Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 8 av 14

Lightbulb Bygga en kafferost

Nästa projekt inom kaffe-hobbyn hade jag tänk skulle vara en Kafferost.

Tanken var att det skulle vara en enkel rost som är okej att ha framme hela tiden, så att den inte behöver ta upp något förvaringsutrymme.

Ursprungskonceptet:
    Roaster_019.jpg

Tänkte att det får ta sin tid detta projektet, har ju massa annat för mig med...

Så då började jag kolla runt lite efter vettigt glasrör och någon typ av värmeelement.
    Hittade ett glasrör, som jag tänkte kapa ned, när jag sen har bestämt mig för hur långt det skulle vara.
    100 mm yttermått och 3mm tjocklek. Klickade på köpaknappen.

Funderade lite och tänkte att en värmepistol eller motsvarande blir nog tillräckligt varmt för min lilla rost.
    Bestämde mig för att köpa en värmepistol för typ 200 kr för min plan är ändå att modifiera den.
    Står där i en eländiga kassakön, och ser en ogräsbrännare som är nedsatt till 199kr, och tänkte den ser ju lagom ut.
    Bestämde mig för att köpa den istället.

Sen gick det en litet tag så jag han spinna vidare som vanligt...
    Konceptet har fått lite fler detaljer.
    Roaster_020.jpg

Har nu fått hem glasröret, och började skruva isär ogräsbrännaren.
    Roaster_001.jpgRoaster_002.jpgRoaster_003.jpg

Den får ju testas hur mycket den blåser i fritt flöde, hur lång tid den tar för att bli varm och hur snabbt det går för den att bli kall.
    Satte upp den i ett skruvstäd för att prova lite.
    Roaster_004.jpg
    (Om ni inte är bekanta med elektronik så rekommenderar jag inte att feppla så som jag gör...)
    Roaster_005.jpg
    Lite tejp för att inte den ska ramla ur och inte kyla värmespiralerna.

Konstaterade med hjälp av lite tryckluft, att lösnignen för att kyla ned bönorna i min rost blir att stänga av värmespiralerna och köra fläkten på fullt, så kommer det nog vara det snabbaste sättet att kyla ned dem.

Upptäckte sen att jag inte vill använda ogräsbrännaren på grund av att värmespiralerna sitter runt ett laminat och inte i en keram som jag vill ha... Suck.
    Roaster_018.jpg

Jaja... Gräver upp en icke-fungerande värmepistol jag hade i gömmorna där lindningen i den motorn är kass.
    Roaster_009.jpgRoaster_010.jpg

Fepplar ihop något vettigt av de två prylarna.
    Roaster_011.jpgRoaster_012.jpg

Lite nyfiken på hur mycket det blåser i glasröret, med och utan förträngning.
    Roaster_006.jpgRoaster_013.jpgRoaster_014.jpg
    Roaster_016.jpgRoaster_017.jpg

Lite värden för att kunna göra en vettig bedömning.
    Flöde_2.jpg

Så... Jag får fixa en annan fläkt, får ta och gräva i gömmorna det närmsta tiden. Med högre tryck och flöde.

Konceptet har växt lite sedan ursprungskonceptet. Fattar inte, har alltid en tendens att bli så om jag inte gör saker tillräckligt fort så jag hinner ångra mig.
    Roaster_021.jpg

Så just nu verkar det bli en helautomatisk kafferost i en glascylinder med en inbyggd våg så det går att logga vikt före och efter, samt beräkna densiteten med hjälp av en avståndsgivare i det vändbara locket. Analys av gaser och temperaturökningen i flera områden, samt någonstans lär det säkerligen bli någon typ av hastighetsgivare. Filter på insug och utblås.
    Så fyll på bönor, välj rostprofil, avvakta. Häll av.

Får la se om allt blir i första omgången eller om jag förbereder det i framtida modifikationer.

(Och hur i hela friden får jag bort bifogade filer! som jag råkat lägga till?)
    Bifogade bilder Bifogade bilder

Senior Member
    Reg.datum
    jan 2018
    Ojojoj! Detta ska bli intressant att följa!

Vet inte om du sett men jag har ju ett liknande projekt på gång:
    http://www.riktigtkaffe.se/showthrea...ost-projekt%21
    Dock är jag rätt övertygad om att din kommer bli avsevärt snyggare än min - har stått i ett kallt garage och frusit medan jag byggt den och jag bryr mig mest om funktionen :-)

Du har helt rätt i att fläkten inte räcker till. Du behöver åtminstone en sådan:
    https://www.biltema.se/fritid/friluf...0-v-2000035584

Varför vill du inte använda element med glasfiberskivorna i? Du får en betydligt mindre strypning av luftflödet med den.

Citat Ursprungligen postat av Eismannen Visa inlägg
    Vet inte om du sett men jag har ju ett liknande projekt på gång:
    http://www.riktigtkaffe.se/showthrea...ost-projekt%21

Dock är jag rätt övertygad om att din kommer bli avsevärt snyggare än min - har stått i ett kallt garage och frusit medan jag byggt den och jag bryr mig mest om funktionen :-)
    Ohh den såg ju snygg ut den med , väldigt liknande. Blir nog tokbra det med.
    Saker kan ju definitivt vara snygga på olika sätt

Du har helt rätt i att fläkten inte räcker till. Du behöver åtminstone en sådan:
    https://www.biltema.se/fritid/friluf...0-v-2000035584
    Hmm blir troligtvis något annat , men ska definitivt kolla på den. Har ev en motsvarande liggande från någon stor dubbelmadrass.

Varför vill du inte använda element med glasfiberskivorna i? Du får en betydligt mindre strypning av luftflödet med den.
    För att glasfiberskivorna lämnar en massa beläggnings-bös som jag inte vill ha in i rostningen.
    Så det väger jag högre än flödet. ^^,

Egentligen skulle jag ju använt den på jobbet med fast installerad tryckluft, då hade den blivit extremt kompakt.
    Nu bor jag i lägenhet så har inte lust att ha en kompressor varje gång jag ska rosta kaffe
    Men ett framtida hus med tryckluftsledningar, det vore något.

Senior Member
    Reg.datum
    jan 2018
    Beläggnings-bös? Är de indränkta i något ämne som då kommer med luften och hamnar på bönorna osv? Tycker mitt element har rätt "kexiga" glasfiberskivor i alla fall, ser torrt ut, eller hur man nu ska beskriva det. Fast jag har ett keramiskt element liggandes också, kanske borde kolla flödet med detta. Ratade det pga högt tryckfall.

Du kommer nog att behöva en mycket mycket kraftig fläkt om röret ska vara så stort som på bilden, i mitt fall är röret ett betydligt mindre:
    https://www.aquatuning.se/vattenkyln...aqualis-880-ml
    Med detta är det precis tillräckligt med den fläkt jag länkade till, för att kunna köra ca 250 gram. Då är detta med ett element med fiberplattor, dvs relativt lågt tryckfall.

Hur mycket räknar du med att kunna rosta åt gången?

Beläggnings-bös? Är de indränkta i något ämne som då kommer med luften och hamnar på bönorna osv? Tycker mitt element har rätt "kexiga" glasfiberskivor i alla fall, ser torrt ut, eller hur man nu ska beskriva det. Fast jag har ett keramiskt element liggandes också, kanske borde kolla flödet med detta. Ratade det pga högt tryckfall.
    Roaster_022.jpgRoaster_023.jpgRoaster_024.jpg

Du kommer nog att behöva en mycket mycket kraftig fläkt om röret ska vara så stort som på bilden.
    Min plan är att hälla på typ 0.5-1+kg färdigrostade bönor, blåsa med tryckluft och montera en flödesgivare för att se hur det beter sig.
    Så får jag se vad jag har liggande som passar. Men tanken var nog inte att ha hela röret då det är rätt långt.
    Alternativet är att bygga in allt innanför Så blir den golvmonterad isåfall.

Hur mycket räknar du med att kunna rosta åt gången?
    Ehh Lagom
    Senast redigerat av Acutehawk den 2019-01-31 klockan 11:56. Anledning: Glömde bilderna.

Senior Member Jonkens avatar
    Reg.datum
    apr 2017
    1 kilo kan man betrakta som en kommersiell rost

Citat Ursprungligen postat av Jonken Visa inlägg
    1 kilo kan man betrakta som en kommersiell rost
    .... Hmpf .... jaja.

Intressant projekt minst sagt. Jag har lite funderingar baserat på min erfarenheter efter att ha avverkat några rostar under åren. Den första köperosten var en Imex cr100, fungerade i princip som den du bygger, fast en bråkdel så stor. Den var inget rolig på något sätt.

Hur ska bönorna röras om? Räknar du att luftflödet räcker till att de ska dansa runt? Då behövs ett grymt flöde (och tryck) i ditt stora rör... Det löser du säkert, men det kostar på, blir stor effekt i värmeelement. Min magkänsla säger att 2kW inte räcker. Mina tips: minska flödet, lägg in aktiv omrörare, isolera röret (med slitsar för insyn).
    Senast redigerat av Gonk den 2019-02-01 klockan 05:39.

Liknande ämnen

1. Bygga en egen trumrostare
    Av Andreas Forsman i forum Rostning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2016-10-07, 14:09
  2. Kafferost Behmor samt en CR-100
    Av c8h10n4o2 i forum Köp och sälj
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2014-08-11, 19:59
  3. Bygga om en Mazzer Major
    Av Fahlen i forum Hårdvara
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2011-10-26, 09:16
  4. Alla som funderar på att bygga en egen rost...
    Av Kaffegalningen i forum Rostning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-03-24, 00:21
  5. Bygga en espresso maskin?
    Av Budha i forum Hårdvara
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2006-12-11, 22:00

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg