen kul sida detta!

Helor 101 har jag kollat på. Som jag förstår är "kroppen" av aluminium, vilket känns tilltalande. Kinu verkar ju också bra, men kanske lite över budgeten(och krånglig att beställa?).

Svartvest... Den räfflade från timemore... syftar du då på "slim" som Jonken länkade till? Med tanke på priset och att den kan beställas från Sverige känns den väldigt lockande. Kanske är tillräckligt bra för en nybörjare som mig?

Citat Ursprungligen postat av Manuell Visa inlägg
    Tack för alla bra tips - verkligen kul sida detta!

Helor 101 har jag kollat på. Som jag förstår är "kroppen" av aluminium, vilket känns tilltalande. Kinu verkar ju också bra, men kanske lite över budgeten(och krånglig att beställa?).

Svartvest... Den räfflade från timemore... syftar du då på "slim" som Jonken länkade till? Med tanke på priset och att den kan beställas från Sverige känns den väldigt lockande. Kanske är tillräckligt bra för en nybörjare som mig?
    Finns ju också Zassenhaus, https://www.cremashop.se/sv/products...o-espresso/312
    och Hario https://www.cremashop.se/sv/products...d-grinder/2119

Senior Member Jonkens avatar
    Reg.datum
    apr 2017
    Zassenhaus håller inte i närheten samma kvalité, malverket är inte fixerat ordentligt så det blir ojämnt och maler man för fint blir det metall mot metall.

Harios är inge vidare heller, ser visserligen ut som att de har gjort lite förbättringar till den i länken men tveksam till att det räcker hela vägen. Oavsett tar det mycket längre tid med keramiskt malverk.

Hade budgeten varit 500 kronor skulle jag rekommenderat en Sozen, prisvärd och gedigen, däremot tålamodskrävande om man maler stora mängder. Men som sagt, din budget tillåter mer.

Även om Sozen kanske mest används för turkiskt kaffe och espresso så tycker jag den maler jämnt även för filterkaffe, som är min dagliga dryck.
    Senast redigerat av Coraxos den 2019-02-15 klockan 11:02.

Senior Member svartvests avatar
    Reg.datum
    apr 2006
    Detta var en ny handkvarn för mig. Bplus apollo men tryckmärkt Pavoni...
    https://youtu.be/oTpgkNLvnss

Senior Member Jonkens avatar
    Reg.datum
    apr 2017
    Finns en jämförelse från i somras med Kinu m47, tyckte att det verkade misstänkt likt köpt reklam men vem vet:

https://coffeegeek.co/en/test-apollo...pollo-vs-kinu/

Senior Member svartvests avatar
    Reg.datum
    apr 2006
    Ja jag är böjd att hålla med... bara 25gr kapacitet..dåligt för en kvarn i den klassen.

Liknande ämnen

1. Udda handdriven kaffekvarn
    Av Coraxos i forum Hårdvara
    Svar: 22
    Senaste inlägg: 2019-01-25, 20:49
  2. Tips på smidig kaffekvarn (kring femhundringen)?
    Av heistrue i forum Kaffekvarnar
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2012-07-12, 20:18
  3. Tips på allsidig kaffekvarn?
    Av BloodyMezzo i forum Kaffekvarnar
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2008-11-27, 08:43
  4. Tips på bra kaffekvarn.
    Av _bagarn_ i forum Hårdvara
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2007-02-05, 06:32
  5. En enkel Moccaccino till vardags.