Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 8 av 20

Hybridvisning

Junior Member
    Reg.datum
    feb 2019

Tips på handdriven kaffekvarn till vardags

Hej!
    Jag dricker pour-over-kaffe och letar nu efter en passande kvarn att ha till vardags. Eftersom jag är en romantiker av allt som drivs av handkraft, skulle jag vilja ha en handdriven. Jag kommer mestadels mala till mig själv, men den bör va rätt effektiv då den ska användas ofta. Och jag kommer använda den hemma, så den behöver inte nödvändigtvis va jätteliten. Lätt att rengöra är ett plus. Jag kan tänka mig att beställa utomlands och runt 2000 sek känns som max, om det kan va rimligt?

Tar gärna emot tips vart det är bra att beställa också, för jag är ovan att beställa utomlands.

Kan tillägga att jag är helt ny både på forumet och med det här med kvarnar, så jag är tacksam för alla tips jag kan få!

Senior Member Jonkens avatar
    Reg.datum
    apr 2017
    Med den budgeten skulle jag satsa på https://www.kinugrinders.com/index.p...&Id_Product=22

Kanske lite över visserligen. Vill du komma undan billigare är Timemore inte så tokig heller: https://www.baristashopen.se/kaffe/t...ravel-size.php

Har Timemore Chestnut själv, maler 22g till filter på ~30s i lugnt tempo - rekommenderar en annan modell med bättre grepp dock så att man slipper klämma åt så hårt.

Junior Member
    Reg.datum
    feb 2019
    Tack för bra tips! Kinu har jag läst lite om, dock inte sett den modellen du länkade till. Såg fin ut. Även timemore lät bra...

Angående priset vill givetvis inte köpa dyrare än nödvändigt... men samtidigt brukar jag inte vilja byta ut eller ha för många prylar... så jag betalar hellre lite mer för nåt som håller länge.

Hur är det med plastdelarna, brukar dom spricka med tiden?

Reg.datum
    apr 2017
    Vilka plastdelar?

Junior Member
    Reg.datum
    feb 2019
    Ursäkta, det är jag som uttrycker mig slarvigt, för det var ju inga plastdelarna i kvarnar a som du länkade till...

Jag syftade på att det är en plastuppsamlare på vissa av chestnut-modellerna... Även på t.ex. Lido3 som jag läst att vissa rekommenderar är det delar i plast (för att hålla nere vikten antar jag)... Jag tänkte om materialet är nåt man bör tänka på om vikten ej är viktig och man vill ha en kvarn som håller länge? ....lite överkurs kanske, men sån är jag, hehe...

Reg.datum
    apr 2017
    Ja OE Lido är nästan helt i plast men har rykte att vara väldigt tålig. Faktum är att Lido 3 är tyngre än de jag länkade till, men så är den riktigt stor också.

Har uppsamlare i valnöt till min, nästan mer bekymrad för att den ska spricka

Jag har en lido 2 som hade glasuppsamlarburk orginal men nu kör jag med plast. Mindre kaffe som blir statiskt med plast uppsamlaren.
    Har också en aergrind by knock. Som resekvarb är jag väldigt nöjd med aergrinden.
    Using Tapatalk

Senior Member svartvests avatar
    Reg.datum
    apr 2006
    Kinu är en fantastisk kvarn, väldigt nöjd med den. Timemore finns det en modell som är räflad väldigt bra grep!!

Liknande ämnen

1. Udda handdriven kaffekvarn
    Av Coraxos i forum Hårdvara
    Svar: 22
    Senaste inlägg: 2019-01-25, 20:49
  2. Tips på smidig kaffekvarn (kring femhundringen)?
    Av heistrue i forum Kaffekvarnar
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2012-07-12, 20:18
  3. Tips på allsidig kaffekvarn?
    Av BloodyMezzo i forum Kaffekvarnar
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2008-11-27, 08:43
  4. Tips på bra kaffekvarn.
    Av _bagarn_ i forum Hårdvara
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2007-02-05, 06:32
  5. En enkel Moccaccino till vardags.