Första espressomaskin + kvarn, behöver lite råd.

hne

Well-known member
mm, försöker hitta nivån där jag varken ångrar att jag lade lite mer senare eller ångrar att den dyra saken bara samlar damm. Det är delvis osäkerhet med användningen som gör att jag inte vill lägga för mycket.
Nu som föräldraledig har jag tid för kaffe, men i vanliga småbarnsförälderlivet har det hittills ofta bara blivit kaffe hemma på helgen. Vardagar har jag prioriterat att skynda på det vanliga morgonkaoset och min första kaffeliknande sak på dagen har för det mesta varit den svarta sörjan som kommer ut ur jobbets maskiner. Jag hoppas väl få in rutin som innefattar lite bättre morgonkaffe framöver.

Hur står sig då Lelit PL41-maskinerna jämfört med Silvian?

Om du inte kan ta tre minuter på morgonen till att brygga och avnjuta en god kopp kaffe kommer du behöva hitta ett sätt att slappna av fem minuter på morgonen, annars kan jag slå vad om att du kommer gå sönder av stress.
Morgonkaoset blir knappast effektivare av att du skyndar på det. Barn speglar sina föräldrar: stressar du upp dig kommer de bli stressade. Stressade människor har svårt att göra prioriteringar. Rekommenderad läsning i ämnet är "Raska på nu, Alfons Åberg". Bra handböcker i föräldraskap!

Vad gäller kaffe tror jag du satt dig in tillräckligt för att på egen hand kunna ta väl underbyggda rationella beslut.
 

Jonken

Well-known member
Generellt behöver man också mer tid/engagemang för espresso jämfört med brygg/press, namnet till trots. Cafelat Robot är det enda undantaget jag känner till.
 

mudde

Member
Gör inte felet att snåla in på kvarnen till förmån för espressomaskinen. Har du en dålig kvarn så spelar det ingen roll vilken espressomaskin du väljer, du kommer inte att kunna få ut något gott kaffe ur den. Inte för att jag provat "OBH Nordica 2408", men jag kan inte tänka mig att den kommer fungera överhuvudtaget som espressokvarn. Ni som provat den får gärna säga emot, eftersom jag inte prövat den utan bara gissar utifrån priset på kvarnen.

Om man använder "Pressurised Filter Basket" (som varjefall förr följde med Gaggia instegsmaskiner), så går det att använda i princip vilken kvarn som helst (och då även OBH Nordica 2408), men det kaffet man då får ut ur maskinen (med "Pressurised Filter Basket") är inte vad jag kallar riktig espresso.

Om du läser tillbaka vet jag att den fungerar, även om det är oklart hur stora stegen är.. med det sagt är Eurekan definitivt ett bättre val om den är inom budget. Sympatiskt små hopp i hela deras serie om det finns mer utrymme ändå: https://www.elektros.it/ar/en/coffee_grinder/coffee_grinder_eureka/ :)

Just Eurekan ser riktigt intressant ut, speciellt de nya tystare versionerna.
Det finns egentligen ingen riktigt fast budget, men det finns alltid annat att lägga pengar på. Med mig som ensam kaffedrickare, som inte ens dricker särskilt många koppar hemma en vanlig arbetsdag (men lite mer på helg/semester), vill jag inte lägga för mycket pengar på kaffe (eller ta för mycket köksutrymme för det heller).
Eureka Silenzio från just den sidan ser dock rimlig ut med alla stora fördelar man får med den. Håller med att det är kul med så många små hopp i deras serie så man kan jälja bättre efter budget/behov.

Håller helt med. Och filterkorgar med strypning är en styggelse - de ska åka rakt ner i det runda arkivet, utan att passera gå.

Kan tillägga min högst personliga åsikt kring pris på kvarnar. "Sweet zone" ligger kring ca 2500-4500 kr, där har du möjlighet att hitta kvarnar som tar dig 95% av vägen (särskilt om de är "stepless"), men de är kanske inte alltid så raffinerade i övrigt. Byggkvalite, hållbarhet, hur genomtänkta de är och ren funktionalitet och användarvänlighet. De resterande 5% för att uppnå "kvarn-nirvana" betalar man mycket dyrt för.

Gällande de billigare kvarnarna så tror jag att Jonken kan ha en del matnyttigt att komma med, han är forumets kvarn-guru. Vet inte hur många kvarnar han ägt genom tiderna, men det är några stycken av varierande slag. :)

Av de tre du nämner hade jag rangordnat dem:
1. Eureka Mignon
2. Rancilio Rocky
(strök den tredje för den tror jag inte på)


Gällande maskiner hade jag valt den med PID i första hand ifrån din lista. Rätt temperatur är jätteviktigt och har du inte ett stort as till bryggrupp (E61 t.ex) som slätar över termostatsvängningar så kommer det variera en del. Så PID all the way!! Nu när jag ser priset så undrar jag om du inte istället borde satsa på en beg E61 maskin, de brukar gå för 4000 kr och uppåt, och med lite underhåll håller de precis hur länge som helst. E61 är dessutom väldigt mycket mer lättanvänt och förlåtande än t.ex Gaggia (kom aldrig överens med min Gaggia Baby) och Rancilio silvia. Tror det främst beror på hur den rampar upp trycket och försiktigt väter pucken (preinfusion) så den hinner expandera innan man dundrar på med 9 bars tryck. Preinfusion var en mycket viktig del av bryggprocessen när jag körde helmanuell Pavoni, började man pressa för fullt direkt gick det ofta åt h-vete och det kanaliserade och rann igenom fort som bara den.

Har förstått att PID är bra. Dock har Rancilion en annan fördel jämfört med Lelit med PID - det är att jag i så fall handlar den från kaffecompaniet. Alltid kul att stödja någorlunda närliggande butiker och de verkar vara mycket omtyckta (och gav ett bra intryck när jag besökte dem). Det skulle kännas tryggare ifall något skulle inträffa med maskinen.

Om du inte kan ta tre minuter på morgonen till att brygga och avnjuta en god kopp kaffe kommer du behöva hitta ett sätt att slappna av fem minuter på morgonen, annars kan jag slå vad om att du kommer gå sönder av stress.
Morgonkaoset blir knappast effektivare av att du skyndar på det. Barn speglar sina föräldrar: stressar du upp dig kommer de bli stressade. Stressade människor har svårt att göra prioriteringar. Rekommenderad läsning i ämnet är "Raska på nu, Alfons Åberg". Bra handböcker i föräldraskap!

Vad gäller kaffe tror jag du satt dig in tillräckligt för att på egen hand kunna ta väl underbyggda rationella beslut.

Den boken har jag högläst en och annan gång de senaste åren. Generellt är de tidiga Alfonsböckerna mycket bättre än de flesta abrnböcker som släpps i dag.

Slappna av är väl det man gör på jobbet som småbarnsförälder? ;)

Hur mycket man hinner på morgonen beror så klart på prioriteringar. Med möjlighet till bättre kaffe är jag säker på att det går att prioritera upp det :)
 

Eismannen

Well-known member
Har förstått att PID är bra. Dock har Rancilion en annan fördel jämfört med Lelit med PID - det är att jag i så fall handlar den från kaffecompaniet. Alltid kul att stödja någorlunda närliggande butiker och de verkar vara mycket omtyckta (och gav ett bra intryck när jag besökte dem). Det skulle kännas tryggare ifall något skulle inträffa med maskinen.

PID kan vara ruskigt bra i vissa lägen men det är inte svaret på allt. Silvia är ju en bra maskin så du kommer definitivt inte att hamna fel med den. Passa på att titta på Kaffecompagniets kvarnsortiment också (har du säkert redan gjort!), det finns en hel del mellan ca 1500-3000 kr som är riktigt prisvärt. Kanske mest så närmare 3000, förstås. Jag rekommenderar starkt att köpa kvarn med steglös justering. Det är riktigt jobbigt att hamna mitt mellan två steg, och det gör man så fort man byter kaffe, eller så fort den öppnade påsen blivit en vecka gammal. Detta kompenserar man genom att justera dosen litegrann = jobbigt. Bättre att justera malningen istället och hålla dosering och tampning konsekvent.

Med en Silvia och en kvarn som t.ex Ascaso i1 så har du en set-up med potential att producera riktigt riktigt bra espresso.
 

Jonken

Well-known member
Tycker att PID är extra motiverat med en Silvia för att undvika ganska krånglig temperatur-surfande. PL41 (som annars är för varm) och Gaggia Classic (som annars kan vara för kall) är enklare att surfa med.
 

mudde

Member
PID kan vara ruskigt bra i vissa lägen men det är inte svaret på allt. Silvia är ju en bra maskin så du kommer definitivt inte att hamna fel med den. Passa på att titta på Kaffecompagniets kvarnsortiment också (har du säkert redan gjort!), det finns en hel del mellan ca 1500-3000 kr som är riktigt prisvärt. Kanske mest så närmare 3000, förstås. Jag rekommenderar starkt att köpa kvarn med steglös justering. Det är riktigt jobbigt att hamna mitt mellan två steg, och det gör man så fort man byter kaffe, eller så fort den öppnade påsen blivit en vecka gammal. Detta kompenserar man genom att justera dosen litegrann = jobbigt. Bättre att justera malningen istället och hålla dosering och tampning konsekvent.

Med en Silvia och en kvarn som t.ex Ascaso i1 så har du en set-up med potential att producera riktigt riktigt bra espresso.

Ja börjar känna mer och mer att Silvian skulle hålla mig nöjd ett antal år framöver.

Har kikat på deras kaffekvarnar men inget verkar riktigt lika intressant som Eureka Silenzio. Det lutar lite åt den just nu. Den verkar klara allt jag kan tänkas vilja göra med en kvarn ett långt tag framöver och att den är klart märkbart tystare (men alltid svårt att få riktigt bra uppfattning av ljud via youtube-klipp) är en klar fördel.

Någon här som har erfarenheter av www.elektros.it? Lite googlande verkar antyda att de är vettiga.
 

mudde

Member

Tack för tipset. Ok, men kanske lite gränsfall i pris sett till den i min åsikt. Får fundera lite på den.
Det hamnade igår en annons på blocket på samma paket med liknande ålder (men såg bättre ut på bild om det nu säger så mycket) och lite mer/bättre tillbehör för 3800:- men blev tyvärr 2:a där.

Tycker att PID är extra motiverat med en Silvia för att undvika ganska krånglig temperatur-surfande. PL41 (som annars är för varm) och Gaggia Classic (som annars kan vara för kall) är enklare att surfa med.

Ok, Lite synd att Silvian inte finns i version med PID. Gillar Lelits system med samma bas i lite olika utföranden. Det ger lite mer valfrihet utan märkbart ökad utvecklings- och tillverkningskostnad. Vore kanske nåt för Rancilio att kopiera?

Vet inte om du är intresserad av begagnat egentligen men här har du ett potentiellt trevligt kit: https://www.blocket.se/vi/83507484.htm

Tack för tips. Verkar dock krävas för mycket fixande på maskinen för min del.
 

Jonken

Well-known member

Eismannen

Well-known member
Tack för tipset. Ok, men kanske lite gränsfall i pris sett till den i min åsikt. Får fundera lite på den.
Det hamnade igår en annons på blocket på samma paket med liknande ålder (men såg bättre ut på bild om det nu säger så mycket) och lite mer/bättre tillbehör för 3800:- men blev tyvärr 2:a där.

Ja dessutom är det ju inte den kvarn du vill ha.
Eurekan är både sjukt snygg och riktigt bra. Har du råd så köp. Då behöver du antagligen aldrig uppgradera (men det gör man ju ändå ibland), och skulle du tröttna på Espresso så är det nog fler än jag som skulle vilja köpa den av dig :)


Ok, Lite synd att Silvian inte finns i version med PID. Gillar Lelits system med samma bas i lite olika utföranden. Det ger lite mer valfrihet utan märkbart ökad utvecklings- och tillverkningskostnad. Vore kanske nåt för Rancilio att kopiera?
Är du lite händig så kan du ju eftermontera PID. Finns bra kit för just detta och ap-mycket instruktioner osv. https://www.seattlecoffeegear.com/pid-retrofit-kit-for-rancilio-silvia-with-pre-infusion-white
 

mudde

Member
Vanligt att modifiera Silvian själv, det mest pålitliga kitet säljs här:

https://www.auberins.com/index.php?main_page=product_info&cPath=6&products_id=36

Inte särskilt svårt att installera men kanske inte det första man vill göra med en ny maskin :)



Byta grupphuspackning måste man göra regelbundet, tar inte många minuter.


Kul att det finns såna kit. Är bra att kunna uppgradera sin maskin om några år när garantin ändå rykt.

Med 2 kända fel (packning och handtag) kan man undra hur mycket mer som är på väg att ge upp. Känns inte så kul på första maskin, speciellt som tiden att pilla på saker minskade markant nså fort jag blev förälder.

Ja dessutom är det ju inte den kvarn du vill ha.
Eurekan är både sjukt snygg och riktigt bra. Har du råd så köp. Då behöver du antagligen aldrig uppgradera (men det gör man ju ändå ibland), och skulle du tröttna på Espresso så är det nog fler än jag som skulle vilja köpa den av dig :)



Är du lite händig så kan du ju eftermontera PID. Finns bra kit för just detta och ap-mycket instruktioner osv. https://www.seattlecoffeegear.com/pid-retrofit-kit-for-rancilio-silvia-with-pre-infusion-white

Känner lite så att tröttnar jag på espresso (osannolikt men kanske på tidsåtgången) så kommer en någorlunda tyst kvarn alltid vara användbar till allt annat kaffe. Det skadar ju inte att den är lite för bra för bryggaren.
 

mudde

Member
Är det cappuccino/latte du vill göra och funderar på att köpa från elektros.it är det värt att nämna https://www.elektros.it/ru/en/oscar_II_nuova-Simonelli/oscar-II-RED.html

Timern och de större malskivorna tycker jag gör Mignon Specialita till bäst valuta för slantarna:

https://www.elektros.it/ar/en/mignon_perfetto_specialita/specialita_15bl_black.html

Jag har kollat på just den röda billiagre OscarII som verkar gillas av många, men förutom att €644 + ev extra frakt är lite upp i pris så är den också ganska stor (och i mina ögon inte särskilt vacker). Är den bättre på espresso eller bara mycket smidigare för att skumma mjölk?


Har också kikat på Specialata: €80 dyrare, större malskivor, enklare att växla mellan 2 timerlägen.

Samtidigt tror jag Silenzios enda timerläge som man ställer in med ratten räcker ganska bra (för enkel espresso första månaden för att dricka ofta utan koffeinöverdos och dubbel därefter som ändå är det jag i princip alltid föredrar även i mjölkdrycker).
Hållbarheten på touch-displayen och och huruvida den går att laga i framtiden är också ett frågetecken. Snabbheten i malningen verkar inte skilja mer än ~10%.

Inte helt solklart val där men det lutar mest åt den lite billigare Silenzion av dom.
 

Jonken

Well-known member

Har nästa modell i storleksordningen, Musica, med samma grupp. Den är snäll mot pucken, men ja det är främst skum det handlar om. Silvia är kapabel men ställer höga krav på sin användare i standardutförandet. Man behöver räkna sekunder både innan bryggning och skumning för att få ut det mesta av maskinen.
 

mudde

Member
Sist jag kollade tillhör inte Sundbyberg den ryska federationen (än så länge i.a.f. ...) ;)

Med sidan inställd på Sverige och därmed Svensk eller Italiensk moms eller vad de nu räknar på (istället för momsfritt) blir det lite dyrare.
Detsamma gäller kvarnarna som då skiljer €80 i pris.

Har nästa modell i storleksordningen, Musica, med samma grupp. Den är snäll mot pucken, men ja det är främst skum det handlar om. Silvia är kapabel men ställer höga krav på sin användare i standardutförandet. Man behöver räkna sekunder både innan bryggning och skumning för att få ut det mesta av maskinen.

Ok. Har sett en del youtube-klipp på Silvian. Jag borde nog kunna hantera den när jag fått lite rutin med hur länge jag ska vänta för rätt temp, Speciellt som jag ändå i princip bara ska fixa mitt eget kaffe med den.
Oscar II verkar helt klart vara ett bättre val och värt sina extra kronor för de som ofta lagar fler koppar med mjölkdrycker samtidigt.
 

mudde

Member
Nu börjar jag bli redo för beställning. Beställer troligtvis imorgon kväll. Om inget ändras blir det följande:

Kvarn: Eureka Mignon Silenzio - €303,52 + €30 i frakt:
https://www.elektros.it/se/en/mignon_silenzio/silenzio_15BL_black.html

Maskin: Rancilio Silvia med "baristapaket" (tamper, matta, 0,35L kanna och rengöringsborste)- 5349:-
https://www.kaffecompagniet.se/espressomaskiner/manuella/silvia-e-baristapaket/

+ rengöringsmedel typ denna: https://www.kaffecompagniet.se/bari...goring/rengoringsmedel-puly-caff-plus-370-gr/
samt några nya koppar från någon av elektros eller kaffecompaniet och så klart lite kaffe.


Ser det vettigt ut? Något uppenbart jag missat? Några övriga kommerntarer?
 

Senaste inläggen

Forumstatistik

Trådar
14,655
Inlägg
155,652
Medlemmar
19,354
Senaste medlemmen
EMJ
Topp