Aeropress SM 2019

Jonken

Well-known member
Kul video :) verkar vara lustgas de använder och inte kvävgas som i beskrivningen, känns lite hokus pokus men ändå intressant att testa.
 

svartvest

Well-known member
Jag slog av nyheten att Aeropress sm 2019 är den 7 Sept i Göteborg Morning roastary...har totalt missat den infon...
 

svartvest

Well-known member
Och alla platser är slut... jag vet inte om jag är dålig på att söka info men lite dålig spridning på infon...lite bittert just nu det erkänner jag.
 

Brunabönor

Well-known member
Surt..
Jag såg tråden från 2018, berätta lite om tävlingen.. Hur många deltar? Hur går själva tävlingen till? Kör man hemmarostat eller köper någon löfbergs mellanrost och kommer dit för tävla? Vad har man med sig för utrustning, eller vad har alla andra med sig?
Man är väl ingen mäster på aeropress men detta är intressant nog för att delta på skoj i en framtid, beroende på upplägg så klart.
 

svartvest

Well-known member
Jag var med och tävlade förra året och då var vi tror jag 25-30 st.
Du har 8min på dig att brygga det godaste kaffe som du skulle bjuda på om en kompis kom på besök. Alla har samma kaffe, 500gr som du får för hela tävlingen. Det hela är en utslagtävling där dommarna bedömmer kaffe anonymt...skit kul tävling, väldigt lärorikt. Jag hade med mig grejerna för bryggning Läs mer på https://www.worldaeropresschampionship.com
 

Brunabönor

Well-known member
Skulle vara kul att testa, om alla får samma kaffe så gillar jag upplägget. Får man "provskjuta" innan? :) Man måste ju testa ett par innan någon ska bedöma så allt kanske hinner ta slut, men det är väl tjusningen med det hela att den med bäst feeling för det hela också lyckas..
 

svartvest

Well-known member
Du får 500gr som skall räcka hela tävlingen så har du 1-1,5 tim att testa hur du vill brygga..väldigt rolig tävling...
 

svartvest

Well-known member
På Morningroast insta så finns Albin Frids aeropress recept.
30 gr kaffe grovt malet brunt socker
100 gr 85gr vatten
1.15 press i 15sek

Sedan tycker jag det är svårt att höra på hur mycket man skall späda ut med 170gr...17gr... tävlingsbryggen måste vara 200gr
Jag provade och det var riktigt gott..
 

Jonken

Well-known member
Om du länkar lovar jag att lyssna :blush:

Testade i alla fall ungefär det du beskrev. Fick ut en dryck på ungefär 2,5 TDS och 15% EY. Ganska häftig konsistens, påminde lite om spetsat kaffe :)
 

Jonken

Well-known member
Jag tycker att det låter som spädning med 70 gram vatten, ännu lite starkare alltså. Kanske har de skalat ner receptet lite om reglerna säger 200g dryck.
 

svartvest

Well-known member
jag har nu provat och jag får ut ca 70 gram kaffeextrakt 70gr vatten blir 140gr färdigt kaffe..nej jag får inte ihop det...
 

Jonken

Well-known member
jag har nu provat och jag får ut ca 70 gram kaffeextrakt 70gr vatten blir 140gr färdigt kaffe..nej jag får inte ihop det...

Testade en gång till nu efter att ha kollat på videon. Första gången bryggde jag en lite mindre mängd och hade därför i allt vatten direkt i aeropressen eftersom det fanns plats.

Den här gången följde jag instruktionerna så gott jag kunde (man får ju gissa t.ex. vilken sorts brunt socker han syftar på :D.. fick bli ungefär V60).
Jag har till och med samma kanna ;)

143 gram färdigt kaffe. Mindre bryggvatten i aeropressen gjorde en dramatisk skillnad - bara 9% EY! Det kan jag kalla slöseri med bönor. Salt eftersmak i munnen.
 

Forumstatistik

Trådar
14,631
Inlägg
155,466
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp