Tips på handdriven kaffekvarn till vardags

Manuell

Member
Hej!
Jag dricker pour-over-kaffe och letar nu efter en passande kvarn att ha till vardags. Eftersom jag är en romantiker av allt som drivs av handkraft, skulle jag vilja ha en handdriven. Jag kommer mestadels mala till mig själv, men den bör va rätt effektiv då den ska användas ofta. Och jag kommer använda den hemma, så den behöver inte nödvändigtvis va jätteliten. Lätt att rengöra är ett plus. Jag kan tänka mig att beställa utomlands och runt 2000 sek känns som max, om det kan va rimligt?

Tar gärna emot tips vart det är bra att beställa också, för jag är ovan att beställa utomlands.

Kan tillägga att jag är helt ny både på forumet och med det här med kvarnar, så jag är tacksam för alla tips jag kan få!
 

Jonken

Well-known member

Manuell

Member
Tack för bra tips! Kinu har jag läst lite om, dock inte sett den modellen du länkade till. Såg fin ut. Även timemore lät bra...

Angående priset vill givetvis inte köpa dyrare än nödvändigt... men samtidigt brukar jag inte vilja byta ut eller ha för många prylar... så jag betalar hellre lite mer för nåt som håller länge.

Hur är det med plastdelarna, brukar dom spricka med tiden?
 

Manuell

Member
Ursäkta, det är jag som uttrycker mig slarvigt, för det var ju inga plastdelarna i kvarnar a som du länkade till...

Jag syftade på att det är en plastuppsamlare på vissa av chestnut-modellerna... Även på t.ex. Lido3 som jag läst att vissa rekommenderar är det delar i plast (för att hålla nere vikten antar jag)... Jag tänkte om materialet är nåt man bör tänka på om vikten ej är viktig och man vill ha en kvarn som håller länge? ....lite överkurs kanske, men sån är jag, hehe...
 

Jonken

Well-known member
Ja OE Lido är nästan helt i plast men har rykte att vara väldigt tålig. Faktum är att Lido 3 är tyngre än de jag länkade till, men så är den riktigt stor också.

Har uppsamlare i valnöt till min, nästan mer bekymrad för att den ska spricka :wub:
 

cizeta

Well-known member
Jag har en lido 2 som hade glasuppsamlarburk orginal men nu kör jag med plast. Mindre kaffe som blir statiskt med plast uppsamlaren.
Har också en aergrind by knock. Som resekvarb är jag väldigt nöjd med aergrinden.
 

svartvest

Well-known member
Kinu är en fantastisk kvarn, väldigt nöjd med den. Timemore finns det en modell som är räflad väldigt bra grep!!
 

cizeta

Well-known member
Finns en hel del kvalitets kvarnar i den prisklassen. Helor 101 och feld 47 kan också vara alternativ. Eller om storleken inte är ett problem så är oe apex en intressant kvarn speciellt framtagen för grövre (inte espresso) malning.
 

Manuell

Member
Tack för alla bra tips - verkligen kul sida detta!

Helor 101 har jag kollat på. Som jag förstår är "kroppen" av aluminium, vilket känns tilltalande. Kinu verkar ju också bra, men kanske lite över budgeten(och krånglig att beställa?).

Svartvest... Den räfflade från timemore... syftar du då på "slim" som Jonken länkade till? Med tanke på priset och att den kan beställas från Sverige känns den väldigt lockande. Kanske är tillräckligt bra för en nybörjare som mig?
 
Tack för alla bra tips - verkligen kul sida detta!

Helor 101 har jag kollat på. Som jag förstår är "kroppen" av aluminium, vilket känns tilltalande. Kinu verkar ju också bra, men kanske lite över budgeten(och krånglig att beställa?).

Svartvest... Den räfflade från timemore... syftar du då på "slim" som Jonken länkade till? Med tanke på priset och att den kan beställas från Sverige känns den väldigt lockande. Kanske är tillräckligt bra för en nybörjare som mig?

Finns ju också Zassenhaus, https://www.cremashop.se/sv/products/zassenhaus/santiago-espresso/312
och Hario https://www.cremashop.se/sv/products/hario/ceramic-olive-wood-grinder/2119
 

Jonken

Well-known member
Zassenhaus håller inte i närheten samma kvalité, malverket är inte fixerat ordentligt så det blir ojämnt och maler man för fint blir det metall mot metall.

Harios är inge vidare heller, ser visserligen ut som att de har gjort lite förbättringar till den i länken men tveksam till att det räcker hela vägen. Oavsett tar det mycket längre tid med keramiskt malverk.
 

Coraxos

Well-known member
Hade budgeten varit 500 kronor skulle jag rekommenderat en Sozen, prisvärd och gedigen, däremot tålamodskrävande om man maler stora mängder. Men som sagt, din budget tillåter mer.

Även om Sozen kanske mest används för turkiskt kaffe och espresso så tycker jag den maler jämnt även för filterkaffe, som är min dagliga dryck.
 
Senast ändrad:

bauta

Well-known member
Som mekaniker kan jag gissa att den inte håller måttet.
Med en axel som går ett antal cm utan stöd? och då vi snackar mikrometer i finhet på espressomalet kaffe, borde resultatet bli mkt varierande.
Och de hävdar "för alla bryggmetoder". Inte undra på att den reas ut...
 

Forumstatistik

Trådar
14,615
Inlägg
155,381
Medlemmar
19,320
Senaste medlemmen
Stormbringer
Topp