Presskaffe + Wilfa WSCG 2 = svagt kaffe

jjosef

New member
Jag har precis köpt en Wilfa WSCG 2-kvarn och ska använda den till att köra presskaffe. Testade nu att göra det och körde då på prick 1 inom presskaffe och lade sedan i 4 skopor (bodum-kaffemått) i pressen, precis som jag brukar göra. Rörde runt, väntade 4 minuter. Men när jag väl hällde i kaffet i koppen så var det ljust och smakar inte alls fylligt.

Vad gör jag för fel? Är det för finmalet? För grovmalet? La i, typ, 4 kaffemått med bönor i kvarnen och malde i 10 sekunder.

Ni får jättegärna hjälpa mig, jag är verkligen en nybörjare när det kommer till det här.

TACK!!
 

Jonken

Well-known member
Vi måste veta hur mycket vatten också, fyra skopor är lagom till 4-5dl. Antagligen för grovt, wilfans gradering är inte helt att lita på, testa med 'filter' istället.
 

jjosef

New member
Vi måste veta hur mycket vatten också, fyra skopor är lagom till 4-5dl. Antagligen för grovt, wilfans gradering är inte helt att lita på, testa med 'filter' istället.

Är det så? jag kör alltid 4 skopor med Zoega Presso. Jag har en sån liten Bodum som jag använder. Vad kan det vara i den då, 2.5-3dl vatten? Jag testar med prick 1 Filter imorgon!

Även intressant vad det är för bönor,
färskrostade?
Hur länge har den påsen bönor varit öppen?

Köpte bönorna idag på en kaffebutik, påsen öppnades idag, av mig då.

Spelar malningstiden någon roll ens?
 

Jonken

Well-known member
Tja det är en smaksak, skopor är inget exakt mått heller :) men gillar du det så starkt (gissningsvis 1:10 kaffe:vatten) så kör på det.
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,467
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp