Sidan 2 av 7 FörstaFörsta 1234 ... SistaSista
Resultat 9 till 16 av 54
    Junior Member
    Reg.datum
    jan 2019
    Citat Ursprungligen postat av roccster Visa inlägg
    Ett generellt tips,
    Om du "snålar" i början kommer det med stor sannolikhet bli dyrare i slutändan.
    Köper du en billig maskin, och om du gillar gott kaffe, så kommer du ganska snart inse att du behöver något bättre. Gillar du dessutom drycker som kräver bra, skummad mjölk så kommer behovet av att uppgradera ännu fortare.
    Sen gäller samma sak med kaffemaskiner som med allt annat. Köper du lite dyrare är chansen att du får tillbaka en del av investeringen större, om du skulle tröttna och vilja sälja.
    Med det sagt skulle jag inte välja något billigar/sämre än Silvia.
    mm, försöker hitta nivån där jag varken ångrar att jag lade lite mer senare eller ångrar att den dyra saken bara samlar damm. Det är delvis osäkerhet med användningen som gör att jag inte vill lägga för mycket.
    Nu som föräldraledig har jag tid för kaffe, men i vanliga småbarnsförälderlivet har det hittills ofta bara blivit kaffe hemma på helgen. Vardagar har jag prioriterat att skynda på det vanliga morgonkaoset och min första kaffeliknande sak på dagen har för det mesta varit den svarta sörjan som kommer ut ur jobbets maskiner. Jag hoppas väl få in rutin som innefattar lite bättre morgonkaffe framöver.

Hur står sig då Lelit PL41-maskinerna jämfört med Silvian?

Junior Member
    Reg.datum
    jan 2019
    Citat Ursprungligen postat av Eismannen Visa inlägg
    Ascaso Steel PID, 3700 kr
    https://www.blocket.se/stockholm/Esp....htm?ca=11&w=1

Gaggia classic, 2000 kr (osäker på om denna är "classic II" som Jonken nämner, eller om den är äldre)
    https://www.blocket.se/stockholm/Gag....htm?ca=11&w=1

Baby Gaggia inkl Gaggia MDF kvarn, 1300 (detta är riktigt prisvärt - samma maskin som den vettiga Classic men i annan förpackning)
    https://www.blocket.se/stockholm/Gag....htm?ca=11&w=1

Jag håller med ovanstående, snåla inte för mycket. Handlar det om att lägga till en tusenlapp för att få en maskin som är ansedd som bra - go for it. Det gör ont en gång. Sedan dricker du gott kaffe varje dag.

En variant på maskin, som kanske inte är det första man tänker på, men som jag mycket varmt kan rekommendera är en manuell maskin från La Pavoni, antingen professional eller europiccola. Fantastiskt bra maskiner, går för mellan ca 2000-5000 beroende på skick och tillbehör, ibland mindre, ibland mer. Kan lova dig att det är oslagbara maskiner för pengarna. Snygga är de också :-)

Vad gäller kvarnen så duger det alldeles utmärkt med t.ex Gaggia MDF, Rancilio Rocky, Ascaso i-mini m.fl. Prisklass 1500+ skulle jag säga tar dig nästan hela vägen. Sista biten till himlen kostar multum.
    Tack. Hade sett dom annonserna men ingen som jag riktigt fastnade för (delvis då jag vet mycket lite om Ascaso).
    Hur står sig Ascaso-maskinen jämfört med t.ex. Silvia? Är en del pengar att lägga på något som jag vet ganska lite om och därför har svårt att få bra bild av skicket.

Gaggia Classic utan tillbehör i okänt skick för 2000:- känns ganska dyrt när man får en helt ny med garanti för 500 mer.

Baby gaggia + MDF-kvarnen ser riktigt prisvärd ut, men med den maskinen verkar vara något jag egentligen inte vill ha utan bara köper för att det är billigt/prisvärt och ändå skulle vilja uppgradera snart. Kvarnen ser vettig ut med det priset (men många verkar klaga på att den är mcyket sämre än t.ex. Rocky för espresso?), men lite långt och åt fel håll från allt att åka för en kaffekvarn till ok pris.

Citat Ursprungligen postat av Jonken Visa inlägg
    Det ska inte vara generation två, men tycker att priset är satt högt. Ser inget rör till vänster om gruppen så närmare undersökning krävs Tycker hur som helst att en bra Classic är i nivå med en Silvia förutom hållbarhet och mjölkskumning.

Pavoni trumfar bägge i min värld, bättre andrahandsvärde också i längden.
    Där jag tänkt ha maskinen är nog ett handtag som sticker ut långt helt i vägen. Även bortsett från det så går designen verkligen inte hem hos frugan som inte ser ser en härlig industriellt utseende i den utan tycker det ser ut som om någon full svetsare gått lös på lite metallskrot

Senior Member Jonkens avatar
    Reg.datum
    apr 2017
    Det är ingen designmiss egentligen, Gaggia blev uppköpt av Philips som bestämde sig för att snåla in på maskinen för att tjäna mer. Originalet är så bra att de till slut har backat bandet och återinfört mycket av det gamla och förbättrat ångröret istället. Inte samma kvalité på de nya komponenterna och de försöker väl få tillbaka pengarna med det högre priset istället..

Lelit PL41 är inte ett tokigt alternativ till Rancilio Silvia, gillar droppbrickan och att man kan se nivån i tanken. Liksom Gaggia Classic är den snabbare att värma upp och lite användarvänligare. Finns olika versioner, länk till den du tittat på?

Baby Gaggian i det utförandet är utseendet till trots snäppet bättre rent funktionellt än en Gaggia Classic med volymetrisk dosering som fungerar bra och plast som isolerar bättre. Gaggia MDF är likvärdig med Rancilio Rocky, båda går att förbättra med lite gängtejp.

Pavonin glänser om du har lite bråttom med morgonkaffet, men inte alls roligt för barn att pilla på - större delen är över 100 grader varm
    Ännu ett alternativ är Cafelat Robot. Har ägt/testat samtliga maskiner vi pratar om och bryr man sig inte om skummad mjölk är det överlägset min favorit. Liten, smidig, portabel, robust och bäst av allt så snabb och enkel att ha att göra med

Junior Member
    Reg.datum
    jan 2019
    Citat Ursprungligen postat av Jonken Visa inlägg
    Det är ingen designmiss egentligen, Gaggia blev uppköpt av Philips som bestämde sig för att snåla in på maskinen för att tjäna mer. Originalet är så bra att de till slut har backat bandet och återinfört mycket av det gamla och förbättrat ångröret istället. Inte samma kvalité på de nya komponenterna och de försöker väl få tillbaka pengarna med det högre priset istället..

Lelit PL41 är inte ett tokigt alternativ till Rancilio Silvia, gillar droppbrickan och att man kan se nivån i tanken. Liksom Gaggia Classic är den snabbare att värma upp och lite användarvänligare. Finns olika versioner, länk till den du tittat på?

Baby Gaggian i det utförandet är utseendet till trots snäppet bättre rent funktionellt än en Gaggia Classic med volymetrisk dosering som fungerar bra och plast som isolerar bättre. Gaggia MDF är likvärdig med Rancilio Rocky, båda går att förbättra med lite gängtejp.

Pavonin glänser om du har lite bråttom med morgonkaffet, men inte alls roligt för barn att pilla på - större delen är över 100 grader varm
    Ännu ett alternativ är Cafelat Robot. Har ägt/testat samtliga maskiner vi pratar om och bryr man sig inte om skummad mjölk är det överlägset min favorit. Liten, smidig, portabel, robust och bäst av allt så snabb och enkel att ha att göra med
    Har inte kikat på någon speciell Lelit-modell. Har bara sett att den enkla PL41EM finns på lite ställen för €350 och LEM finns ofta på rea inte så mycket över det. Inte riktigt kollat om någon skickar till Sverige, men även med forwarding-tjänst verkar det inte jättedyrt att skicka hit.

Utseende och känsla i knappar och vred väger helt klart in i bedömningen.
    Bra att veta att Gaggia MDF är en bra kvarn. Sett en del såna begagnat tidigare. Såg att många klagar på MDF delvis för att stegen är stora, men gängtejp-modden löser nog det. Skulle ändå gärna ha något som maler rakt ner i portafiltret, men det är inte avgörande för köp.

Junior Member
    Reg.datum
    jan 2019
    Citat Ursprungligen postat av Acutehawk Visa inlägg
    Här är ytterligare ett alternativ:
    https://www.blocket.se/goteborg/Isom...44734.htm?aw=1
    Tack för tipset men lite långt att åka till andra sidan landet för en kaffemaskin...

Senior Member Jonkens avatar
    Reg.datum
    apr 2017
    Om du väljer en version med PID är Lelit väldigt prisvärd jämfört med Silvia:

https://kaffeagenterne.dk/lelit-pl41tem.html

Komponenterna är inte lika gedigna men håller en rimlig nivå. Synd att den kör med korgar på 57mm så utbudet att experimentera med är begränsat, men det är egentligen den enda nackdelen.

Senior Member
    Reg.datum
    jan 2018
    Klart du ska ha PID! Stabil temperaturreglering, och du kan justera temperaturen som du vill. Klockrent.

Liknande ämnen

1. Första espressomaskin och kvarn köpes
    Av CadelEv i forum Köp och sälj
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2015-01-02, 15:38
  2. Min första kvarn: Wilfa CGR-1 Tips och råd?
    Av Söder i forum Hårdvara
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2013-03-13, 14:37
  3. Köpa en första espressomaskin och kvarn.
    Av jbphoto i forum Espressomaskiner
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2012-06-05, 12:18
  4. Behöver lite råd och tips angående inköp.
    Av Robert.Lundgren i forum Hårdvara
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2010-08-18, 21:57
  5. Behöver lite hjälp med val av kvarn.
    Av Fluffgummifat i forum Hårdvara
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2010-03-30, 02:12

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg