Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 9 till 14 av 14
    Senior Member
    Reg.datum
    jan 2018
    Lite feedback efter att ha testkört min rost. Flödet från biltemafläkten är lagom för säg 250 gram. Det är också precis lagom för att ett 2kW element ska fixa att hålla ca 220 grader. Jag har 1.7 kW så det fixar inte riktigt det utan man måste reglera ner flödet lite. Större flöde så behöver du mer effekt, såvida du inte kan skicka in den varma utloppsluften tillbaka in i fläkten så elementet får jobba med föruppvärmd luft.

Väntar med spänning på hur denna rost kommer bli. Av din tamper att döma tror jag du fixar detta utan problem. Men som sagt fundera lite på kapaciteten och det och i och med mitt test har du ju ett riktvärde nu

Senior Member Jonkens avatar
    Reg.datum
    apr 2017
    Skulle vara försiktig med att leda tillbaka luften, dels av rädsla att överhetta fläkten men kanske främst för att man inte vill röka bönorna - har egen erfarenhet av det, smakar vidrigt

Senior Member
    Reg.datum
    jan 2018
    Aj då, ja men i så fall återstår bara en sak - mer effekt

Senior Member Jonkens avatar
    Reg.datum
    apr 2017
    Något i den här stilen kanske kan fungera så länge fläkten pallar med, https://www.home-barista.com/home-ro...er-t13756.html

Citat Ursprungligen postat av Eismannen Visa inlägg
    Lite feedback efter att ha testkört min rost. Flödet från biltemafläkten är lagom för säg 250 gram. Det är också precis lagom för att ett 2kW element ska fixa att hålla ca 220 grader. Jag har 1.7 kW så det fixar inte riktigt det utan man måste reglera ner flödet lite. Större flöde så behöver du mer effekt, såvida du inte kan skicka in den varma utloppsluften tillbaka in i fläkten så elementet får jobba med föruppvärmd luft.

Väntar med spänning på hur denna rost kommer bli. Av din tamper att döma tror jag du fixar detta utan problem. Men som sagt fundera lite på kapaciteten och det och i och med mitt test har du ju ett riktvärde nu
    Tackar för feedback ��
    Varit upptagen med massa annat den senaste tiden, men om någon vecka så kommer jag fortsätta med projektet.
    Ska se vad jag gör med din information gällande effekten.
    En tanke var initialt lösa det med återcirkulerande luft, men jonkens meddelande om att det smakar skräp vad mindre motiverande.
    Jaja får se hur det blir.
    Kommer bli en rist nå ett eller annat sätt.

Senior Member
    Reg.datum
    jan 2018
    Du kan ju också isolera allt innan glasröret så du får mindre värmeförluster på vägen dit. Många bäckar små.

Kan också tillägga från ett till test igår att biltemafläkten absolut klarar mer än 250 gram, men problemet är att få igång allt. I början lägger kaffet sig rätt "tungt" i botten och liksom blir som en kloss och när det väl börjat hoppa och fara kan man dra ner luften väldigt mycket. Kanske har lite med min relativt "branta" tratt att göra..

Liknande ämnen

1. Bygga en egen trumrostare
    Av Andreas Forsman i forum Rostning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2016-10-07, 14:09
  2. Kafferost Behmor samt en CR-100
    Av c8h10n4o2 i forum Köp och sälj
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2014-08-11, 19:59
  3. Bygga om en Mazzer Major
    Av Fahlen i forum Hårdvara
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2011-10-26, 09:16
  4. Alla som funderar på att bygga en egen rost...
    Av Kaffegalningen i forum Rostning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-03-24, 00:21
  5. Bygga en espresso maskin?
    Av Budha i forum Hårdvara
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2006-12-11, 22:00

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg