Första espressomaskin + kvarn, behöver lite råd.

mudde

Member
Hej!

Efter att ha läst mycket på forum ett tag nu börjar det bli dags att slå till och skaffa min första espressomaskin + kvarn. Behöver således lite tips.
Är enda kaffedrickaren i huset så det blir ganska få koppar om dagen.
Har spanat in blocket men inte hittat något bra inom nära hämtavstånd på ett hyfsat tag nu så riktar in mig på nytt.

Maskinerna jag mest kikat på mest är Gaggia Classic (finns för 2500:) eller Delonghi EC685. Duger den senare till något eller kommer jag begränsas mycket?
Rancilio Silvia och Lelit 042-modellerna har jag också kikat på men de känns lite dyra sett till min begränsade användning om de inte ger mycket extra?

Hur högt bör jag rikta in mig avseende kvarnen för att få något vettigt?
Duger https://bagarenochkocken.se/kaffe/kaffekvarnar/obh-nordica-precision-konisk-kaffekvarn/ som nämnts i någon annan tråd?
Annars verkar de billigaste bra kvarnarna vara Rancilio Rocky eller Eurekas modeller. Kanske är det som gäller eller är de helt overkill till en enklare maskin?
 

Jonken

Well-known member
Undvik Delonghin, den ger ungefär samma resultat som nespresso. Gaggia Classic är inte mycket bättre om du köper en tillverkad 2015-2018. https://kaffecompagniet.se/espressomaskiner/manuella/gaggia-classic-2019-pro/ nya modellen rättar till problemen hjälpligt, men priset ligger lika högt som Rancilio Silvia som då är ett bättre köp.

Annars är det inte ovanligt att hitta en äldre Classic i bra skick för under tusenlappen. Aluminium-kokaren har begränsad livslängd så ser man tecken på läckage (kalk/korrosion) om man lyfter på locket ska man vara bekymrad över det :) i övrigt är de väldigt trevliga maskiner, lätta snabba och överkomliga.

OBH-kvarnen kan mala tillräckligt fint, var inte helt såld på den när jag testade men priset går inte att slå så om man har låg budget är den inget dåligt val om man inte vill köpa begagnat.
 

mudde

Member
Tack för svar.

Är det något speciellt som gör Classic II så mycket sämre än v1? Är det alltså inget att rekommendera även då den kostar halva priset mot Silvian? Lite googlande på olika forum verkar antyda att den är fortfarande ok, men en försämring och inte prisvärd i de marknader där den kostar nästan detsamma som Silvian.
Känns lite dyrt med ca 5000:- för Silvian (eller Lelit PL41EM för ~4000:- från Tyskland) men det kanske ändå är värt det om de är mycket bättre?

Har kikat ett par månader efter begagnat, men de få saker som kommer ut till vettigt pris finns alltid långt bort (och går åt fort). Vet inte om jag har tålamod att vänta mer då jag nyligen gått på föräldraledighet och har mer tid än vanligt att njuta av bra kaffe hemma :)

Kul att höra någon som testat OBH-kvarnen. Verkar annars svårt att hitta omdömen (eller annan info som storlek) om den. Har hittills ganska dåliga erfarenheter av OBH då vi haft en del saker från dom och jag kan inte komma på en enda sak som inte gick sönder tidigare än väntat. Priset är ändå rätt lockande för att om inte annat få garantitiden ut att lära mig vad jag önskar med en kvarn :p
 

Jonken

Well-known member
Classic II använder fjäderventil och har inte kontroll över trycket, det kommer variera beroende på dosering. Vill man bara göra singlar och enstaka kopp är det bättre än nespresso, men det är en olycklig lösning och dumsnålt enligt mig eftersom man blir väldigt begränsad. Har en Gaggia Coffee som bygger på samma princip jag kan slumpa bort om du vill ha något billigt att testa med.

Tyckte att uppsamlingsbehållaren till OBH-kvarnen var lite bökig och så har de satt minsta malningsgraden lite högre än Graef-kvarnarna den verkar vara besläktad med (antagligen för att transportskruven inte ska mata bönor snabbare än den klarar av att mala). Med det sagt klarade den av att mala tillräckligt fint för en Pavoni med gamla bönor, till en Gaggia/Silvia behöver man nog inte gå ner till minsta storleken men de fasta stegen kan bli en begränsning (vet inte hur stora stegen är). Men så kostar den hälften så mycket som den näst billigaste espresso-kapabla kvarnen jag känner till :)
 

roccster

Well-known member
Ett generellt tips,
Om du "snålar" i början kommer det med stor sannolikhet bli dyrare i slutändan.
Köper du en billig maskin, och om du gillar gott kaffe, så kommer du ganska snart inse att du behöver något bättre. Gillar du dessutom drycker som kräver bra, skummad mjölk så kommer behovet av att uppgradera ännu fortare.
Sen gäller samma sak med kaffemaskiner som med allt annat. Köper du lite dyrare är chansen att du får tillbaka en del av investeringen större, om du skulle tröttna och vilja sälja.
Med det sagt skulle jag inte välja något billigar/sämre än Silvia.
 

Eismannen

Well-known member
Ascaso Steel PID, 3700 kr
https://www.blocket.se/stockholm/Espressomaskin_Ascaso_Steel_PID_83349718.htm?ca=11&w=1

Gaggia classic, 2000 kr (osäker på om denna är "classic II" som Jonken nämner, eller om den är äldre)
https://www.blocket.se/stockholm/Gaggia_classic_coffee_espressomaskin_83346147.htm?ca=11&w=1

Baby Gaggia inkl Gaggia MDF kvarn, 1300 (detta är riktigt prisvärt - samma maskin som den vettiga Classic men i annan förpackning)
https://www.blocket.se/stockholm/Gaggia_espressomaskin_inkl_kaffekvarn_82728679.htm?ca=11&w=1

Jag håller med ovanstående, snåla inte för mycket. Handlar det om att lägga till en tusenlapp för att få en maskin som är ansedd som bra - go for it. Det gör ont en gång. Sedan dricker du gott kaffe varje dag.


En variant på maskin, som kanske inte är det första man tänker på, men som jag mycket varmt kan rekommendera är en manuell maskin från La Pavoni, antingen professional eller europiccola. Fantastiskt bra maskiner, går för mellan ca 2000-5000 beroende på skick och tillbehör, ibland mindre, ibland mer. Kan lova dig att det är oslagbara maskiner för pengarna. Snygga är de också :)

Vad gäller kvarnen så duger det alldeles utmärkt med t.ex Gaggia MDF, Rancilio Rocky, Ascaso i-mini m.fl. Prisklass 1500+ skulle jag säga tar dig nästan hela vägen. Sista biten till himlen kostar multum.
 
Senast ändrad:

Jonken

Well-known member
Gaggia classic, 2000 kr (osäker på om denna är "classic II" som Jonken nämner, eller om den är äldre)
https://www.blocket.se/stockholm/Gaggia_classic_coffee_espressomaskin_83346147.htm?ca=11&w=1

Det ska inte vara generation två, men tycker att priset är satt högt. Ser inget rör till vänster om gruppen så närmare undersökning krävs :) Tycker hur som helst att en bra Classic är i nivå med en Silvia förutom hållbarhet och mjölkskumning.

Pavoni trumfar bägge i min värld, bättre andrahandsvärde också i längden.
 

mudde

Member
Classic II använder fjäderventil och har inte kontroll över trycket, det kommer variera beroende på dosering. Vill man bara göra singlar och enstaka kopp är det bättre än nespresso, men det är en olycklig lösning och dumsnålt enligt mig eftersom man blir väldigt begränsad. Har en Gaggia Coffee som bygger på samma princip jag kan slumpa bort om du vill ha något billigt att testa med.

Tyckte att uppsamlingsbehållaren till OBH-kvarnen var lite bökig och så har de satt minsta malningsgraden lite högre än Graef-kvarnarna den verkar vara besläktad med (antagligen för att transportskruven inte ska mata bönor snabbare än den klarar av att mala). Med det sagt klarade den av att mala tillräckligt fint för en Pavoni med gamla bönor, till en Gaggia/Silvia behöver man nog inte gå ner till minsta storleken men de fasta stegen kan bli en begränsning (vet inte hur stora stegen är). Men så kostar den hälften så mycket som den näst billigaste espresso-kapabla kvarnen jag känner till :)

Tack för utförligt svar. Var iväg och kikade på maskiner i butik och Classic II såg riktigt trevlig ut i verkligheten, så lite synd om den har en sån designmiss då priset är så pass bra. Silvian såg/kändes visserligen t.o.m. aningen härligare, så får fundera på om det inte blir en sån ändå trots att den är lite dyrare än önskvärt. Får fundera på det lite till.
 

mudde

Member
Ett generellt tips,
Om du "snålar" i början kommer det med stor sannolikhet bli dyrare i slutändan.
Köper du en billig maskin, och om du gillar gott kaffe, så kommer du ganska snart inse att du behöver något bättre. Gillar du dessutom drycker som kräver bra, skummad mjölk så kommer behovet av att uppgradera ännu fortare.
Sen gäller samma sak med kaffemaskiner som med allt annat. Köper du lite dyrare är chansen att du får tillbaka en del av investeringen större, om du skulle tröttna och vilja sälja.
Med det sagt skulle jag inte välja något billigar/sämre än Silvia.

mm, försöker hitta nivån där jag varken ångrar att jag lade lite mer senare eller ångrar att den dyra saken bara samlar damm. Det är delvis osäkerhet med användningen som gör att jag inte vill lägga för mycket.
Nu som föräldraledig har jag tid för kaffe, men i vanliga småbarnsförälderlivet har det hittills ofta bara blivit kaffe hemma på helgen. Vardagar har jag prioriterat att skynda på det vanliga morgonkaoset och min första kaffeliknande sak på dagen har för det mesta varit den svarta sörjan som kommer ut ur jobbets maskiner. Jag hoppas väl få in rutin som innefattar lite bättre morgonkaffe framöver.

Hur står sig då Lelit PL41-maskinerna jämfört med Silvian?
 

mudde

Member
Ascaso Steel PID, 3700 kr
https://www.blocket.se/stockholm/Espressomaskin_Ascaso_Steel_PID_83349718.htm?ca=11&w=1

Gaggia classic, 2000 kr (osäker på om denna är "classic II" som Jonken nämner, eller om den är äldre)
https://www.blocket.se/stockholm/Gaggia_classic_coffee_espressomaskin_83346147.htm?ca=11&w=1

Baby Gaggia inkl Gaggia MDF kvarn, 1300 (detta är riktigt prisvärt - samma maskin som den vettiga Classic men i annan förpackning)
https://www.blocket.se/stockholm/Gaggia_espressomaskin_inkl_kaffekvarn_82728679.htm?ca=11&w=1

Jag håller med ovanstående, snåla inte för mycket. Handlar det om att lägga till en tusenlapp för att få en maskin som är ansedd som bra - go for it. Det gör ont en gång. Sedan dricker du gott kaffe varje dag.


En variant på maskin, som kanske inte är det första man tänker på, men som jag mycket varmt kan rekommendera är en manuell maskin från La Pavoni, antingen professional eller europiccola. Fantastiskt bra maskiner, går för mellan ca 2000-5000 beroende på skick och tillbehör, ibland mindre, ibland mer. Kan lova dig att det är oslagbara maskiner för pengarna. Snygga är de också :)

Vad gäller kvarnen så duger det alldeles utmärkt med t.ex Gaggia MDF, Rancilio Rocky, Ascaso i-mini m.fl. Prisklass 1500+ skulle jag säga tar dig nästan hela vägen. Sista biten till himlen kostar multum.

Tack. Hade sett dom annonserna men ingen som jag riktigt fastnade för (delvis då jag vet mycket lite om Ascaso).
Hur står sig Ascaso-maskinen jämfört med t.ex. Silvia? Är en del pengar att lägga på något som jag vet ganska lite om och därför har svårt att få bra bild av skicket.

Gaggia Classic utan tillbehör i okänt skick för 2000:- känns ganska dyrt när man får en helt ny med garanti för 500 mer.

Baby gaggia + MDF-kvarnen ser riktigt prisvärd ut, men med den maskinen verkar vara något jag egentligen inte vill ha utan bara köper för att det är billigt/prisvärt och ändå skulle vilja uppgradera snart. Kvarnen ser vettig ut med det priset (men många verkar klaga på att den är mcyket sämre än t.ex. Rocky för espresso?), men lite långt och åt fel håll från allt att åka för en kaffekvarn till ok pris.

Det ska inte vara generation två, men tycker att priset är satt högt. Ser inget rör till vänster om gruppen så närmare undersökning krävs :) Tycker hur som helst att en bra Classic är i nivå med en Silvia förutom hållbarhet och mjölkskumning.

Pavoni trumfar bägge i min värld, bättre andrahandsvärde också i längden.

Där jag tänkt ha maskinen är nog ett handtag som sticker ut långt helt i vägen. Även bortsett från det så går designen verkligen inte hem hos frugan som inte ser ser en härlig industriellt utseende i den utan tycker det ser ut som om någon full svetsare gått lös på lite metallskrot :p
 

Jonken

Well-known member
Det är ingen designmiss egentligen, Gaggia blev uppköpt av Philips som bestämde sig för att snåla in på maskinen för att tjäna mer. Originalet är så bra att de till slut har backat bandet och återinfört mycket av det gamla och förbättrat ångröret istället. Inte samma kvalité på de nya komponenterna och de försöker väl få tillbaka pengarna med det högre priset istället..

Lelit PL41 är inte ett tokigt alternativ till Rancilio Silvia, gillar droppbrickan och att man kan se nivån i tanken. Liksom Gaggia Classic är den snabbare att värma upp och lite användarvänligare. Finns olika versioner, länk till den du tittat på?

Baby Gaggian i det utförandet är utseendet till trots snäppet bättre rent funktionellt än en Gaggia Classic med volymetrisk dosering som fungerar bra och plast som isolerar bättre. Gaggia MDF är likvärdig med Rancilio Rocky, båda går att förbättra med lite gängtejp.

Pavonin glänser om du har lite bråttom med morgonkaffet, men inte alls roligt för barn att pilla på - större delen är över 100 grader varm :ph34r:
Ännu ett alternativ är Cafelat Robot. Har ägt/testat samtliga maskiner vi pratar om och bryr man sig inte om skummad mjölk är det överlägset min favorit. Liten, smidig, portabel, robust och bäst av allt så snabb och enkel att ha att göra med :)
 

mudde

Member
Det är ingen designmiss egentligen, Gaggia blev uppköpt av Philips som bestämde sig för att snåla in på maskinen för att tjäna mer. Originalet är så bra att de till slut har backat bandet och återinfört mycket av det gamla och förbättrat ångröret istället. Inte samma kvalité på de nya komponenterna och de försöker väl få tillbaka pengarna med det högre priset istället..

Lelit PL41 är inte ett tokigt alternativ till Rancilio Silvia, gillar droppbrickan och att man kan se nivån i tanken. Liksom Gaggia Classic är den snabbare att värma upp och lite användarvänligare. Finns olika versioner, länk till den du tittat på?

Baby Gaggian i det utförandet är utseendet till trots snäppet bättre rent funktionellt än en Gaggia Classic med volymetrisk dosering som fungerar bra och plast som isolerar bättre. Gaggia MDF är likvärdig med Rancilio Rocky, båda går att förbättra med lite gängtejp.

Pavonin glänser om du har lite bråttom med morgonkaffet, men inte alls roligt för barn att pilla på - större delen är över 100 grader varm :ph34r:
Ännu ett alternativ är Cafelat Robot. Har ägt/testat samtliga maskiner vi pratar om och bryr man sig inte om skummad mjölk är det överlägset min favorit. Liten, smidig, portabel, robust och bäst av allt så snabb och enkel att ha att göra med :)

Har inte kikat på någon speciell Lelit-modell. Har bara sett att den enkla PL41EM finns på lite ställen för €350 och LEM finns ofta på rea inte så mycket över det. Inte riktigt kollat om någon skickar till Sverige, men även med forwarding-tjänst verkar det inte jättedyrt att skicka hit.

Utseende och känsla i knappar och vred väger helt klart in i bedömningen.
Bra att veta att Gaggia MDF är en bra kvarn. Sett en del såna begagnat tidigare. Såg att många klagar på MDF delvis för att stegen är stora, men gängtejp-modden löser nog det. Skulle ändå gärna ha något som maler rakt ner i portafiltret, men det är inte avgörande för köp.
 

Jonken

Well-known member
Om du väljer en version med PID är Lelit väldigt prisvärd jämfört med Silvia:

https://kaffeagenterne.dk/lelit-pl41tem.html

Komponenterna är inte lika gedigna men håller en rimlig nivå. Synd att den kör med korgar på 57mm så utbudet att experimentera med är begränsat, men det är egentligen den enda nackdelen.
 

mudde

Member
Om jag sammanfattar toppalternativen just nu med priser inkl frakt:

Espressomaskiner:
Gaggia Classic 2 (2500:) - Billig, men vissa brister
Rancilio Silvia E (5000:) - Bra, välbyggd, lättmoddad
Lelit PL41EM (~4000:- från Tyskland) - Nästan som Silvian
Lelit PL41TEM (~5500:- från DK/Tyskland) - Som ovan men med PID

Kaffekvarnar:
OBH Nordica 2408 (600:) - ok instegskvarn, billig
Rancilio Rocky (2700:) - Bra, någon hundralapp billigare i paket med Silvian
Eureka Mignon Silenzio (3400:- från Italien) - Bra, steglös, tystare, stilren

Känns långt ifrån solklart vad jag ska välja. Får fundera ett tag till.
 

TheDude

Well-known member
Om jag sammanfattar toppalternativen just nu med priser inkl frakt:

Kaffekvarnar:
OBH Nordica 2408 (600:) - ok instegskvarn, billig
Rancilio Rocky (2700:) - Bra, någon hundralapp billigare i paket med Silvian
Eureka Mignon Silenzio (3400:- från Italien) - Bra, steglös, tystare, stilren

Känns långt ifrån solklart vad jag ska välja. Får fundera ett tag till.

Gör inte felet att snåla in på kvarnen till förmån för espressomaskinen. Har du en dålig kvarn så spelar det ingen roll vilken espressomaskin du väljer, du kommer inte att kunna få ut något gott kaffe ur den. Inte för att jag provat "OBH Nordica 2408", men jag kan inte tänka mig att den kommer fungera överhuvudtaget som espressokvarn. Ni som provat den får gärna säga emot, eftersom jag inte prövat den utan bara gissar utifrån priset på kvarnen.

Om man använder "Pressurised Filter Basket" (som varjefall förr följde med Gaggia instegsmaskiner), så går det att använda i princip vilken kvarn som helst (och då även OBH Nordica 2408), men det kaffet man då får ut ur maskinen (med "Pressurised Filter Basket") är inte vad jag kallar riktig espresso.
 
Senast ändrad:

Eismannen

Well-known member
Gör inte felet att snåla in på kvarnen till förmån för espressomaskinen. Har du en dålig kvarn så spelar det ingen roll vilken espressomaskin du väljer, du kommer inte att kunna få ut något gott kaffe ur den. Inte för att jag provat "OBH Nordica 2408", men jag kan inte tänka mig att den kommer fungera överhuvudtaget som espressokvarn. Ni som provat den får gärna säga emot, eftersom jag inte prövat den utan bara gissar utifrån priset på kvarnen.

Om man använder "Pressurised Filter Basket" (som varjefall förr följde med Gaggia instegsmaskiner), så går det att använda i princip vilken kvarn som helst (och då även OBH Nordica 2408), men det kaffet man då får ut ur maskinen (med "Pressurised Filter Basket") är inte vad jag kallar riktig espresso.

Håller helt med. Och filterkorgar med strypning är en styggelse - de ska åka rakt ner i det runda arkivet, utan att passera gå.

Kan tillägga min högst personliga åsikt kring pris på kvarnar. "Sweet zone" ligger kring ca 2500-4500 kr, där har du möjlighet att hitta kvarnar som tar dig 95% av vägen (särskilt om de är "stepless"), men de är kanske inte alltid så raffinerade i övrigt. Byggkvalite, hållbarhet, hur genomtänkta de är och ren funktionalitet och användarvänlighet. De resterande 5% för att uppnå "kvarn-nirvana" betalar man mycket dyrt för.

Gällande de billigare kvarnarna så tror jag att Jonken kan ha en del matnyttigt att komma med, han är forumets kvarn-guru. Vet inte hur många kvarnar han ägt genom tiderna, men det är några stycken av varierande slag. :)

Av de tre du nämner hade jag rangordnat dem:
1. Eureka Mignon
2. Rancilio Rocky
(strök den tredje för den tror jag inte på)


Gällande maskiner hade jag valt den med PID i första hand ifrån din lista. Rätt temperatur är jätteviktigt och har du inte ett stort as till bryggrupp (E61 t.ex) som slätar över termostatsvängningar så kommer det variera en del. Så PID all the way!! Nu när jag ser priset så undrar jag om du inte istället borde satsa på en beg E61 maskin, de brukar gå för 4000 kr och uppåt, och med lite underhåll håller de precis hur länge som helst. E61 är dessutom väldigt mycket mer lättanvänt och förlåtande än t.ex Gaggia (kom aldrig överens med min Gaggia Baby) och Rancilio silvia. Tror det främst beror på hur den rampar upp trycket och försiktigt väter pucken (preinfusion) så den hinner expandera innan man dundrar på med 9 bars tryck. Preinfusion var en mycket viktig del av bryggprocessen när jag körde helmanuell Pavoni, började man pressa för fullt direkt gick det ofta åt h-vete och det kanaliserade och rann igenom fort som bara den.
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,467
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp