Får inte till det!

sthm2019

Member
Nyinköpt kvarn Wilfa wscg 2. Vill vara nöjd, men ännu inte.
Köpte 4 olika bönsorter från Johan&Nyström.

Kaffebryggare.

Provat böna 2 samt 3 ännu i mustighet el vad det kallas. 2 för klen. 3 bättre.
Går man på 3 bönor om vi önskar mild mörkrost/mörkrost.

Testat m inställning aeropress, satt på sista r. Känns som det blir lite grovmalet och flygigt på något sätt.
Det är gott men saknar det där wowet!!

Tips!
Ännu inte köpt Guldfilter, ska jag?
Väger kaffet 7g/dl.
Bönorna rostades mitten av dec.

Köpte ett nybörjar kit m 4 påsar a 500g i olika utförande.
Vi är två kaffedrickare. Bör jag köpa 250g?
Vilken förvarings burk?

Kör någon Zoegas Hazienda bönor?
Stor skillnad?
Behöver alla tips jag kan få för ett supergott kaffe.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

Eismannen

Well-known member
Vad har du för bryggare?
Hur vill du att kaffet ska smaka?
Vad är dina referenser? Vad körde du innan?

Min personliga upplevelse när jag gick från kaffe-tegelstenar (zoegas, gevalia etc) till att mala hela bönor själv var att det inte längre smakade som "vanligt svenskt kaffe" dvs den mörkbruna vätska som smakar lite bränt, lite surt och inte så mycket mer. Nu fick jag istället ett lite lättare kaffe med en friskare smak och ibland toner av citrus och bär osv. Man kunde urskilja en mängd smaker och det var intressant. Men frun tyckte det var "för svagt". Hon är mer van vid bränt, överdoserat jättemörkrost-bryggkaffe..

Gå till t.ex espresso house och testa att dricka bryggkaffe där. De har överraskande bra kaffe för att vara en stor kedja. Köp med dig hem exakt samma bönor du drack hos dem. De säljs i relativt små påsar. Brygg och smaka. Får du liknande resultat är det inget fel på din metod och utrustning.
 
Senast ändrad:

sthm2019

Member
Vad har du för bryggare?
Hur vill du att kaffet ska smaka?
Vad är dina referenser? Vad körde du innan?

Min personliga upplevelse när jag gick från kaffe-tegelstenar (zoegas, gevalia etc) till att mala hela bönor själv var att det inte längre smakade som "vanligt svenskt kaffe" dvs den mörkbruna vätska som smakar lite bränt, lite surt och inte så mycket mer. Nu fick jag istället ett lite lättare kaffe med en friskare smak och ibland toner av citrus och bär osv. Man kunde urskilja en mängd smaker och det var intressant. Men frun tyckte det var "för svagt". Hon är mer van vid bränt, överdoserat jättemörkrost-bryggkaffe..

Gå till t.ex espresso house och testa att dricka bryggkaffe där. De har överraskande bra kaffe för att vara en stor kedja. Köp med dig hem exakt samma bönor du drack hos dem. De säljs i relativt små påsar. Brygg och smaka. Får du liknande resultat är det inget fel på din metod och utrustning.

Tack snälla du för kloka reflektioner.
Huvudet på spiken-smakar inte längre som ”svenskt kaffe”. Just så.

Är van vid Zoega Blue Java.
Bryggare Melitta excellent steel.

Svårt vad jag vill det ska smaka. Mustigt, men gärna olika spännande kombinationer. Men aromrikt./Karin


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

Coraxos

Well-known member
Svårt vad jag vill det ska smaka. Mustigt, men gärna olika spännande kombinationer. Men aromrikt./Karin

Eismannen kom med ett bra råd, till att börja med, vad tycker du om bryggkaffet på Espressohouse (lägg namnet på den specifika bönan på minnet)? Har själv upptäckt vikten av liknande referenser när man pratar kaffe och smak.
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,468
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp