Guldfilter

sthm2019

Member
Hej!
Fick hem min Wilfa wsc2 i fredags. Samt 4 påsar m olika hela bönor från Johan & Nyström.
Har vägt bönorna 6g/dl vatten. Kändes klent så körde på 7= bättre.
Men ej såld ännu tyvärr.
Dock heter denna sort Fika och har siffra 2. Hoppas de med 3 känns fylligare.

Köra på 6 eller 7 gram?

Undrar också-Värt köpa till ett Guldfilter?
Hur är det med vissa ”gifter” som säga stanna i pappers kaffe filtret? Myt eller sanning.
Hälsningar Karin


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

Jonken

Well-known member
Inga gifter, men är du bekymrad över kolesterol bör du använda filter. Oljorna som stannar i pappersfiltret är däremot cancerhämmande så vill man ha den effekten kör med metallfilter (föredrar presskanna själv).

6-7g är en smaksak, schysta bönor är en bra början men det gäller ju att lyckas med bryggningen också.
 

sthm2019

Member
Inga gifter, men är du bekymrad över kolesterol bör du använda filter. Oljorna som stannar i pappersfiltret är däremot cancerhämmande så vill man ha den effekten kör med metallfilter (föredrar presskanna själv).

6-7g är en smaksak, schysta bönor är en bra början men det gäller ju att lyckas med bryggningen också.

Tack!
Hur tänker du lyckas med bryggningen?

Men du, om oljorna som stannar i filtret är cancer hämmande, då låter ju papper som det självklara alternativet!!

Körde böna med 3 nu och 6 g. Mkt bättre men 7g kanske det får bli.
Var så spänd på det här att mala själv, vill vara exalterad!!!

Har du tips på bättre bönor?
Karin


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

sthm2019

Member
Tack!
Hur tänker du lyckas med bryggningen?

Men du, om oljorna som stannar i filtret är cancer hämmande, då låter ju papper som det självklara alternativet!!

Körde böna med 3 nu och 6 g. Mkt bättre men 7g kanske det får bli.
Var så spänd på det här att mala själv, vill vara exalterad!!!

Har du tips på bättre bönor?
Karin


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Just det, läser att bönorna är rostade i december, hållbara till juni.
Hmmm, hur ska jag tänka där?/K


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

Jonken

Well-known member
Finns många tekniker för filterbryggning, jag kör med Scott Raos: https://youtu.be/c0Qe_ASxfNM

Det är oljorna som förebygger cancer, skippa pappret om du vill åt den effekten.

Tycker att Johan & Nyström håller bra klass/prisnivå, färskheten är tyvärr det som brukar lämna lite att önska. Öppnad påse går snabbare utför ju längre tid det har gått från rostningen, så snåla inte med kaffet :nowink:
 

Tsingos

Well-known member
Jag använder guldfilter sen ett par månader tillbaka och tycker att det fungerar bra. Det man får ha i åtanke är att det följer med sump som lägger sig i botten på koppen och kannan. Men tar man inte det där absolut sista i koppen så är det inga problem. Jag har också en kvarn från wilfa, har exprimenterat mig fram till vad jag tycker är en bra malningsgrad. Sen kör jag allt mellan 7 och 10 gram kaffe per DL vatten lite beroende på vilka bönor det är mm. Bara att testa på 🙂 /Marcus

Skickat från min SM-G960F via Tapatalk
 

sthm2019

Member
Jag använder guldfilter sen ett par månader tillbaka och tycker att det fungerar bra. Det man får ha i åtanke är att det följer med sump som lägger sig i botten på koppen och kannan. Men tar man inte det där absolut sista i koppen så är det inga problem. Jag har också en kvarn från wilfa, har exprimenterat mig fram till vad jag tycker är en bra malningsgrad. Sen kör jag allt mellan 7 och 10 gram kaffe per DL vatten lite beroende på vilka bönor det är mm. Bara att testa på 🙂 /Marcus

Skickat från min SM-G960F via Tapatalk

Tack Tsingos!
Vilka bönor köper du?
Alltid finkaffe eller även bönor från vanlig butik?
Rengör du din Wilfa? Och hur?


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

Tsingos

Well-known member
Hej.

Nu mer så rostar jag mitt egna kaffe själv, så jag köper Rå kaffe bara. Men innan det så köpte jag vanligt butikskaffe och mitt favorit märke landade i Zoegas hela bönor som jag tycker om. Köper jag "fin kaffe" så brukar det vara från Kahls the och kaffe handel som finns lite här och var i vårt avlånga land. Men det finns ju en uppsjö av olika online butiker som också säljer. Jag brukar plocka isär kvarnen lite då och då och göra rent den. Inte enligt nåt speciellt schema utan mer på känn bara. Guldfilter tycker jag även är bra ur miljösynpunkt då man återanvänder det om och om igen

Skickat från min SM-G960F via Tapatalk
 

Jonken

Well-known member
Testa att köpa en relativt färsk påse hela bönor av något kaffe du brukar köpa och tycker om.
 

sthm2019

Member
Hej.

Nu mer så rostar jag mitt egna kaffe själv, så jag köper Rå kaffe bara. Men innan det så köpte jag vanligt butikskaffe och mitt favorit märke landade i Zoegas hela bönor som jag tycker om. Köper jag "fin kaffe" så brukar det vara från Kahls the och kaffe handel som finns lite här och var i vårt avlånga land. Men det finns ju en uppsjö av olika online butiker som också säljer. Jag brukar plocka isär kvarnen lite då och då och göra rent den. Inte enligt nåt speciellt schema utan mer på känn bara. Guldfilter tycker jag även är bra ur miljösynpunkt då man återanvänder det om och om igen

Skickat från min SM-G960F via Tapatalk

Tack snälla för jättebra svar och även du Jonken.
Sista frågorna.
Har en liten platt hushållsvåg från Claes Ohlsson. Värt att köpa en Jennings CJ 4000 våg?
Förvaringsburk? Tips!!


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

Coraxos

Well-known member
Själv har jag också en vanlig köksvåg, att uppgradera den ligger mycket långt ner på listan, försöker dra prylgränsen någonstans iallafall.
 

Tsingos

Well-known member
Beanit.se har burkar som jag är sugen på i olika storlekar. Nu kör jag med Ikeas glasburkar med tätat lock. Där får man ju vara noga med att ställa undan kaffet i skåp så solen inte kommer åt 🙂

Skickat från min SM-G960F via Tapatalk
 

sthm2019

Member
Ja, speciellt om du går över till manuell bryggning.

Tack Jonken! Köpte den större vågen och fick hem idag. Verkar superbra.
Tips på något fiffigt att hälla upp bönorna i på vågen?

Kör ju kaffebryggare. Gäller det att lära sig hur många dl en kopp är? 4 koppar på min är 5 dl vatten. Tänker om det finns smartare knep. Kannan saknar dock dosering.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

hne

Well-known member
Tack Jonken! Köpte den större vågen och fick hem idag. Verkar superbra.
Tips på något fiffigt att hälla upp bönorna i på vågen?

Kör ju kaffebryggare. Gäller det att lära sig hur många dl en kopp är? 4 koppar på min är 5 dl vatten. Tänker om det finns smartare knep. Kannan saknar dock dosering.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Standardstorlek är att 1 kopp = 1.25 dl.
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,467
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp