Bygga en kafferost

Acutehawk

Active member
Nästa projekt inom kaffe-hobbyn hade jag tänk skulle vara en Kafferost.

Tanken var att det skulle vara en enkel rost som är okej att ha framme hela tiden, så att den inte behöver ta upp något förvaringsutrymme.

Ursprungskonceptet:
Roaster_019.jpg

Tänkte att det får ta sin tid detta projektet, har ju massa annat för mig med...

Så då började jag kolla runt lite efter vettigt glasrör och någon typ av värmeelement.
Hittade ett glasrör, som jag tänkte kapa ned, när jag sen har bestämt mig för hur långt det skulle vara.
100 mm yttermått och 3mm tjocklek. Klickade på köpaknappen.

Funderade lite och tänkte att en värmepistol eller motsvarande blir nog tillräckligt varmt för min lilla rost.
Bestämde mig för att köpa en värmepistol för typ 200 kr för min plan är ändå att modifiera den.
Står där i en eländiga kassakön, och ser en ogräsbrännare som är nedsatt till 199kr, och tänkte den ser ju lagom ut.
Bestämde mig för att köpa den istället.

Sen gick det en litet tag så jag han spinna vidare som vanligt... :unsure:
Konceptet har fått lite fler detaljer.
Roaster_020.jpg

Har nu fått hem glasröret, och började skruva isär ogräsbrännaren.
Roaster_001.jpgRoaster_002.jpgRoaster_003.jpg

Den får ju testas hur mycket den blåser i fritt flöde, hur lång tid den tar för att bli varm och hur snabbt det går för den att bli kall.
Satte upp den i ett skruvstäd för att prova lite.
Roaster_004.jpg
(Om ni inte är bekanta med elektronik så rekommenderar jag inte att feppla så som jag gör...)
Roaster_005.jpg
Lite tejp för att inte den ska ramla ur och inte kyla värmespiralerna.

Konstaterade med hjälp av lite tryckluft, att lösnignen för att kyla ned bönorna i min rost blir att stänga av värmespiralerna och köra fläkten på fullt, så kommer det nog vara det snabbaste sättet att kyla ned dem.

Upptäckte sen att jag inte vill använda ogräsbrännaren på grund av att värmespiralerna sitter runt ett laminat och inte i en keram som jag vill ha... Suck.
Roaster_018.jpg

Jaja... Gräver upp en icke-fungerande värmepistol jag hade i gömmorna där lindningen i den motorn är kass.
Roaster_009.jpgRoaster_010.jpg

Fepplar ihop något vettigt av de två prylarna.
Roaster_011.jpgRoaster_012.jpg

Lite nyfiken på hur mycket det blåser i glasröret, med och utan förträngning.
Roaster_006.jpgRoaster_013.jpgRoaster_014.jpg
Roaster_016.jpgRoaster_017.jpg

Lite värden för att kunna göra en vettig bedömning.
Flöde_2.jpg


Så... Jag får fixa en annan fläkt, får ta och gräva i gömmorna det närmsta tiden. Med högre tryck och flöde.

Konceptet har växt lite sedan ursprungskonceptet. Fattar inte, har alltid en tendens att bli så om jag inte gör saker tillräckligt fort så jag hinner ångra mig.
Roaster_021.jpg

Så just nu verkar det bli en helautomatisk kafferost i en glascylinder med en inbyggd våg så det går att logga vikt före och efter, samt beräkna densiteten med hjälp av en avståndsgivare i det vändbara locket. Analys av gaser och temperaturökningen i flera områden, samt någonstans lär det säkerligen bli någon typ av hastighetsgivare. Filter på insug och utblås.
Så fyll på bönor, välj rostprofil, avvakta. Häll av.

Får la se om allt blir i första omgången eller om jag förbereder det i framtida modifikationer. :wacko:



(Och hur i hela friden får jag bort bifogade filer! som jag råkat lägga till?)
 

Bilagor

  • Flöde_1.jpg
    Flöde_1.jpg
    10.6 KB · Visningar: 24

Eismannen

Well-known member
Ojojoj! Detta ska bli intressant att följa!

Vet inte om du sett men jag har ju ett liknande projekt på gång:
http://www.riktigtkaffe.se/showthread.php?38250-Fluid-bed-rost-projekt!
Dock är jag rätt övertygad om att din kommer bli avsevärt snyggare än min - har stått i ett kallt garage och frusit medan jag byggt den och jag bryr mig mest om funktionen :)

Du har helt rätt i att fläkten inte räcker till. Du behöver åtminstone en sådan:
https://www.biltema.se/fritid/friluftsliv-och-camping/luftmadrasser/elektrisk-pump-230-v-2000035584

Varför vill du inte använda element med glasfiberskivorna i? Du får en betydligt mindre strypning av luftflödet med den.
 

Acutehawk

Active member
Vet inte om du sett men jag har ju ett liknande projekt på gång:
http://www.riktigtkaffe.se/showthread.php?38250-Fluid-bed-rost-projekt!

Dock är jag rätt övertygad om att din kommer bli avsevärt snyggare än min - har stått i ett kallt garage och frusit medan jag byggt den och jag bryr mig mest om funktionen :)

Ohh den såg ju snygg ut den med :), väldigt liknande. Blir nog tokbra det med.
Saker kan ju definitivt vara snygga på olika sätt :D

Du har helt rätt i att fläkten inte räcker till. Du behöver åtminstone en sådan:
https://www.biltema.se/fritid/friluftsliv-och-camping/luftmadrasser/elektrisk-pump-230-v-2000035584
Hmm blir troligtvis något annat , men ska definitivt kolla på den. Har ev en motsvarande liggande från någon stor dubbelmadrass.

Varför vill du inte använda element med glasfiberskivorna i? Du får en betydligt mindre strypning av luftflödet med den.

För att glasfiberskivorna lämnar en massa beläggnings-bös som jag inte vill ha in i rostningen.
Så det väger jag högre än flödet. ^^,

Egentligen skulle jag ju använt den på jobbet med fast installerad tryckluft, då hade den blivit extremt kompakt.
Nu bor jag i lägenhet så har inte lust att ha en kompressor varje gång jag ska rosta kaffe :D
Men ett framtida hus med tryckluftsledningar, det vore något.
 

Eismannen

Well-known member
Beläggnings-bös? Är de indränkta i något ämne som då kommer med luften och hamnar på bönorna osv? Tycker mitt element har rätt "kexiga" glasfiberskivor i alla fall, ser torrt ut, eller hur man nu ska beskriva det. Fast jag har ett keramiskt element liggandes också, kanske borde kolla flödet med detta. Ratade det pga högt tryckfall.

Du kommer nog att behöva en mycket mycket kraftig fläkt om röret ska vara så stort som på bilden, i mitt fall är röret ett betydligt mindre:
https://www.aquatuning.se/vattenkyl...ter-borosilicate-glasroer-till-aqualis-880-ml
Med detta är det precis tillräckligt med den fläkt jag länkade till, för att kunna köra ca 250 gram. Då är detta med ett element med fiberplattor, dvs relativt lågt tryckfall.

Hur mycket räknar du med att kunna rosta åt gången?
 

Acutehawk

Active member
Beläggnings-bös? Är de indränkta i något ämne som då kommer med luften och hamnar på bönorna osv? Tycker mitt element har rätt "kexiga" glasfiberskivor i alla fall, ser torrt ut, eller hur man nu ska beskriva det. Fast jag har ett keramiskt element liggandes också, kanske borde kolla flödet med detta. Ratade det pga högt tryckfall.

Roaster_022.jpgRoaster_023.jpgRoaster_024.jpg

Du kommer nog att behöva en mycket mycket kraftig fläkt om röret ska vara så stort som på bilden.
Min plan är att hälla på typ 0.5-1+kg färdigrostade bönor, blåsa med tryckluft och montera en flödesgivare för att se hur det beter sig.
Så får jag se vad jag har liggande som passar. Men tanken var nog inte att ha hela röret då det är rätt långt.
Alternativet är att bygga in allt innanför :) Så blir den golvmonterad isåfall.


Hur mycket räknar du med att kunna rosta åt gången?
Ehh Lagom :)
 
Senast ändrad:

Gonk

Member
Intressant projekt minst sagt. Jag har lite funderingar baserat på min erfarenheter efter att ha avverkat några rostar under åren. Den första köperosten var en Imex cr100, fungerade i princip som den du bygger, fast en bråkdel så stor. Den var inget rolig på något sätt.

Hur ska bönorna röras om? Räknar du att luftflödet räcker till att de ska dansa runt? Då behövs ett grymt flöde (och tryck) i ditt stora rör... Det löser du säkert, men det kostar på, blir stor effekt i värmeelement. Min magkänsla säger att 2kW inte räcker. Mina tips: minska flödet, lägg in aktiv omrörare, isolera röret (med slitsar för insyn).
 
Senast ändrad:

Eismannen

Well-known member
Lite feedback efter att ha testkört min rost. Flödet från biltemafläkten är lagom för säg 250 gram. Det är också precis lagom för att ett 2kW element ska fixa att hålla ca 220 grader. Jag har 1.7 kW så det fixar inte riktigt det utan man måste reglera ner flödet lite. Större flöde så behöver du mer effekt, såvida du inte kan skicka in den varma utloppsluften tillbaka in i fläkten så elementet får jobba med föruppvärmd luft.

Väntar med spänning på hur denna rost kommer bli. Av din tamper att döma tror jag du fixar detta utan problem. Men som sagt fundera lite på kapaciteten och det och i och med mitt test har du ju ett riktvärde nu :)
 

Jonken

Well-known member
Skulle vara försiktig med att leda tillbaka luften, dels av rädsla att överhetta fläkten men kanske främst för att man inte vill röka bönorna - har egen erfarenhet av det, smakar vidrigt :ph34r:
 

Acutehawk

Active member
Lite feedback efter att ha testkört min rost. Flödet från biltemafläkten är lagom för säg 250 gram. Det är också precis lagom för att ett 2kW element ska fixa att hålla ca 220 grader. Jag har 1.7 kW så det fixar inte riktigt det utan man måste reglera ner flödet lite. Större flöde så behöver du mer effekt, såvida du inte kan skicka in den varma utloppsluften tillbaka in i fläkten så elementet får jobba med föruppvärmd luft.

Väntar med spänning på hur denna rost kommer bli. Av din tamper att döma tror jag du fixar detta utan problem. Men som sagt fundera lite på kapaciteten och det och i och med mitt test har du ju ett riktvärde nu :)

Tackar för feedback
Varit upptagen med massa annat den senaste tiden, men om någon vecka så kommer jag fortsätta med projektet.
Ska se vad jag gör med din information gällande effekten.
En tanke var initialt lösa det med återcirkulerande luft, men jonkens meddelande om att det smakar skräp vad mindre motiverande.
Jaja får se hur det blir.
Kommer bli en rist nå ett eller annat sätt.
 

Eismannen

Well-known member
Du kan ju också isolera allt innan glasröret så du får mindre värmeförluster på vägen dit. Många bäckar små.

Kan också tillägga från ett till test igår att biltemafläkten absolut klarar mer än 250 gram, men problemet är att få igång allt. I början lägger kaffet sig rätt "tungt" i botten och liksom blir som en kloss och när det väl börjat hoppa och fara kan man dra ner luften väldigt mycket. Kanske har lite med min relativt "branta" tratt att göra..
 

Eismannen

Well-known member
Några framsteg i rost-projektet?

Kan passa på att nämna att jag gjort en mk2 av min luftrost (kolla in min tråd för bilder), och denna gång har jag fått till en design med hyfsat hög verkningsgrad. Man kan utan vidare köra 200 gram, förmodligen uppåt 300 gram. Det är nog ett vinnande koncept att försöka få till en virvel i röret, det verkar få saker och ting att lättare börja röra sig. Förra rosten hade som en tratt i botten och luftströmmen rakt uppåt och då blev det gärna lite som en plugg och det bara stod stilla.
 
Topp